Μεταφέρει γράμματα, φωτογραφίες, προσκλήσεις, βιογραφικά σημειώματα, εργασίες και προσωπικές εξομολογήσεις σε κάθε γωνιά του πλανή
Είναι το δημοφιλέστερο και το πιο εργατικό παπάκι στον κόσμο. Καθημερινά κάνει αδιαμαρτύρητα τον αγγελιαφόρο σε δισεκατομμύρια ανθρώπους, μεταφέροντας γράμματα, φωτογραφίες, προσκλήσεις, βιογραφικά σημειώματα, εργασίες και προσωπικές εξομολογήσεις σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Μολονότι είναι μόνο 40 ετών, πολλοί βιάστηκαν να προεξοφλήσουν ότι έχει φάει τα ψωμιά του. Σε πείσμα όσων προέβλεψαν τον θάνατό του, το email - το μέσο που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε - παραμένει ακμαίο και αυξάνει διαρκώς τη διείσδυσή του στους χρήστες του Διαδικτύου.
Το πρώτο email στον κόσμο εστάλη τον Οκτώβριο του 1971 από έναν αμερικανό μηχανικό υπολογιστών.
Σαράντα χρόνια και πέντε μήνες αργότερα, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο παραμένει ο δημοφιλέστερος τρόπος επικοινωνίας στην ψηφιακή εποχή και έχει κερδίσει, εκτός από δισεκατομμύρια φίλους, και μια θέση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜοΜΑ) της Νέας Υόρκης. Στο Τμήμα Αρχιτεκτονικής και Ντιζάιν του MoMa φιγουράρει από το 2010 το πασίγνωστο σύμβολο του email (@), γνωστό στα ελληνικά ως παπάκι.
Η ΠΑΛΙΑ ΑΙΓΛΗ.
Είναι γεγονός ότι πλέον το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο έχει χάσει την παλιά αίγλη του, ιδίως μετά την εμφάνιση των κοινωνικών δικτύων του Internet, τα οποία προτιμώνται όλο και πιο συχνά κυρίως από τους νέους για τις ανάγκες της καθημερινής επικοινωνίας.
Αλλωστε, το email δεν παράγει ειδήσεις ούτε «κινητοποιεί» τα πλήθη, όπως συμβαίνει με το facebook και το twitter. Κανείς δεν πρόκειται να του αναγνωρίσει ότι προκάλεσε εξέγερση ή ότι έριξε ένα αυταρχικό καθεστώς, όπως πέρυσι στην Αίγυπτο και την Τυνησία τα κοινωνικά δίκτυα που αποτέλεσαν κέντρο συντονισμού των λαϊκών κινητοποιήσεων.
Ωστόσο, το email εξακολουθεί να παραμένει σιωπηλός αλλά πολύτιμος «εργάτης» της επικοινωνίας. Στην πραγματικότητα, μάλιστα, ποτέ δεν ήταν περισσότερο διαδεδομένο από όσο είναι σήμερα.
Σύμφωνα με την εταιρεία Pingdom, η οποία παρέχει στατιστικά στοιχεία για το Διαδίκτυο, το 2010 απεστάλησαν 107 τρισ. email σε όλο τον κόσμο, ενώ κάθε ημέρα του ίδιου έτους διακινούνταν 294 δισ. ηλεκτρονικά μηνύματα.
Παρά τη θεαματική διείσδυση των κοινωνικών δικτύων, το facebook και το twitter εξακολουθούν να... τρώνε τη σκόνη του email. Μέσα σε διάστημα 60 δευτερολέπτων σε μια ημέρα θα έχουν κατέβει 13.000 εφαρμογές στο iPhone, θα έχουν συνταχθεί 100.000 μηνύματα στο twitter και θα έχουν ενημερωθεί 700.000 προφίλ στο facebook. Ακριβώς στα ίδια 60 δευτερόλεπτα θα έχουν σταλεί 170 εκατ. email.
Φυσικά, είναι άλλο θέμα αν διαβάζονται όλα αυτά τα μηνύματα . Αλλωστε, αν κάποιος ήθελε να ανοίξει και να διαβάσει (πόσω μάλλον να απαντήσει σε) όλα τα email που λαμβάνει, θα έπρεπε να εγκαταλείψει όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητές του. Οι περισσότεροι απλώς πετούν στα «σκουπίδια» σχεδόν τα μισά από τα μηνύματα που δέχονται, χωρίς καν να τα ανοίξουν. Απλώς πατούν το κουμπί «Διαγραφή» και τα στέλνουν στον κάδο.
ΑΛΛΑΞΕ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ.
Τα τεσσαρακοστά γενέθλια του email, τον περασμένο Οκτώβριο, πέρασαν μάλλον απαρατήρητα, γεγονός που αναμφίβολα αδικεί την εφεύρεση που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο έρχονται σε επαφή δισεκατομμύρια άνθρωποι.
Αν η επικοινωνία με τη... θεία από το Σικάγο απαιτούσε κάποτε χαρτί, μολύβι, φάκελο, γραμματόσημα και υπομονή τουλάχιστον μιας εβδομάδας μέχρι να φτάσει το γράμμα στον προορισμό του, σήμερα το μόνο που χρειάζεται είναι μια σύνδεση στο Διαδίκτυο και το πάτημα ενός κουμπιού («Αποστολή»), για να σταλεί το γράμμα στον παραλήπτη του μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου.
Η δημιουργία ενός λογαριασμού email ήταν - και παραμένει - η πρώτη κίνηση κάθε ανθρώπου που έμπαινε πρώτη φορά στο Διαδίκτυο. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι σήμερα υπάρχουν 3,1 δισ. ενεργοί λογαριασμοί email σε όλο τον κόσμο (αντιστοιχεί ενάμισης λογαριασμός σε κάθε χρήστη του Internet), σύμφωνα με την εταιρεία υπηρεσιών Διαδικτύου Boomerang.
Οι κάτοχοι των λογαριασμών αυτών έχουν... δουλειές με φούντες: κάθε ημέρα ξοδεύουν κατά μέσο όρο δυόμισι ώρες για να καθαρίσουν τον φάκελο των εισερχόμενων μηνυμάτων τους.
Αντιστέκεται και αντέχει
Αν και «αρχαίο» - έχει περίπου την ίδια ηλικία με το Ιντερνετ - το email εξακολουθεί να ανθίσταται στην εποχή του facebook, του twitter, του Skype και του MSN, τα οποία έχουν ένα ευδιάκριτο συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του email: οι χρήστες τους μπορούν να κάνουν σαφώς περισσότερα από το να ανταλλάσσουν μηνύματα. Συνομιλούν σε πραγματικό χρόνο, κάνουν βιντεοσυνδιαλέξεις ή τηλεφωνικές κλήσεις, μοιράζονται ταυτόχρονα τα ίδια αρχεία.
Ωστόσο, το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κάθε άλλο παρά έχει παραγκωνιστεί στη νέα ψηφιακή εποχή. Ο φάκελος των Εισερχομένων μας εξακολουθεί να φουσκώνει - δυστυχώς όχι πάντα από μηνύματα που μας ενδιαφέρουν. Το ηλεκτρονικό γραμματοκιβώτιο ενός μέσου χρήστη γεμίζει καθημερινά με 147 email, τα μισά εκ των οποίων καταλήγουν στα σκουπίδια, χωρίς καν να διαβαστούν.
Η ΓΕΝΝΗΣΗ: Πιο παλιό από το Ιντερνετ
Το email είναι πιο παλιό κι από το ίδιο το Ιντερνετ - τουλάχιστον όπως το ξέρουμε σήμερα. Ο αμερικανός μηχανικός υπολογιστών Ρέι Τόμλινσον έγινε το 1971 ο πρώτος ηλεκτρονικός επιστολογράφος στον κόσμο, προσπαθώντας να διαπιστώσει αν μπορεί ένας υπολογιστής να στείλει μήνυμα σε έναν άλλον.
Μέχρι τότε, η αποστολή ηλεκτρονικής αλληλογραφίας ήταν δυνατή, αλλά μόνο στον ίδιο υπολογιστή - ο χρήστης έγραφε ένα μήνυμα το οποίο διάβαζε κάποιος που καθόταν αργότερα στο ίδιο μηχάνημα!
Στα τέλη της δεκαετίας του 1960, ο άρτι αποφοιτήσας από το ΜΙΤ Τόμλινσον προσελήφθη στην εταιρεία τεχνολογίας Bolt, Beranek & Newman.
Βασική του δουλειά ήταν η ανάπτυξη εφαρμογών που θα χρησιμοποιούνταν στο ARPANET, το στρατιωτικό δίκτυο επικοινωνιών που αποτέλεσε τον πρόδρομο του Διαδικτύου.
Στον Τόμλινσον ανατέθηκε να κατασκευάσει ένα σύστημα ανταλλαγής μηνυμάτων για υπολογιστές. Το κατάφερε τον Οκτώβριο του 1971, σε ηλικία 30 ετών. Το πρώτο email στον κόσμο ταξίδεψε σε απόσταση... ενός μέτρου μεταξύ δύο υπολογιστών. Ενα μικρό βήμα για το μήνυμα, ένα γιγάντιο άλμα για την ανθρωπότητα, όπως θα έλεγε και ο Νιλ Αρμστρονγκ.
Εφιάλτης του email είναι το spam
Πήρε το όνομά του από ένα κωμικό σκετς των Monty Python, αλλά έμελλε να μετατρέψει σε δράμα τη ζωή εκατομμυρίων κατόχων email.
Το τηλεοπτικό spam ήταν μια κονσέρβα με κρέας που ο σερβιτόρος ενός εστιατορίου επιμένει να προσφέρει με το ζόρι στους πελάτες.
Στις μέρες μας, το spam (ελληνιστί ανεπιθύμητη αλληλογραφία) αποτελεί τον εφιάλτη του email: υπολογίζεται ότι το 70% της παγκόσμιας κυκλοφορίας email είναι spam.
Πρόκειται για τη μαζική αποστολή ηλεκτρονικής αλληλογραφίας σε παραλήπτες που δεν έχουν δώσει τη συγκατάθεσή τους για να λαμβάνουν αυτά τα μηνύματα.
Το spam περιέχει από διαφημίσεις και πάσης φύσεως προσφορές, μέχρι μηνύματα που μας πληροφορούν ότι έχουμε κερδίσει ένα μεγάλο χρηματικό πόσο ή «επείγουσες» ειδοποιήσεις από την τράπεζά μας που μας ζητούν να αποκαλύψουμε τους κωδικούς μας - όλα παγίδες που στήνουν οι κυβερνοεγκληματίες σε ανυποψίαστους χρήστες, με σκοπό να αποκτήσουν πρόσβαση στα προσωπικά τους δεδομένα ή στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Ερευνα που διεξήγαγε το 2007 η εταιρεία Nucleus Research κατέδειξε ότι τα email κοστίζουν για τις επιχειρήσεις σε ετήσια βάση 712 δολάρια ανά εργαζόμενο, ποσό που προκύπτει από τις εργατοώρες που ξοδεύονται για τη διαγραφή της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας και από το κόστος της τεχνολογίας anti-spam.
Σύμφωνα με μελέτη της εταιρείας Pingdom, το 2010 στέλνονταν καθημερινά 262 δισεκατομμύρια μηνύματα spam - αριθμός που αντιστοιχεί στο 89,1% των συνολικών email! Οι ΗΠΑ είναι ο πρωταθλητής της ανεπιθύμητης αλληλογραφίας, αντιπροσωπεύοντας το 12,9% του συνόλου του spam.
Το εγκαταλείπουν οι νέοι
Η διείσδυση των κοινωνικών δικτύων στον χώρο της ηλεκτρονικής επικοινωνίας έκανε πολλούς να προεξοφλήσουν τον θάνατο του email.
Το φαινόμενο του texting, δηλαδή της αποστολής μηνυμάτων μέσω του facebook ή μέσω υπηρεσιών instant messaging όπως το MSN και το Skype, κάνει σήμερα θραύση και στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας comScore, πολλοί χρήστες του Ιντερνετ κάτω των 25 ετών εγκατέλειψαν το email μέσα στο 2010. Στις ΗΠΑ ο αριθμός των ενεργών χρηστών ηλεκτρονικού ταχυδρομείου υποχώρησε κατά 6% τον Δεκέμβριο της ίδια χρονιάς (σε σχέση με το 2009), ενώ αυξήθηκε θεαματικά η ανταλλαγή μηνυμάτων μέσω facebook και υπηρεσιών instant messaging. Οσοι εγκατέλειψαν το email δήλωσαν ότι θεωρούν πιο εύκολο και πρακτικό να επικοινωνούν μέσω instant messaging.
Μπροστά στα νέα δεδομένα, οι μεγαλύτεροι πάροχοι ηλεκτρονικής αλληλογραφίας δεν έμειναν με σταυρωμένα χέρια. Το email της Yahoo! πρόσθεσε λειτουργίες chat και γραπτών μηνυμάτων, ενώ το Gmail προσφέρει - εκτός από chat - και τηλεφωνικές κλήσεις.
Το email παραμένει εξαιρετικά δημοφιλές τόσο μεταξύ των ιδιωτών όσο και μεταξύ των επαγγελματιών. Η ανταλλαγή ενημερωτικών σημειωμάτων σε μια επιχείρηση, η αποστολή βιογραφικών και οι ηλεκτρονικές αγορές δεν γίνονται σε καμία περίπτωση μέσω facebook.
9+1 τρόποι για να θωρακίσετε το email σας
1 Μην αποκαλύπτετε σε κανέναν τον κωδικό πρόσβασης (password) του email σας. Για μεγαλύτερη ασφάλεια αλλάζετέ τον τακτικά (περίπου κάθε δύο μήνες). Οταν τελειώνετε την εργασία σας, να κάνετε πάντα αποσύνδεση (log off) από το email, αν χρησιμοποιείτε υπολογιστές στους οποίους έχουν πρόσβαση άλλοι χρήστες (π.χ. στη δουλειά ή σε δημόσιους χώρους).
2 Μην ανοίγετε συνημμένα αρχεία και μην κάνετε κλικ στα link που περιέχονται σε email άγνωστου αποστολέα. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να πρόκειται για phishing (υποκλοπή δεδομένων).
3 Μην αποκαλύπτετε δημόσια το email σας σε ιστοσελίδες, forum και chatroom, διότι θα αποτελέσει εύκολη λεία για τους spammer. Αν θέλετε οπωσδήποτε να το κάνετε, παραλείψτε το σύμβολο @ (π.χ. αντί για email@user.gr, γράψτε email at user.gr).
4 Μην ανοίγετε τα μηνύματα spam και κυρίως μην απαντάτε σε αυτά. Το μόνο που θα καταφέρετε είναι να επιβεβαιώσετε ότι το email σας είναι έγκυρο και ότι τα spam παραδίδονται επιτυχώς.
5 Για να απαλλαγείτε από την καθημερινή επαφή με το spam, φτιάξτε ένα δεύτερο email. Κρατήστε μια διεύθυνση αποκλειστικά για προσωπική χρήση, την οποία θα ξέρουν μόνο όσοι εσείς επιλέξετε, και δημιουργήστε μια δεύτερη διεύθυνση για τις δημόσιες δραστηριότητές σας (δημιουργία λογαριασμών σε κοινωνικά δίκτυα, εγγραφή σε newsletter και e-shop κ.ά.).
6 Αποκλείστε τα email που σας στέλνουν τα κοινωνικά δίκτυα στα οποία είστε μέλη. Μην επιτρέπετε στο facebook να σας στέλνει ειδοποίηση κάθε φορά που ο κολλητός σας παίζει Farmville. Μεταβείτε στις ρυθμίσεις του προφίλ σας και απενεργοποιήστε όλες τις προαιρετικές ειδοποιήσεις.
7 Βεβαιωθείτε ότι το antivirus του υπολογιστή σας είναι ενημερωμένο. Πολλοί ιοί σκανάρουν τον σκληρό δίσκο του υπολογιστή για να βρουν διευθύνσεις email.
8 Αξιοποιήστε τη λειτουργία αποκλεισμού χρήστη (block sender) για να απαλλαγείτε μια και καλή από spam, διαφημιστικά μηνύματα, newsletter ή από ενοχλητικούς γνωστούς σας.
9 Μην απαντάτε στα email που προέρχονται δήθεν από την τράπεζά σας και σας ζητούν να επιβεβαιώσετε τα στοιχεία του λογαριασμού σας. Πρόκειται για απάτη, καθώς δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ να σας ζητηθούν τέτοια στοιχεία μέσω email.
10 Αν λαμβάνετε ήδη πολύ μεγάλο αριθμό spam, εξετάστε το ενδεχόμενο να διαγράψετε το email σας και να δημιουργήσετε ένα καινούργιο, μεταφέροντας εκεί τις επαφές σας.
www.tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου