Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2018

Τσίπουρο/τσικουδιά: Έρχεται εγκύκλιος του ΥΠΟΙΚ για τη φετινή παραγωγή



Με το άνοιγμα των καζανιών και την έναρξη της αποστακτικής περιόδου επανήλθαν στο προσκήνιο τα χρόνια προβλήματα του κλάδου, τα οποία εντάθηκαν και από τη δύσκολη αμπελουργική χρονιά που αντιμετώπισαν οι παραγωγοί λόγω καιρού. Τα καζάνια είτε άνοιξαν ήδη στις παραγωγικές περιοχές της χώρας είτε ανοίγουν εντός των επόμενων ημερών ανάλογα με την πρωιμότερη ή οψιμότερη περίοδο συγκομιδής. Στις αρχές Οκτωβρίου, η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΑΑΤ εξέδωσε σχετική εγκύκλιο για τη συμπλήρωση και την υποβολή δηλώσεων συγκομιδής οινοποιήσιμων ποικιλιών αμπέλου για την περίοδο 2018-2019, μέσω των ψηφιακών του εφαρμογών, ενώ, και οι κατά τόπους ΔΑΟΚ εξέδωσαν σχετικές ανακοινώσεις, προκειμένου να εκδοθούν έπειτα οι άδειες απόσταξης από τα Τελωνεία.

Τη συμφωνία τριών υπηρεσιών του ΥΠΟΙΚ περιμένουν οι αποσταγματοποιοί

Παράλληλα, ενόψει της έναρξης της νέας αποστακτικής περιόδου, την περασμένη Τρίτη πραγματοποιήθηκε διυπουργική σύσκεψη στο ΥΠΠΑΤ, για τον συντονισμό των αρχών, τους τρόπους υπέρβασης των φετινών προβλημάτων, αλλά και για τον καθορισμό των διαδικασιών που θα πρέπει να ακολουθήσουν οι μικροί αποσταγματοποιοί, γνωστοί ως διήμεροι, για τις φετινές άδειες απόσταξης. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο υπουργός ΑΑΤ, Σταύρος Αραχωβίτης, η υφυπουργός Οικονομικών, Κατερίνα Παπανάτσιου, ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες των δύο υπουργείων. Αυτό που προέκυψε ήταν η κατ’ αρχήν συμφωνία σε πολιτικό επίπεδο για την άμεση παροχή οδηγιών, ώστε η διαδικασία χορήγησης αδειών απόσταξης να διεξαχθεί ομαλά.

Μετά τη χάραξη κοινής γραμμής από την ΑΑΔΕ και τις Διευθύνσεις φορολογίας, αλλά και τη Διεύθυνση αλκοόλης της κεντρικής υπηρεσίας, που υπάγονται στο ΥΠΟΙΚ, αναμένεται εντός των επόμενων ημερών, σύμφωνα με το ρεπορτάζ, η έκδοση σχετικής εγκυκλίου για την επίλυση των παραπάνω ζητημάτων, σε ό,τι αφορά τη φετινή παραγωγή. Το ΥΠΑΑΤ, από την πλευρά του, αναμένει τις κινήσεις του ΥΠΟΙΚ για να παρέμβει, όπου χρειαστεί, διευκολύνοντας τη διαδικασία.

Τα αγκάθια του νόμου εν αναμονή της απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου

Ωστόσο, αυτό που δεν είναι σαφές είναι το εάν και κατά πόσο μία ρύθμιση για την τρέχουσα κατάσταση θα καταφέρει να επιλύσει τα κενά που παρουσιάζει η υφιστάμενη νομοθεσία ή εάν η όλη διαδικασία απαιτεί μία πιο μόνιμη λύση, συγκεράζοντας τις ελληνικές ιδιομορφίες της παραγωγής αυτού του παραδοσιακού προϊόντος, που είναι μάλιστα και ΠΓΕ, με τις κοινοτικές επιταγές. Και όλα αυτά, την ώρα που από το 2017 εκκρεμεί για τη χώρα μας η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τη μη εφαρμογή κανονικού συντελεστή ειδικού φόρου κατανάλωσης στο τσίπουρο και την τσικουδιά, από την έκδοση της οποίας είναι υπαρκτός ο κίνδυνος ανατροπής των τριών βαθμίδων φορολόγησης αναλόγως των κριτηρίων που πληρούν οι αποσταγματοποιοί.
Σύμφωνα με παραγωγούς του κλάδου, ο νόμος 2969/2001 του υπουργείου Οικονομικών που είναι σε ισχύ και καθορίζει τα στάδια από την παραγωγή μέχρι τη διακίνηση, αλλά και τις διαδικασίες ελέγχου και επιβολής κυρώσεων, παρουσιάζει αρκετά κενά που χρήζουν ουσιαστικής βελτίωσης, ασχέτως των διευκολύνσεων που μπορεί να γίνουν για την τρέχουσα χρονιά.


Πρώτο αγκάθι αποτελεί η έκδοση των σχετικών βεβαιώσεων για την πρώτη ύλη και τις συγκομισμένες ποσότητες από τις ΔΑΟΚ, χωρίς όμως να λαμβάνεται υπόψη ο διαχωρισμός ότι πρώτη ύλη για την απόσταξη αποτελούν τα στέμφυλα και όχι το σταφύλι, του οποίου τη συγκομιδή βεβαιώνουν οι υπηρεσίες αυτές. Σε αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι βεβαιώσεις αυτές εκδίδονται βάσει των ηλεκτρονικών δηλώσεων των παραγωγών και όχι βάσει του ελέγχου που κάνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες, ο οποίος πολλές φορές μπορεί να διεξάγεται δειγματοληπτικά κι όχι επί του συνόλου.
Παράλληλα, όπως επισημαίνουν στελέχη των αρμόδιων αρχών, ο νόμος ενέχει σοβαρούς κινδύνους και σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα των μικρών αποσταγματοποιών να παράξουν προϊόν επί 8 εικοσιτετράωρα ή 192 ώρες. Όπως επισημαίνουν, ο χρόνος αυτός απόσταξης μπορεί να οδηγήσει σε ποσότητες των 2,5-3 τόνων τσίπουρου ή τσικουδιάς, οι οποίες δεν μπορούν να δικαιολογηθούν από έναν μικρό παραγωγό μερικών στρεμμάτων, αφήνοντας περιθώρια για παρανομία.

Ταυτοποίηση των αποσταγμάτων ζητούν παραγωγοί της Κρήτης

Από την πλευρά των αποσταγματοποιών, ο ορισμός αυτού του πλαφόν θα πρέπει να προσαρμοστεί βάσει των στρεμμάτων του κάθε αμπελουργού, αλλά και της σημερινής αυξημένης ζήτησης της αγοράς για το προϊόν. «Έτσι, θα επιτρέπεται να παράξουν νόμιμα μεγαλύτερες ποσότητες που θα έχουν το δικαίωμα διακίνησης, διατηρώντας το κεκτημένο της ζήτησης αυτού του παραδοσιακού προϊόντος, αλλά και αποτρέποντας την είσοδο στην αγορά αμφίβολης προέλευσης προϊόντων», δήλωσε ο Στάθης Φραγκιαδάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Παραδοσιακών Αποσταγματοποιών Τσικουδιάς. Σύμφωνα με τον ίδιο, «βρίσκοντας έναν τρόπο ταυτοποίησης και γνωστοποίησης της προέλευσης των αποσταγμάτων και στον καταναλωτή, κάτι που είναι πάγιο αίτημα του Συλλόγου από το 2012, πέρα από τον φορολογικό και υγειονομικό έλεγχο των αποσταγμάτων, θα μπορούσε να συμβάλει και στον έλεγχο της λαθραίας διακίνησης», ειδικότερα για την περίπτωση των διημέρων που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να προβούν στη δική τους εμφιάλωση.


ΦΩΤΟ: Αγγελικη Κουτουλακη

Το φετινό αίτημα παραγωγών της Κρήτης, για να τους επιτραπεί να αποστάξουν και προϊόν από επιτραπέζιες ποικιλίες, λόγω της εξαιρετικά δύσκολης χρονιάς που είχε η φετινή παραγωγή λόγω καιρού, που διατυπώθηκε στον υπουργό ΑΑΤ, φαίνεται να βρίσκει εμπόδιο στην υπάρχουσα νομοθεσία.
Η συναρμοδιότητα τριών υπουργείων, ΥΠΑΑΤ, ΥΠΕΣ και ΥΠΟΙΚ, συμπεριλαμβανομένων της ΑΑΔΕ, αλλά και του Γενικού Χημείου του Κράτους, με τις αρμόδιες υπηρεσίες να πρέπει να ισορροπήσουν μεταξύ των κοινοτικών επιταγών και ελέγχων, της τήρησης των διαδικασιών της προβλεπόμενης νομοθεσίας, προσπαθώντας παράλληλα να διαφυλάξουν τη μικρή αμπελουργία χωρίς να μπλοκάρουν τις διαδικασίες, κάνει εξαιρετικά ουσιώδη την επανεξέταση της νομοθεσίας και πέρα από τα χρονικά όρια της τρέχουσας περιόδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: