Με εξάμηνη αθροιστικά προσωρινή παύση από την άσκηση
του οδοντιατρικού επαγγέλματος τιμωρήθηκε τελικά και με «δικαστική βούλα» η
εντυπωσιακής εμφάνισης οδοντίατρος Χριστίνα Ιακωβίδου, για τρία δημοσιεύματα του
απώτερου παρελθόντος που κρίθηκε ότι αποτελούσαν επιδεικτική και απαγορευμένη
διαφήμιση της ίδιας και του πολύχρωμου ιατρείου της «Hollywood Smile» στο
Κολωνάκι.
Τα δημοσιεύματα, που ήλθαν στο ξεκίνημα της καριέρας της
στην Αθήνα εκθειάζοντας τα προσόντα της, επαγγελματικά και μη, το διάστημα
Ιουνίου - Οκτωβρίου 2000, προκάλεσαν τις αλλεπάλληλες αντιδράσεις του
Οδοντιατρικού Συλλόγου και το Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο Οδοντιάτρων της
επέβαλε το 2001 τρεις πειθαρχικές ποινές προσωρινής παύσης, αρχικά 1 μηνός και
σταδιακά αυξανόμενης ποινής 2 και τελικά 3 μηνών, λόγω υποτροπής, αφού τα
διαφημιστικά δημοσιεύματα συνεχίστηκαν με αμείωτη ένταση.
Η Χριστίνα
Ιακωβίδου προσέβαλε τις πειθαρχικές ποινές στα διοικητικά δικαστήρια
επιδιώκοντας την ακύρωσή τους, θέτοντας και σοβαρά νομικά ζητήματα που αφορούν
την ελευθερία έκφρασης, την ελεύθερη κυκλοφορία υπηρεσιών στην ΕΕ κ.λπ., χωρίς
όμως να πείσει τη Δικαιοσύνη.
Μετά από δικαστική διαμάχη και εμπλοκή
τουλάχιστον 10 ετών στα «γρανάζια» της δικαιοσύνης, το Συμβούλιο της Επικρατείας
απέκρουσε τις προσφυγές της και επικύρωσε τις πειθαρχικές ποινές τις οποίες
υιοθέτησαν αρχικά το Διοικητικό Πρωτοδικείο αλλά και το Διοικητικό Εφετείο το
διάστημα 2005-2008.
Τα επίμαχα δημοσιεύματα παρουσιάζουν τη Χρ.
Ιακωβίδου με τίτλους «Doctor - dr. love» ως «funky οδοντίατρο» και ως «star
οδοντίατρο», με επισημάνσεις ότι είχε φροντίσει τα δόντια πολλών διεθνών σταρ
στο πέρασμά της από το Λος Αντζελες, χαρακτηρίζοντάς την και ως «την πιο
Χόλιγουντ οδοντίατρο» με αφορμή και τον τίτλο του ιατρείου της. Κάποια από αυτά
έκαναν λόγο και για τη «σούπερ σέξι εμφάνισή της».
Το Ανώτατο
Πειθαρχικό Συμβούλιο αποφάνθηκε για το πλέον «πιπεράτο» σχετικό δημοσίευμα ότι
αποτελούσε όχι μόνο «απαγορευμένη διαφήμιση», αλλά και ότι «έβλαπτε την τιμή και
την αξιοπρέπεια του οδοντιατρικού επαγγέλματος, κατά παράβαση του Δεοντολογικού
Κανονισμού Οδοντιάτρων».
Ακριβώς 14 χρόνια μετά τα δημοσιεύματα, η
πειθαρχική ποινή έγινε αμετάκλητη, με την απόρριψη της προσφυγής της και από το
ΣτΕ. Επικυρώνοντας τη βαρύτερη των ποινών (3μηνη παύση) το δικαστήριο δέχθηκε
για το πιο έντονο σε περιεχόμενο δημοσίευμα ότι «εξυπηρετούσε αμιγώς
διαφημιστικούς σκοπούς της», καθώς και ότι «δεν στηριζόταν σε επιστημονικά
κριτήρια, όπως συνάγεται από τον τίτλο του άρθρο "Doctor - dr. love" και από την
αναφορά στην προκλητική εμφάνιση της οδοντιάτρου και στο "ανατρεπτικό"
οδοντιατρείο της».
Παράλληλα το ανώτατο δικαστήριο, αποκρούοντας τους
ισχυρισμούς της ότι η πειθαρχική της ποινή παραβιάζει το Σύνταγμα και την
Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), αποφάνθηκε ότι «δεν υφίσταται
αντίθεση της απαγόρευσης για επιδεικτική διαφήμιση των οδοντιάτρων προς καμία
διάταξη του Συντάγματος» και της ΕΣΔΑ και ιδίως εκείνων που κατοχυρώνουν την
ελευθερία έκφρασης και γνώμης, καθώς και την ελεύθερη ανάπτυξη της
προσωπικότητας και συμμετοχή στην κοινωνική και οικονομική ζωή.
Τα
δημοσιεύματα
Η πρώτη πειθαρχική «καμπάνα» (παύση 1 μηνός) ήρθε για
δημοσίευμα του περιοδικού «ΜΑΧ» με τίτλο «Hollywood smile - Το οδοντιατρείο του
μέλλοντος» / «Λευκά δόντια σε δύο ώρες» με φωτογραφία δική της και του ιατρείου,
με αναφορά στη διεύθυνσή του και στη μέθοδο εργασίας της μέσω φωτογραφιών και
ηλεκτρονικού υπολογιστή για να βρεθεί το ιδανικό χαμόγελο και σχήμα δοντιών.
Πληροφορούσε ότι, αφού τελείωσε την Οδοντιατρική Θεσσαλονίκης, αργότερα
ειδικεύτηκε στην αισθητική οδοντιατρική στην Αμερική, προσθέτοντας ότι
«φωτογραφίες της funky οδοντιάτρου με τους περισσότερους χολιγουντιανούς star
είναι το hall of fame του club οδοντιατρείου» και ενημερώνοντας ότι «οι
περισσότεροι από αυτούς και πολλοί συγγενείς τους οφείλουν το αστραφτερό
χαμόγελό τους σε εκείνη».
Η παύση 2 μηνών ήλθε για δημοσίευμα στο «Αθηνόραμα»
τον Σεπτέμβριο 2000 με τίτλο «Χριστίνα Ιακωβίδου - Η οδοντίατρός μου είναι
star», που πληροφορούσε το αναγνωστικό κοινό ότι «η πιο Χόλιγουντ αισθητικός
οδοντίατρος της πρωτεύουσας θα σας δείξει στο computer imaging πόσο λευκά, πόσο
ίσια, πόσο χολιγουντιανά θέλετε να κάνετε τα δόντια σας... έχει άλλωστε
επιμεληθεί πολλά από τα διάστημα χαμόγελα διεθνών σταρ», με αναφορές στο πώς
γίνεται το ίσιωμα των δοντιών, η χρήση laser, η λεύκανση κ.λπ., με φωτογραφία
της, διεύθυνση και τηλέφωνο.
Η 3μηνη παύση επιβλήθηκε για δημοσίευμα του
περιοδικού «Down town» τον Οκτώβριο 2000 («Doctor - dr. love») όπου αναφέρεται
μεταξύ άλλων: «Εισβάλλοντας στο πολύχρωμο οδοντιατρείο νιώσαμε προχωρημένοι...
και άκρως συντηρητικοί», χαρακτηρίζοντας το ως «το πιο ανατρεπτικό οδοντιατρείο
της πόλης». «Αρχίσαμε τη συνέντευξη ξαπλωμένοι στις οδοντιατρικές καρέκλες»
-αναφερόταν- και «η πρώτη ερώτηση ήταν αναμενόμενο να περιστρέφεται γύρω από τη
σούπερ σέξι εμφάνισή της». κ.λπ.
Ολες οι δικαστικές αποφάσεις συμφώνησαν ότι
οι πειθαρχικές ποινές επιβλήθηκαν σωστά και είναι νόμιμα αιτιολογημένες γιατί τα
δημοσιεύματα αποτελούσαν απαγορευμένη, επιδεικτική - συγκριτική διαφήμιση, που
έγινε με σκοπό να προσελκύσει το ενδιαφέρον του κοινού και να καταδείξει την
επιστημονική υπεροχή της έναντι συναδέλφων της.
Το ΣτΕ απέκρουσε τους
ισχυρισμούς της ότι η απαγόρευση της διαφήμισης οδοντιάτρων παραβιάζει τη
Συνθήκη της ΕΕ και αποτελεί εμπόδιο στην ελεύθερη κυκλοφορία υπηρεσιών,
δεδομένου ότι σε άλλες χώρες (π.χ. Δανία) δεν απαγορεύεται η ιατρική διαφήμιση.
Δέχθηκε επίσης το ΣτΕ ότι τα δημοσιεύματα έγιναν εν γνώσει της, όπως φαίνεται
από καταχωρισμένες πληροφορίες που μόνο η ίδια μπορούσε να παράσχει και πρόσθεσε
ότι, ακόμα και αν δεν είχε συγκατατεθεί σε κάποιο από αυτά, έπρεπε η ίδια εκ των
υστέρων να εκδηλώσει την αντίθεσή της δημοσίως, να ζητήσει ανασκευή όσων
στοιχείων περιλαμβάνονταν αντιδεοντολογικά κ.λπ.! Ετσι αποκρούστηκε το
επιχείρημά της ότι δεν υπήρξε απαγορευμένη διαφήμιση, καθώς δεν δημοσιεύθηκε
άρθρο της ίδιας ούτε υπήρξε δήλωσή της σχετικά με το οδοντιατρικό επάγγελμα,
αλλά οι αναφορές όλες έγιναν από τους συντάκτες των
κειμένων...
Από το Χόλιγουντ μέχρι τη Μύκονο. Η όμορφη Σαλονικιά
που έγινε αγαπημένη των παπαράτσι
Η οδοντίατρος που τράβηξε πάνω της
τα φώτα της δημοσιότητας εμφανίστηκε στη δημόσια ζωή πριν από περίπου δεκαπέντε
χρόνια. Από την πρώτη στιγμή η σέξι εικόνα της Χριστίνας Ιακωβίδου φιλοξενήθηκε
στις σελίδες των lifestyle περιοδικών και τα τηλεοπτικά πλατό των μεσημβρινών
σόου, με αποτέλεσμα σύντομα να θεωρείται οδοντίατρος-σελέμπριτι.
Με καταγωγή
από τη Θεσσαλονίκη, σπουδές στην Αμερική και ιατρείο στο Κολωνάκι η εντυπωσιακή
Χριστίνα τραβούσε τα φλας των φωτογράφων στις βραδινές της εξόδους σε γνωστά
στέκια της πόλης. Αντικείμενο κριτικής αποτελούσαν οι στιλιστικές της επιλογές,
οι οποίες ήταν εξαιρετικά... αποκαλυπτικές. Το πορτρέτο της κοσμοπολίτισσας
συμπλήρωνε η απαραίτητη πινελιά της Μυκόνου, αγαπημένος της προορισμός, όπως η
ίδια έχει δηλώσει.
Η παρουσία της εκεί ήταν επί χρόνια «ευλογία» για τους
παπαράτσι, οι οποίοι τροφοδοτούσαν τα έντυπα με αποκαλυπτικά ενσταντανέ της στις
πλαζ και στα Ματογιάννια. Ωστόσο, η κ. Ιακωβίδου γνώρισε από νωρίς και την κακή
πλευρά της πυκνής δημοσιότητας, αφού έγινε αφορμή για τη διαμάχη της με τον
Οδοντιατρικό Σύλλογο, ήδη από το 2001. Μάλιστα, ενώ ήταν σε εξέλιξη το δικαστικό
σκέλος, πολλοί συνάδελφοί της εξέφραζαν ακόμα και σε κλαδικά έντυπα τις
αμφιβολίες τους για την ορθότητα της τιμωρίας της από το Πειθαρχικό Συμβούλιο,
αφού, αφενός το γεγονός δημιούργησε ακόμα μεγαλύτερη δημοσιότητα γύρω από το
όνομά της, αφετέρου διατυπώνονταν φόβοι ότι η υπόθεση έδινε στην κοινή γνώμη την
εντύπωση ότι στους κόλπους της ελληνικής Οδοντιατρικής «κυριαρχούν συντηρητικές
αντιλήψεις και αναχρονιστικά συντεχνιακά αντανακλαστικά».
Η
θέση της
Η ίδια, θεωρώντας ότι οι εμφανίσεις και οι ενδυματολογικές
της επιλογές δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση αθέμιτη πρακτική ή προσβολή του
κλάδου, υπερασπιζόταν τις θέσεις της, όχι μόνο διά της προσφυγής στα δικαστήρια,
αλλά και με συνεντεύξεις στις οποίες ξεκαθάριζε ότι «δεν νοιάζομαι για όσα
γράφονται και λέγονται. Μου αρέσει να κυκλοφορώ άνετα, δίχως να θέλω να
παραστήσω κάτι. Δεν έχω να κρύψω κάτι...».
Λάτρης του λαμπερού Λος
Αντζελες, των κλασικών αυτοκινήτων και των μηχανών η Χριστίνα Ιακωβίδου δεν
πτοήθηκε, διατηρούσε πάντα το αστραφτερό της χαμόγελο και υπερασπιζόταν σθεναρά
τις επιλογές της. Ωστόσο, τα χρόνια πέρασαν, η ίδια περιόρισε τις εμφανίσεις της
και οι λιγοστές φωτογραφίες της στα ταμπλόιντ αφορούν νυχτερινές κυρίως εξόδους
και δεν προκαλούν εντύπωση όπως παλιά. Αλλωστε και το ντύσιμό της δεν θυμίζει σε
τίποτα τις εκκεντρικές επιλογές του παρελθόντος...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου