Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012

Μόλις 2 στους 10 πολίτες , στην Ήπειρο , κάνουν χρήση των ηλεκτρονικά διαθέσιμων δημόσιων υπηρεσιών.


Στην δεύτερη θέση μεταξύ των περιφερειών όλης της χώρας με την χαμηλότερη διείσδυση πολιτών και επιχειρήσεων στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες που προσφέρουν οι δημόσιες υπηρεσίες, βρίσκεται η Ήπειρος σύμφωνα με νέα μελέτη που πραγματοποίησε το Παρατηρητήριο για την Διοικητική Μεταρρύθμιση της Κοινωνίας της Πληροφορίας. 


Τα στοιχεία της μελέτης του Παρατηρητηρίου δεν είναι ιδιαίτερα θετικά για την χρήση ηλεκτρονικά διαθέσιμων δημόσιων υπηρεσιών στην Ήπειρο, καθώς μόνο η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παρουσιάζει χαμηλότερη διείσδυση από ότι η Ήπειρος.

Από εκεί και πέρα σχετικά χαμηλά βρίσκεται και η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με 19,5%, ενώ όλες οι άλλες περιφέρειες παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά χρήσης των υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που προσφέρουν οι δημόσιες υπηρεσίες, ποσοστά που αρχίζουν από 31,5% και φτάνουν ακόμη και στο 61,7% (Στερεά Ελλάδα)

Μάλιστα κατά μέσο όρο στη χώρα περίπου ένας στους τρεις πολίτες που έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο δήλωσε, ότι έχει χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες του διαδικτύου που παρέχονται ηλεκτρονικά, ποσοστό όμως που δεν το συναντά κανείς στην Ήπειρο, όπου μόλις δύο στους δέκα πολίτες κάνουν χρήση των υπηρεσιών αυτών.

Ένα ακόμη ένα ενδιαφέρον στοιχείο που αφορά την Ήπειρο το οποίο κυμαίνεται σε χαμηλά ποσοστά επίσης έχει να κάνει με την διερεύνηση του Παρατηρητηρίου για το κατά πόσο οι πολίτες ανά περιφέρεια γνωρίζουν και χρησιμοποιούν τις πλήρως διαθέσιμες ηλεκτρονικά δημόσιες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα η υπηρεσία Υποβολής Φόρου Εισοδήματος, η Υπηρεσία Αναζήτησης Εργασίας, αλλά και η ηλεκτρονική κατάθεση αίτησης για λήψη πιστοποιητικών.

Στην ανάλυση ανά Περιφέρεια παρατηρούνται μεγάλες αποκλίσεις με τη δυτική Ελλάδα να εμφανίζει αμελητέα ποσοστά χρήσης και το ποσοστό των πολιτών της Ηπείρου ως προς τη χρήση να φτάνει στο 12,5%.

Το 72% των χρηστών επισκέπτονται τις ιστοσελίδες των υπηρεσιών για λόγους πληροφόρησης, το 32% για να «κατεβάζει» ηλεκτρονικά διαθέσιμες αιτήσεις και λοιπά έντυπα, ενώ το 45% ολοκληρώνει συναλλαγές μέσω διαδικτύου (π.χ. υποβολή της φορολογικής δήλωσης). 

Συχνότερες είναι οι «επισκέψεις» των πολιτών στις ιστοσελίδες του δήμου ή της νομαρχίας τους (70%) και τον δικτυακό τόπο των ΚΕΠ (55%), αλλά όχι εξίσου και στην ηλεκτρονική «πύλη» του «ΕΡΜΗ» (13%). Θετικά αξιολογούν οι χρήστες τα περισσότερα χαρακτηριστικά των υπηρεσιών, ωστόσο αρκετοί εκφράζουν πως δε νιώθουν ασφάλεια με την παροχή των προσωπικών τους δεδομένων στο διαδίκτυο. Επτά στους δέκα πολίτες δηλώνουν ικανοποιημένοι με τη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Δημοσίου και αναγνωρίζουν την εξοικονόμηση χρόνου και τη μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών που επιτυγχάνουν. 

Τα κυριότερα προβλήματα που συναντούν κατά τη χρήση των υπηρεσιών, εντοπίζονται στη διαθεσιμότητα της ιστοσελίδας όπου φιλοξενείται η δημόσια υπηρεσία και ακολουθούν προβλήματα σχετικά με το περιεχόμενο, την ακρίβεια και το επίπεδο επικαιροποίησης των παρεχομένων πληροφοριών. Το 18% βρίσκει περίπλοκη τη χρήση των υπηρεσιών ή του διαδικτύου, ενώ ένα ποσοστό 16% προτιμά την προσωπική επαφή με τον δημόσιο υπάλληλο. Εξάλλου, από την έρευνα στις ελληνικές επιχειρήσεις με άνω των δέκα εργαζομένους, προέκυψε ότι πρισσότερες από εννέα στις δέκα επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο. 

Από τις πλήρως διαθέσιμες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, αυτές της φορολογίας (υποβολή φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων) και της ηλεκτρονικής υποβολής ΦΠΑ είναι η πιο αναγνωρίσιμες από όλες και συγκεντρώνουν τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης. Οι επιχειρήσεις δεν αξιολογούν αρνητικά τις υπηρεσίες, ωστόσο κρατούν επιφυλάξεις. 

Το 53% δήλωσε ότι έχει αντιμετωπίσει δυσκολίες κατά τη χρήση των υπηρεσιών και το συχνότερο πρόβλημα σχετίζεται με τη διαθεσιμότητα της εκάστοτε ιστοσελίδας και της εύρυθμης λειτουργίας της. Ωστόσο, το 66% των επιχειρήσεων δήλωσαν «πολύ ικανοποιημένες» από τη χρήση των υπηρεσιών και άλλο ένα 9% «πάρα πολύ ικανοποιημένες», ενώ το 21,74% δήλωσε «μέτρια ικανοποιημένο»
Όλες σχεδόν οι επιχειρήσεις συμφώνησαν ότι ωφελούνται από τη χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, κυρίως χάρη στην εξοικονόμηση χρόνου να αποτελεί το κατεξοχήν και κυρίαρχο όφελος. Η ανησυχία για την ασφάλεια των στοιχείων προτάσσεται ως ο σημαντικότερος ανασταλτικός παράγοντας που συντελεί στη μη χρήση των υπηρεσιών (30,3%). 

Οι επιχειρήσεις
Πολύ χαμηλά είναι τα ποσοστά των επιχειρήσεων σε ολόκληρη τη χώρα που χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, καθώς σύμφωνα με τη μελέτη η Ήπειρος βρίσκεται στην 9η θέση μεταξύ των περιφερειών της χώρας με ποσοστό μόλις 2%, στις επιχειρήσεις με περισσότερους από δέκα εργαζόμενους.

Η μελέτη κατέγραψε τα εξής στοιχεία για αυτές τις επιχειρήσεις.
Περισσότερες από 9 στις 10 επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για τις συναλλαγές τους με το δημόσιο.
Από τις πλήρως διαθέσιμες ηλεκτρονικά υπηρεσίες, αυτές της φορολογίας (υποβολή φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων) και της ηλεκτρονικής υποβολής ΦΠΑ είναι η πιο αναγνωρίσιμες από όλες και συγκεντρώνουν και τα υψηλότερα ποσοστά χρήσης.
Οι επιχειρήσεις δεν αξιολογούν αρνητικά τις υπηρεσίες, ωστόσο κρατούν επιφυλάξεις απέναντι και σε μια πλήρως θετική αξιολόγηση.
Το 53% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι έχει αντιμετωπίσει δυσκολίες κατά τη χρήση των υπηρεσιών, και το πρόβλημα με τη μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης σχετίζεται με τη διαθεσιμότητα της εκάστοτε ιστοσελίδας και της εύρυθμης λειτουργίας της.
Ωστόσο, το 66% των επιχειρήσεων δήλωσαν «πολύ ικανοποιημένες» από τη χρήση των υπηρεσιών και άλλο ένα 9% «πάρα πολύ ικανοποιημένες», ενώ ένα σημαντικό ποσοστό (21,74%) δήλωσε «μέτρια ικανοποιημένο».
Όλες σχεδόν οι επιχειρήσεις συμφώνησαν ότι οφελούνται από τη χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με την εξοικονόμηση χρόνου να αποτελεί το κατεξοχήν και κυρίαρχο όφελος. Οφέλη που σχετίζονται με τη διαφάνεια συναλλαγών και τη συμμετοχή στα κοινά, δεν αναγνωρίστηκαν από τις επιχειρήσεις ως σημαντικά.
Η ανησυχία για την ασφάλεια των στοιχείων προτάσσεται ως ο σημαντικότερος ανασταλτικός παράγοντας που συντελεί στη μη χρήση των υπηρεσιών (30,3%). 

Δεν υπάρχουν σχόλια: