«Απ’ τους κώδικες της ψυχής στα μεταφυσικά φαινόμενα» -Το άυλο ως εργαλείο κατανόησης: σκέψεις ενός γιατρού- του Δημήτρη Τριαντάφυλλου. Συνέντευξη με αφορμή το νέο του βιβλίο στην Κατερίνα Σχισμένου.
1) Πώς αποφάσισες ν’ ασχοληθείς με αυτό το δύσκολο και ιδιαίτερο θέμα;
Για κάθε θέμα που κεντρίζει το
ενδιαφέρον μας υπάρχει πάντα αιτία και
αφορμή. Αφορμή στάθηκε ένα θρυλικό άτομο του άμεσου συγγενικού μου
περιβάλλοντος. Ο παππούς Γιώργος Τριαντάφυλλος που έδρασε στο Κάτω Γραικικό Άρτας
(από το 1930 έως το 1965) ως μάντης (medium) και έγινε πασίγνωστος όχι μόνο στην περιφέρεια
Ηπείρου αλλά και σ’ όλη την Ελλάδα.
Ερχότανε ο κόσμος να τους ρίξει τα μαντικά του και να τους πει τα παρελθόντα, π.χ. ποιος τους έκλεψε, ποιος σκότωσε ποιον κ.ο.κ. Επίσης, τους έλεγε τα μελλούμενα π.χ. τι θα αντιμετωπίσουν στο άμεσο ή το απώτερο μέλλον και θεράπευε άτομα νευρολογικά ή ψυχολογικά ευάλωτα. Δεν θα ξεχάσω τα παράλυτα και τα επιληπτικά παιδιά που ερχόταν καβάλα στ’ άλογα να τα διαβάσει ο παππούς. Επίσης, ήταν πολύ καλός ψυχολόγος. Έπιανε πολύ καλά τα ψυχολογικά και βοηθούσε άτομα που ήταν ψυχικά ράκη και μέρα με τη μέρα κατέρρεαν. Συν τοις άλλοις, ήταν και πρακτικός γιατρός καθώς διέθετε τα απαιτούμενα σύνεργα (τσιμπιδάκια, λαβίδες, ψαλίδια κ.α.) και καθάριζε την γάγγραινα, δεδομένου ότι εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν φάρμακα (πενικιλίνη, στρεπτομυκίνη), ούτε η πληθώρα των αντιβιοτικών που υπάρχουν σήμερα.
2) Πώς πετύχαινε το «μαντικό» του έργο;
Έπαιρνε απ’ τον υποψήφιο - υποκείμενο γενετικό υλικό (συνήθως τρίχες ή κομμάτι από νύχι), το έβαζε πάνω σ’ ένα ξύλινο σταυρό που τον τοποθετούσε σε μια χύτρα που έβραζε καθαρό νερό από δαφνόξυλα ή πευκόξυλα. Όταν το νερό άρχιζε ν’ αχνίζει διάβαζε διάφορα κομμάτια από ένα επιχρυσωμένο βιβλίο, έχοντας μπροστά του τον υποψήφιο. Μετά από μία ώρα εν μέσω έκστασης και εξάντλησης ανακοίνωνε το μαντάτο. Το όλο σκηνικό της τελετουργίας το αναφέρω στην εισαγωγή.
3) Πέραν από τον παππού, ποια είναι τα αίτια που σ’ έκαναν ν’ ασχοληθείς με αυτά τα θέματα;
Θα ‘λεγα πως από μικρός είχα μια τέτοια τάση (απ’ το Γυμνάσιο) και πάντα με συνέπαιρνε κάθε τι που ξεπερνούσε τις αισθήσεις μου. Αναζητούσα πάντα ερμηνεία για τα πράγματα που μου προκαλούσαν δέος και συνάμα θαυμασμό. Το πώς και το γιατί δεν έλειπαν από το στόμα μου. Θυμάμαι τον εαυτό μου μικρό να αφαιρείται και να θέτει ερωτήματα επιστημονικού χαρακτήρα ή υπαρξιακά που ίσως άλλα παιδιά στην ηλικία μου δεν είχαν, π.χ. πώς δημιουργήθηκε το σύμπαν, πώς έγινε ο κόσμος, πώς έγιναν οι πλανήτες. Κι αυτός που δημιούργησε τον κόσμο πού βρήκε την αρχική, την πρωταρχική ουσία; Γιατί ο κόσμος να πεθαίνει κ.ο.κ. Πολλά ήταν τα ερωτήματά μου. Οι σπουδές μου όμως στην Ιατρική με έκαναν να απολαύσω ένα όνειρο ζωής. Έτσι, διεισδύοντας στα έγκατα του κυττάρου, έμαθα πως εκεί μέσα σκηνοθετούνται οι χαρακτήρες. Εκεί μέσα στον πυρήνα, από το περίφημο DNA ξεκινάει και τελειώνει η ίδια η ζωή- χωρίς να παραβλέπουμε φυσικά και το περιβάλλον που μας περικλείει.
4)
Ποιο άλλο επάγγελμα θα σου άρεσε πέραν
της Ιατρικής;
Επιστήμες που με συνεπαίρνουν επίσης είναι η ψυχολογία, η ψυχιατρική, η αστροφυσική και η παραψυχολογία. Αυτό το άγνωστο που δεν μπορούμε να προσεγγίσουμε με τις αισθήσεις πάντα μου κέντριζε το ενδιαφέρον.
5) Τι αποκόμισες απ’ τη μελέτη για τα μεταφυσικά φαινόμενα;
Αποκόμισα μια αρχή: Όταν κάτι δεν μπορούμε να το ερμηνεύσουμε με τις υπάρχουσες γνώσεις, δεν πρέπει να το απορρίπτουμε de facto. Μπορεί αυτά να μην εξηγούνται επαρκώς αυτή τη στιγμή, π.χ. με τη φυσική και τα επιστημονικά της εργαλεία (παρατήρηση και πείραμα). Τα μεταφυσικά φαινόμενα μπαίνουν εδώ και πολλά χρόνια στον χώρο της επιστήμης της παραψυχολογίας, που χρησιμοποιεί τα δικά της εργαλεία (όργανα μέτρησης ηλεκτρομαγνητικών πεδίων, εγκεφαλογράφοι, ραβδοσκόπια- Κιρλιανή φωτογράφιση, αυτόματους τομογράφους εκπομπής ποζιτρονίων κ.τ.λ.)
6) Τι θα μας έλεγες για τη δομή και τη διαστρωμάτωση των θεμάτων που ανέπτυξες;
Εξετάζω τα φαινόμενα δίνοντας όλες
τις απόψεις:
α) Από ιδεαλιστική άποψη
(πνευματοκρατία, μεσαίωνας, πνεύματα-φαντάσματα κ.λπ.). Εδώ υπήρχε η πίστη πως
σ’ όλα τα φαινόμενα που ανταλλάσσουν μηνύματα
παρεμβάλλεται ένα πνεύμα (κάτι σαν δαίμονα) που έλεγε ο Σωκράτης.
β) Από την άποψη της επιστήμης της
παραψυχολογίας η οποία δέχεται π.χ. τα τηλεπαθητικά μηνύματα ως
ηλεκτρομαγνητικά κύματα και επομένως ακολουθούν το δίπολο πομπός-δέκτης.
γ) Από ψυχιατρικής και ψυχολογικής
άποψης. Εδώ αναλύουμε διεξοδικά τα θέματα π.χ. ψευδαισθήσεις- παραισθήσεις,
παραλήρημα και vertigo
και σε ποιες καταστάσεις εκδηλώνονται.
δ) Από ψυχαναλυτική άποψη. Εδώ δεν
πρέπει να ξεχνάμε και τον Φρόιντ, που μίλησε για συνειδητό – υποσυνείδητο,
καθώς και τον Κάρλ Γιούνγκ.
ε)
Από άποψη της φυσικής επιστήμης με το εξαίρετο σχόλιο του εκλεκτού φίλου και
φυσικού Θανάση Ευθυμίου που χρησιμοποίησε επιστημονικούς όρους σύγχρονης
(κβαντικής) φυσικής για να τεκμηριώσει ή μη την ύπαρξη των μεταφυσικών φαινομένων,
ήτοι Ανάδραση (feedback)
θετική ή αρνητική, κυβερνητική του Wiener (είσοδος- έξοδος), απροσδιοριστία του Heisenberg κ.λπ.
στ) Από ενεργειακή άποψη. Κάθε άνθρωπος έχει χημική, ηλεκτρομαγνητική, ψυχική και νοητική ενέργεια. Η ισορροπία αυτών πετυχαίνει την πολυπόθητη ψυχοσωματική υγεία.
7) Τι έχεις να πεις σαν τελευταίο σχόλιο;
Προσπάθησα να δώσω απλές και τεκμηριωμένες απόψεις, κάνοντας χρήση πολλαπλής βιβλιογραφίας κι ο καθένας ας κρατήσει αυτό που πιστεύει ή τον εκφράζει. Πιστεύω πως ο δογματισμός και το άσπρο-μαύρο δεν έχει θέση στην εποχή που ζούμε. Ας ρίξουμε λίγο νερό στο κρασί μας γιατί – εδώ που τα λέμε – λίγο «σκεπτικισμός» δεν βλάπτει στην εποχή που ζούμε!
Κατερίνα Σχισμένου


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου