Αλβανικές
πηγές αναφέρουν ότι η Ελλάδα αποδέχθηκε
την αποκήρυξη του όρου «Βόρειος Ήπειρος",
προκειμένου οι Αλβανοί να μην χρησιμοποιούν
τον όρο «Τσαμουριά», ενώ προαναγγέλλουν
ότι ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας
αποδέχθηκε την πρόσκληση, να περάσει
το Ορθόδοξο Πάσχα με τον Edi Rama στην
Κορυτσά. Δεν είναι κακό να πάει ο Έλληνας
πρωθυπουργός στην Αλβανία και μάλιστα
την περίοδο του Πάσχα. Το αντίθετο
μάλιστα, έχει και συμβολισμούς η ενέργεια
αυτή, έστω και αν είναι σε επίπεδο
επικοινωνιακό. Κακό, όμως, είναι να
ταυτίζονται οι Μουσουλμάνοι Τσάμηδες,
που διέπραξαν τα μύρια όσα σε βάρος του
χριστιανικού πληθυσμού της Θεσπρωτίας,
με τους Βορειοηπειρώτες, που διαχρονικά
μένουν στην ελληνική κοιτίδα τους. Άλλο
οι Μουσουλμάνοι Τσάμηδες, άλλο οι
Βορειοηπειρώτες! Δεν μπορεί σε καμία
περίπτωση να υπάρξει οποιαδήποτε σύνδεση
της πατρογονικής εστίας του Βορειοηπειρωτικού
Ελληνισμού, της αναγνωρισμένης διεθνώς
ελληνικής εθνικής μειονότητας, με το
ζήτημα που εγείρει ο αλβανικός αλυτρωτισμός
σχετικά με τους Τσάμηδες και τα οράματα
περί Μεγάλης Αλβανίας, που φθάνουν μέχρι
την Πρέβεζα.
ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ
Ο
πρωθυπουργός της Αλβανίας Edi Rama σε
συνέντευξή του στο σταθμό Kien Kosova, δεν
έδειξε καθόλου πνεύμα συνεργασίας και
φιλίας, αλλά εμφανίστηκε αδιάλλακτος,
βάζοντας και πάλι στο τραπέζι το ανύπαρκτο
"Τσάμικο". Επεσήμανε ότι "η κρίση
στην οποία οδηγήθηκαν οι σχέσεις με την
Ελλάδα, είχε ως στόχο να αναγκάσει την
Αθήνα να καθίσει στο τραπέζι των
διαπραγματεύσεων για όλα τα θέματα:
«Τότε, αυτό που εμείς κάναμε ήταν μια
διαδικασία δύσκολη: εμείς αυξήσαμε την
ένταση με την ελληνική πλευρά, όχι γιατί
είχαμε ως αυτοσκοπό την αύξηση της
έντασης, αλλά γιατί δεν αποδεχτήκαμε
να κλείσουμε τα μάτια ή να σιωπήσουμε,
και ενώπιον αυτού του σοβαρού προβλήματος,
που σχετίζεται με την εδαφική ακεραιότητα
της Αλβανικής Δημοκρατίας, ακόμη και
απέναντι από το πρόβλημα που σχετίζεται
με το τσάμικο θέμα και των δικαιωμάτων
των Αλβανών που ανήκουν σ’ αυτή την
κοινότητα. Ακόμη και με το θέμα του
εμπόλεμου που είναι σοβαρό θέμα το οποίο
εδώ και πολλά χρόνια έχει άμεση σχέση
με τα περιουσιακά δικαιώματα…». Το ότι
διαρρέεται ότι η Αλβανία με τη νέα
συμφωνία θα αναγνωρίζει σε ένα σημείο
ελληνικά χωρικά ύδατα 12 ν.μ., αυτό δε
σημαίνει τίποτε, γιατί είχε συμφωνηθεί
και παλαιότερα, αλλά δεν τηρήθηκε.
Άλλωστε ο κ. Rama ξεκαθάρισε πως καλό είναι
"η Ελλάδα να αντιληφθεί ότι θα
πρέπει να συζητήσει με τα Τίρανα για
αλλαγή της Συμφωνίας".
Η
ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ
Πριν
χιλιάδες έτη, η Ήπειρος ήταν ενιαία,
μία και αδιαίρετη, που άρχιζε από τον
Αμβρακικό Κόλπο (Πρέβεζα) και τελείωνε
στον Γενούσο (Σκούμπι) ποταμό, παράλληλα
της Εγνατίας οδού, με πρωτεύουσα την
Νικόπολη, αρχαία πόλη κοντά στην σημερινή
Πρέβεζα. Πέρα από το Γενούσο ήταν κυρίως
τα Ιλλυρικά φύλα, χωρίς να λείπει και
στην περιοχή αυτή ο Ελληνισμός, με
Ελληνικές πόλεις, κυρίως στα παράλια
της Αδριατικής και με πρωτεύουσα την
Επίδαμνο, δηλαδή το σημερινό Δυρράχιο.
Στην ενιαία Ήπειρο γεννήθηκε ο Ελληνικός
πολιτισμός και σ΄ αυτήν ανδρώθηκε η
Ελλάς. Αυτής της ενιαίας και αδιαιρέτου
Ηπείρου αποτελούσε, ανέκαθεν, αναπόσπαστο
τμήμα η καλουμένη, σήμερα, Βόρειος
Ήπειρος. Ο όρος «Βόρειος Ήπειρος»
είναι μεταγενέστερος. Επιβλήθηκε βίαια
και αυθαίρετα το 1913, όταν οι Μεγάλες
Δυνάμεις (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία,
Ρωσία, Ιταλία και Αυστροουγγαρία)
διέπραξαν το μεγάλο έγκλημα του
διαμελισμού της Ηπείρου και της αποσπάσεως
απ’ αυτήν της Βορείου Ηπείρου. Όπως,
λοιπόν, σ΄ όλη την Ήπειρο, έτσι και στην
περιοχή αυτή της Βορείου Ηπείρου, από
αρχαιοτάτων χρόνων και πολύ προ Χριστού,
υπήρχε ακραιφνής Ελληνισμός. Πόλεις
αρχαίες και ονομαστές άκμαζαν εκεί και
οι εκδηλώσεις των κατοίκων, θρησκευτικές,
οικογενειακές, εθνικές κ.λ.π., δεν διέφεραν
καθόλου από τις εκδηλώσεις των υπολοίπων
Ελλήνων. Το αποδεικνύουν, άλλωστε, τα
πολυάριθμα αρχαία μνημεία, και το
επιβεβαιώνουν με θαυμασμό πολλοί ξένοι
και σπουδαίοι επιστήμονες, αρχαιολόγοι,
θρησκειολόγοι, γλωσσολόγοι, ιστορικοί,
καθώς και αρχαίοι ιστορικοί, γεωγράφοι
και φιλόσοφοι (Προκόπιος 6ος π.Χ., Σκύλαξ
6ος π.Χ., Εκαταίος 6ος π.Χ., Θουκυδίδης 5ος
π.Χ., Αριστοτέλης 4ος π.Χ., Διονύσιος
περιηγητής 1ος π.Χ., Στράβων 1ος π.Χ.
αιώνας).
Η
ΤΣΑΜΟΥΡΙΑ
Συνηθίζεται
Τσαμουριά να ονομάζεται η περιοχή της
Ηπείρου, που εκτείνεται κατά μήκος της
ακτής ανάμεσα στις εκβολές του ποταμού
Αχέροντα και μέχρι το Βουθρωτό και
ανατολικά μέχρι τους πρόποδες του όρους
Ολύτσικας (Τόμαρος). Η συγκεκριμένη
περιοχή ταυτίζεται με τη Θεσπρωτία και
ένα μικρό της τμήμα ανήκει σήμερα στην
Αλβανία με κέντρο την κωμόπολη
Κονίσπολη. Σε ότι αφορά την προέλευση
του ονόματος υπάρχουν πολλές και διάφορες
εκδοχές, ωστόσο, μια είναι αυτή που έχει
επικρατήσει έναντι όλων των άλλων και
πιθανότατα αυτή είναι και η σωστή. Στην
ουσία, λοιπόν, «Τσάμης» είναι η παραφθορά
του ονόματος του ποταμού Θύαμις (Καλαμάς):
Θύαμις, Θυάμις, Τσ(ι)άμης. Τσάμης, δηλαδή,
είναι εκείνος που κατοικεί κοντά στον
Θύαμη ποταμό. ε την υπογραφή της
Συνθήκης της Λωζάνης το 1923 οι μουσουλμάνοι
Τσάμηδες κρίθηκαν «ανταλλάξιμοι». Τα
πράγματα, ωστόσο, δεν έγιναν έτσι καθώς
με παρασκηνιακές παρεμβάσεις της Ιταλίας
προς την κυβέρνηση του δικτάτορα Θεόδωρου
Πάγκαλου εξαιρέθηκαν και παρέμειναν
στη Θεσπρωτία. Ακολούθησε η γνωστή
εγκληματική δράση τα χρόνια της Κατοχής
και η αποχώρησή τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου