Την
πρώτη του παράταση πήρε ο διαγωνισμός
για τα ηλεκτρονικά διόδια. Σύμφωνα με
απόφααση του Υπουργείου
Υποδομών η
νέα καταληκτική ημερομηνία για την
κατάθεση προσφορών είναι η 4η Απριλίου
από την 20η Φεβρουαρίου που ήταν αρχικά.
Όπως
αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης
ο λόγος ήταν ότι υποβλήθηκαν πολλά
αιτήµατα µέσω Ε.Σ.Η.∆Η.Σ.
από ενδιαφερόµενους για τη µετάθεση
της καταληκτικής ηµεροµηνίας υποβολής
των αιτήσεων συµµετοχής προκειµένου
να προετοιµαστούν καλλίτερα για τη
συµµετοχή τους στο διαγωνισµό. Το κόστος
έχει εκτιμηθεί ότι θα είναι περίπου 400
εκατ.ευρώ.
Σύμφωνα
με τον προγραμματισμό του Υπουργείου τα
ποσά κατανέμονται ως εξής: 100 εκατ.ευρώ
το 2018, 270 εκατ.ευρώ το 2019, 10,5 εκατ.ευρώ το
2020, 10 εκατ.ευρώ το 2021 και 10 εκατ.ευρώ το
2022.
Θα
πρέπει να αναφέρουμε ότι η πρώτη φάση
αφορά την Πρόσκληση Ενδιαφέροντος. Εκεί
θα έχουμε ένα πρώτο δείγμα του ποιες
εταιρείες μπορεί να ενδιαφέρει. Όπως
μαθαίνει το ypodomes.com αφορά εταιρείες που
έχουν εγκαταστήσει και λειτουργήσει
παρόμοια συστήματα στην Ευρώπη και
παραδείγματα τέτοιων εταιρειών είναι
η Vinci, η Autostrade και η Kapsch. Το ηλεκτρονικό-δορυφορικό
σύστημα που επιχειρεί να εφαρμόσει η
χώρα μας, αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται
μόνο σε 4 χώρες της Ευρώπης: Γερμανία,
Σλοβακία, Ουγγαρία και Βέλγιο.
ΠΟΥ
ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Καταρχάς
το σύστημα θα εφαρμοστεί στην Εγνατία
Οδό και στους κάθετους άξονες της (όπου
προβλέπεται). Αυτό έρχεται και λόγω της
αποκρατικοποίησης του αυτοκινητόδρομου.
Εδώ αξία έχει να αναφέρουμε πως η αρχική
απόφαση λειτουργίας διοδίων λήφθηκε
στις 29 Σεπτεμβρίου 2009, που όμως δεν
εφαρμόστηκε ποτέ καθώς λίγες μέρες
αργότερα διεξήχθησαν οι εθνικές εκλογές.
Σε
δεύτερη φάση θα εφαρμοστεί σε όλους
τους αυτοκινητόδρομους με διόδια της
χώρας: Ολυμπία Οδός, Ιόνια
Οδός, Νέα
Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Μορέας,
Κεντρική Οδός Ε65 όπου θα υπάρχει η
χιλιομετρική χρέωση αλλά και σύμφωνα
με πηγές από το Υπουργείο
Υποδομών θα
μπορεί να ενταχθεί και η Γέφυρα και
Αττική Οδός με το συγκεκριμένο κόμιστρο
χρέωσης (και όχι χιλιομετρικά).
Το
πρώτο αγκάθι που θα αποτελέσει και πεδίο
διαπραγμάτευσης είναι το ποιος θα έχει
το δικαίωμα είσπραξης των διοδίων.
Σύμφωνα πάντα με την ίδια πηγή με το νέο
σύστημα θα εισπράτεται το διόδιο από
το Δημόσιο και σε «νεκρό χρόνο» θα
αποδίδεται στον κατά περιοχή παραχωρησιούχο.
Σήμερα το δικαίωμα αυτό το έχει ξεχωριστά
η κάθε μία παραχωρησιούχος.
Όπως
μαθαίνει το ypodomes.com το Υπουργείο Υποδομών
ήδη έχει απευθύνει πρόσκληση στις
εταιρείες παραχώρησης για διάλογο
προκειμένου να βρεθεί η χρυσή τομή
εφαρμογής του. Σημείο κλειδί είναι η
στάση των δανειστών και των τραπεζών
που αποτελούν τους βασικούς χρηματοδότες
αυτών των έργων.
ΠΩΣ
ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ
ΔΙΟΔΙΩΝ
Όπως
αναφέρει πηγή από το Υπουργείο
Υποδομών,
θα έχουμε ένα διπλό σύστημα. Για τα
επιβατηγά οχήματα θα εφαρμοστεί το
λεγόμενο video tolling το οποίο θα καταγράφει
το όχημα στην είσοδο και έξοδο του από
τον αυτοκινητόδρομο, ενώ θα υπάρχουν
καταγραφείς (αισθητήρες) σε κάθε κόμβο
που μπορεί να αποτελέσει σημείο εσόδου
ή εξόδου. Η χρέωση θα γίνεται χιλιομετρικά
και θα χρεώνεται στην πινακίδα του
οχήματος. Σε περίπτωση που η εξόφληση
γίνει αυτόματα (έχοντας ο οδηγός πληρώσει
το ποσό αφαιρόντας το από το λογαριασμό
του) θα σβήνονται άμεσα και τα στοιχεία
του. Η αγορά «χιλιομέτρων» θα μπορεί να
γίνεται ακόμα και μέσω ειδικού app από
τα κινητά τηλέφωνα.
Για
τα φορτηγά θα υπάρξει υποχρέωση προμήθειας
συσκευής (αντίστοιχης περίπου με αυτή
που υπάρχει σήμερα) και θα υπάρχει
εντοπισμός μέσω δορυφόρου. Σε αυτό το
σύστημα το φορτηγό θα καταγράφεται που
κινείται και ανάλογα θα χρεώνεται.
Σημαντικός παράγοντας είναι το γεγονός
ότι οι εκπτώσεις των κατά περιοχών
αυτοκινητόδρομων θα παραμείνουν καθώς
οι εκπτώσεις καθορίζονται ούτως ή άλλως
από τους ίδιους τους παραχωρησιούχους.
Ενδιαφέρον
έχει και το πως θα χρεώνονται τα οχήματα
άλλων χωρών. Τα επιβατηγά θα πρέπει να
προμηθεύονται ένα ειδικό σήμα και τα
φορτηγά την ίδια συσκευή δορυφορικής
χρέωσης με υποχρέωση πληρωμής κατά την
έξοδο τους από τη χώρα, εκτός αν οι
εταιρείες είναι συμβεβλημένες με κάποιο
συμβατό σύστημα πληρωμής διοδίων που
θα μπορεί να συνδέεται με το Ελληνικό.
Εδώ προσδοκώνται υψηλά έσοδα καθώς
είναι εκείνες οι κατηγορίες οχημάτων
που μέχρι σήμερα ευνοούνται από την
ανυπαρξία διοδίων κυρίως στο δίκτυο
αυτοκινητόδρομων της Εγνατίας Οδού.
Κοινώς θα τελειώσει το «τζάμπα».
Το
κόστος του συστήματος θα χρηματοδοτηθεί
από το Ελληνικό Δημόσιο, προς το παρόν
από πόρους του ΠΔΕ ενώ
θα επιχειρηθούν να εξευρεθούν πόροι
και από τοΕΣΠΑ
2014-2020.
Πηγές της αγοράς χαρακτηρίζουν το ποσό
«λογικό» αλλά επισημαίνουν ότι θα πρέπει
να υπάρξουν πολλές διευκρινίσεις τόσο
σε τεχνικό, σε οικονομικό αλλά και
λειτουργικό επίπεδο για το πως αυτό το
«υπερμοντέρνο» σύστημα θα εφαρμοστεί
ενώ μιλούν και για την ανάγκη ύπαρξης
μίας περιόδου «μεικτής» χρήσης των δύο
συστημάτων. Πάντως το τέλος του 2018 δεν
φαίνεται προς το παρόν ως ένας λογικός
χρόνος για την εφαρμογή του συστήματος
καθώς έχουμε μπροστά μας και τον
διαγωνισμό (που μπορεί να διαρκέσει
μήνες) αλλά και τις διαπραγματεύσεις
για όλα τα θέματα που θα θέσει το Υπ.ΥΠΟΜΕ
αλλά και οι Παραχωρησιούχοι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου