Περικοπές σε δύο κύματα έρχονται, όπως όλα
δείχνουν στο Δημόσιο. Οι Δημόσιοι υπάλληλοι, είτε εν ενεργεία, είτε συνταξιούχοι
ήταν από την αρχή στο στόχαστρο του ΔΝΤ και συνεχίζουν να είναι, έστω και στο
προληπτικό πακέτο μέτρων.
Σοκ και δέος προκαλούν όλα όσα έρχονται στο
Δημόσιο. Το πρώτο κύμα περικοπών έρχεται στα ειδικά μισθολόγια. Στρατιωτικοί,
αστυνομικοί, πυροσβέστες, λιμενικοί, γιατροί του ΕΣΥ, καθηγητές πανεπιστημίων
και τεχνολογικών ιδρυμάτων, αλλά και δικαστικοί θα είναι εκείνοι που θα δουν τις
πρώτες μειώσεις από το καλοκαίρι.
Ωστόσο αυτό θα είναι το πρώτο μέρος του
σχεδίου. Σύμφωνα με την ''Ημερησία'' του Σαββάτου, το ΔΝΤ απαιτεί μείωση της
δαπάνης στο δημόσιο και είναι ουσιαστικά μονόδρομος για την κυβέρνηση η περικοπή
της μισθολογικής δαπάνης κάτι που θα σημάνει ως το 2018 μειώσεις σε όλους τους
μισθούς κατά 12%.
Κατά το ΔΝΤ η μέση μισθολογική δαπάνη στην Ελλάδα είναι
μεγαλύτερη από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, ενώ είναι κατά πολύ μεγαλύτερη
και η αναλογία των δημοσίων υπαλλήλων σε σχέση με τους εργαζόμενους στον
ιδιωτικό τομέα.
Στο στόχαστρο μπαίνουν υπηρεσίες και οργανισμοί που
θεωρούνται φαντάσματα, αλλά και οργανισμοί οι οποίοι μπορούν να απορροφηθούν από
άλλες υπηρεσίες του δημοσίου και να καταργηθούν, ενώ τα μέτρα θα συνοδευτούν με
30.000 απολύσεις.
Μείωση της δαπάνης του Δημοσίου για μισθούς με
περιορισμό τόσο του προσωπικού όσο και των αμοιβών ζητά ο ΣΕΒ επισημαίνοντας ότι
το ελληνικό κράτος πληρώνει υψηλότερους μικτούς μισθούς από τον ιδιωτικό
τομέα.
Η πρόταση του ΣΕΒ είναι, συγκεκριμένα, να περικοπεί σε εύλογο
χρονικό διάστημα ο μέσος μισθός στον δημόσιο τομέα έτσι ώστε οι σχέσεις μεταξύ
μισθών και απασχόλησης στην Ελλάδα να μην διαφέρει από εκείνους στη μέση
ευρωπαϊκή χώρα.
Το πρώτο κύμα περικοπών έρχεται στα ειδικά
μισθολόγια. Στρατιωτικοί, αστυνομικοί, πυροσβέστες, λιμενικοί, γιατροί του ΕΣΥ,
καθηγητές πανεπιστημίων και τεχνολογικών ιδρυμάτων, αλλά και δικαστικοί θα είναι
εκείνοι που θα δουν τις πρώτες μειώσεις από το καλοκαίρι.
Ωστόσο αυτό θα
είναι το πρώτο μέρος του σχεδίου. Το ΔΝΤ απαιτεί μείωση της δαπάνης στο δημόσιο
και είναι ουσιαστικά μονόδρομος για την κυβέρνηση η περικοπή της μισθολογικής
δαπάνης κάτι που θα σημάνει ως το 2018 μειώσεις σε όλους τους μισθούς κατά
12%.
Οι πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα ότι οι περικοπές θα είναι
κλιμακωτές. Το πιο πιθανό είναι ότι θα προστατευτούν οι υπάλληλοι του Δημοσίου
με μισθούς ως τα 1.000 ευρώ. Όλα δείχνουν ότι όσο μεγαλύτερος είναι ο μισθός
τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η μείωση.
Κατά το ΔΝΤ η μέση μισθολογική
δαπάνη στην Ελλάδα είναι μεγαλύτερη από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης, ενώ
είναι κατά πολύ μεγαλύτερη και η αναλογία των δημοσίων υπαλλήλων σε σχέση με
τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα.
Κάπως έτσι το ΔΝΤ
επαναφέρει και το ζήτημα του λουκέτου δημόσιων φορέων και
οργανισμών.
Έτσι μπαίνουν στο στόχαστρο υπηρεσίες και οργανισμοί που
θεωρούνται φαντάσματα, αλλά και οργανισμοί οι οποίοι μπορούν να απορροφηθούν από
άλλες υπηρεσίες του δημοσίου και να καταργηθούν. Και στην μια και στην άλλη
περίπτωση ακόμη κανείς δεν γνωρίζει τι θα γίνει με τους εργαζόμενους σε αυτούς
τους φορείς, ποια θα είναι η τύχη τους, εάν δηλαδή θα απορροφηθούν και αυτί σε
άλλες υπηρεσίες ή εάν θα υπάρξει σχέδιο απολύσεων.
Σαν βασική αρχή το Ταμείο
θεωρεί ότι το τρίτο ελληνικό πρόγραμμα δεν έχει ασχοληθεί καθόλου με την
εξοικονόμηση δαπανών από το δημόσιο αλλά και τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας
του.
Με αυτό το δεδομένο ο κύριος Τόμσεν θα ζητήσει ένα μείγμα μέτρων το
οποίο θα περιλαμβάνει:
- «Εξορθολογισμό» του προσωπικού του δημοσίου. Θα
ζητήσει μια κοστολογημένη ανάλυση του προσωπικού των δημοσίων υπαλλήλων με
κινητικότητα (αντί προσλήψεων) για την κάλυψη κενών θέσεων και την απόλυση
υπεράριθμων και επίορκων όπου αυτοί εντοπιστούν.
- Επανεξέταση του
μισθολογικού κόστους στο δημόσιο το οποίο για το 2016 αναμένεται ότι θα είναι
οριακά πάνω από το 10% του ΑΕΠ που είναι ο μέσος όρος των κρατών μελών της EE
φτάνοντας τα 18,8 δισ. ευρώ . Με το σκεπτικό αυτό θα ζητήσει και περικοπές στο
ενιαίο και τα ειδικά μισθολόγια, τις οποίες ουσιαστικά προαναγγέλλει και η
Commission στις εαρινές της εκτιμήσεις υπολογίζοντας μάλιστα το ύψους στο 0,25%
του ΑΕΠ ή 450 εκ ευρώ.
- Περικοπές των αμυντικών δαπανών. Στο θέμα αυτό ο
γνωστός από παλιά κ. Τόμσεν θα επαναφέρει το θέμα των διαδοχικών περικοπών
μόνιμου χαρακτήρα για την επόμενη τριετία δίνοντας έμφαση και εδώ στον
επαναπροσδιορισμό του απαιτούμενου προσωπικού.
- Περικοπές κοινωνικών
επιδομάτων. Σύμφωνα με το πρόγραμμα θα πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση με στόχο την
εξοικονόμηση 950 εκ ευρώ σε ορίζοντα χρόνο τριετίας. Το μέτρο καλύφθηκε έως τώρα
από τα ήδη συμφωνημένα μέτρα . Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν το ΔΝΤ να επανέρχεται
και στο θέμα των αλλαγών στην αγορά εργασίας και ειδικότερα τη θεσμοθέτηση των
ομαδικών απολύσεων, της αλλαγής του συνδικαλιστικού νόμου και της επαναφοράς της
ανταπεργίας (lock out).
Η πρώτη απόπειρα για να περάσουν αυτά τα μέτρα έγινε
όσο διαρκούσε η συζήτηση για το νέο ασφαλιστικό. Τώρα το ταμείο επανέρχεται με
την δικαιολογία ότι αυτά τα μέτρα θα διευκολύνουν μεγάλες επενδύσεις και θα
δώσουν ώθηση στην ανάπτυξη.
Μειώσεις στο Δημόσιο ζητά και ο
ΣΕΒ
Μείωση της δαπάνης του Δημοσίου για μισθούς με περιορισμό τόσο
του προσωπικού όσο και των αμοιβών ζητά ο ΣΕΒ επισημαίνοντας ότι το ελληνικό
κράτος πληρώνει υψηλότερους μικτούς μισθούς από τον ιδιωτικό τομέα.
Η
πρόταση του ΣΕΒ είναι, συγκεκριμένα, να περικοπεί σε εύλογο χρονικό διάστημα ο
μέσος μισθός στον δημόσιο τομέα έτσι ώστε οι σχέσεις μεταξύ μισθών και
απασχόλησης στην Ελλάδα να μην διαφέρει από εκείνους στη μέση ευρωπαϊκή χώρα.
«Εάν συνέβαινε κάτι τέτοιο, αναφέρει, ο μέσος μικτός μισθός θα έπρεπε να μειωθεί
κατά -3% ή 565 ευρώ ετησίως και η μέση απασχόληση κατά -50% ή 180 χιλ.
υπαλλήλους».
Το φαινόμενο των υψηλότερων μισθών στο Δημόσιο σε σχέση με
τον ιδιωτικό τομέα δεν είναι μόνο ελληνικό αλλά αποτελεί και ευρωπαϊκό κανόνα,
ωστόσο στην Ελλάδα η διαφορά είναι μεγαλύτερη. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα
στοιχεία που περιλαμβάνονται στο εβδομαδιαίο οικονομικό δελτίο του
Συνδέσμου:
- Οι μέσες καθαρές μηνιαίες αποδοχές στον δημόσιο τομέα
ανέρχονται σήμερα (2015) σε 1.050 ευρώ, όταν στον ιδιωτικό τομέα δεν υπερβαίνουν
τα 780 ευρώ. Το 2015 ήταν η πρώτη χρονιά όπου στον δημόσιο τομέα καταγράφηκε
αύξηση κατά 1,5% (έναντι οριακής μείωσης -0,1% το 2014) ενώ η μεταβολή των
μισθών στον ιδιωτικό τομέα κινήθηκε σε αρνητικό επίπεδο (-1,1%), όπως έγινε και
το 2014 (-1,3%).
- Οι αμοιβές στο δημόσιο υπερβαίνουν εκείνες του
ιδιωτικού τομέα κατά 19% στην Ελλάδα και κατά 15% στην ΕΕ-28, όταν δεν
λαμβάνονται υπόψη οι εργοδοτικές εισφορές, δηλαδή στις μικτές αποδοχές, και κατά
46% και 26% αντιστοίχως, περιλαμβανομένων των εργοδοτικών εισφορών.
- Η
Ελλάδα απασχολεί στο «στενό» δημόσιο τομέα διπλάσιους μισθωτούς εργαζόμενους
(16%), ως ποσοστό του συνόλου της μισθωτής απασχόλησης απ' ό,τι η ΕΕ-28
(8%).
- Οι αμοιβές του προσωπικού της γενικής κυβέρνησης ανέρχονται στο
12,2% του ΑΕΠ ενώ στην ΕΕ-28 στο 10,2%.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου