«Προσοχή!
Στα επόμενα 2 χλμ συμβαίνουν θανατηφόρα ατυχήματα». Παρελθόν θα αποτελέσουν
αυτού του είδους οι προειδοποιητικές πινακίδες σταδιακά, από τα τέλη
του 2015 στην Κορίνθου-Πατρών, μία από τις πιο επικίνδυνες εθνικές
οδούς της Ελλάδας. Παρόλ’ αυτά, από το 2008, που ξεκίνησε η παραχώρηση μέχρι το
2013, ο συνολικός αριθμός θανατηφόρων ατυχημάτων και των θυμάτων
μειώθηκε περίπου κατά 80% στο σύνολο του άξονα Ελευσίνας - Κορίνθου – Πατρών (λόγω
των μέτρων οδικής ασφάλειας που έχουν ληφθεί), σύμφωνα με επίσημα στοιχεία.
Οι κατασκευαστικές εργασίες, που είχαν «παγώσει» στον
αυτοκινητόδρομο λόγω χρηματοδοτικών προβλημάτων, από τον περασμένο Ιανουάριο
βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με τον οδικό άξονα να έχει ολοκληρωθεί σε
ποσοστό 60%. Χθες, η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός πραγματοποίησε τη
διάνοιξη μίας εκ των τριών σηράγγων, μήκους 555 μέτρων στην περιοχή Παναγοπούλα
Αχαΐας. Εκεί η μεγαλύτερη –εκ των τριών συνολικά-σήραγγα έχει μήκος 4.033
χλμ......
Το έργο -που επισκέφθηκε, χθες, το Capital.gr- είναι το δυσκολότερο που υλοποιείται σήμερα στην
Ελλάδα, καθώς εκτελείται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου,
σύμφωνα με την κοινοπραξία κατασκευής. Σε αυτό απασχολούνται 3.500
άτομα, ενώ οι απασχολούμενοι στην λειτουργία και συντήρηση θα αυξηθούν στους
600 από 450 σήμερα.
Ο
νέος αυτοκινητόδρομος θα εκτείνεται από:
-τον
ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Θήβας-Ελευσίνας έως
τον Α/Κ Αρχαίας Κορίνθου μήκους 63,2 χλμ. όπου εκτελούνται εργασίες αναβάθμισης
-τον
Α/Κ Αρχαίας Κορίνθου έως τον πρώτο Α/Κ ευρείας παράκαμψης
Πατρών (Κ1) όπου θα δημιουργηθεί νέος αυτοκινητόδρομος που ακολουθεί τη χάραξη
της υφιστάμενης νέας εθνικής οδού
-τον
πρώτο Α/Κ (Κ1) έως τον τελευταίο Α/Κ (Κ7 Μιντιλόγλι)
Πιο
κοντά η Πάτρα από την Αθήνα
Όπως
αναφέρουν στελέχη της Ολυμπίας Οδού, από την άνοιξη του 2015 θα παραδίδονται
στην κυκλοφορία τμήματα μονού κλάδου (δηλαδή η άλλη πλευρά θα κατασκευάζεται),
ενώ το μεγαλύτερο μέρος του άξονα θα δοθεί στην κυκλοφορία όταν
εκπνεύσει η νέα χρονιά.
Ουσιαστικά,
ο νέος αυτοκινητόδρομος, συνολικού μήκους 200 χιλιομέτρων, θα συρρικνώσει
την απόσταση Αθήνα-Πάτρα κατά 15-20 λεπτά, ενώ η διαδρομή Κόρινθος-Πάτρα
υπολογίζεται ότι θα διανύεται σε περίπου μία ώρα.
Επίσης,
σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, ο κόμβος Ρίου θα παραδοθεί στην
κυκλοφορία μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2016.
Η λειτουργία
του συγκεκριμένου τμήματος- αρχές 2016- αποδίδεται στην καθυστερημένη
παράδοση από το Δημόσιο στον παραχωρησιούχο του χώρου εκτέλεσης του Σταθμών
Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών Ρίου.
Στο πλαίσιο αυτό, με απόφαση του υπουργού Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη
το Δημόσιο προσέφυγε στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικών Διαφορών. Και αυτό επειδή,
ο παραχωρησιούχος διεκδικεί αποζημίωση της τάξης των 2 εκατ. ευρώ λόγω των
οικονομικών επιπτώσεων που υπέστη από την καθυστερημένη παράδοση του χώρου και
παράταση 157 ημερών για την παράδοση του κόμβου Ρίου.
Σύμφωνα
με πληροφορίες, μικρές καθυστερήσεις, που ενδεχομένως, οδηγήσουν σε παράδοση
ορισμένων τμημάτων του έργου το 2016, αναμένεται να υπάρξουν λόγω της
«διασταύρωσης» του σιδηροδρομικού δικτύου με τον οδικό άξονα, σε οκτώ σημεία,
και της τροποποίησης της νομοθεσίας για τα στηθαία ασφαλείας. Ήδη, πάντως, το
πρόβλημα επιλύεται σε τρία από τα συνολικά οκτώ σημεία, μεταξύ Ροδοδάφνης και
Κιάτου. Στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα θα λειτουργούν συνολικά τρεις σταθμοί διοδίων.
Μεγέθη
Σχετικά
με τα χρηματοοικονομικά μεγέθη του αυτοκινητοδρόμου, από την εγκεκριμένη
χρηματοδοτική συμβολή ύψους 607 εκατ. ευρώ έχουν καταβληθεί, έως σήμερα, στον
παραχωρησιούχο 292,3 εκατ. ευρώ. Ακόμη έχει εισπράξει 158 εκατ. ευρώ από τα
συνολικά 238 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στην πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή.
Τα ίδια κεφάλαια που έχει τοποθετήσει η κοινοπραξία ανέρχονται σε 172 εκατ.
ευρώ, ενώ από το συνολικό δανεισμό ύψους 675 εκατ. ευρώ έχουν αντληθεί 584
εκατ. ευρώ.
Ας
σημειωθεί ότι ο άξονας Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα συγκεντρώνει τους εγχώριους και
ξένους κολοσσούς των κατασκευών, ήτοι την Άκτωρ παραχωρήσεις (17%), τη ΓΕΚ
ΤΕΡΝΑ (17%), την J&P Άβαξ (17%), την Αθηνά (2,1%), τη γαλλική Vinci
Concessions (29,9%) και τη γερμανική Hochtief PPP Solutions (17%).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου