Με μια αξιέπαινη πρωτοβουλία
συνεχίζει την πνευματική προσφορά της
στη γενέτειρά της η Παναγιώτα Π. Λάμπρη:
Το καλαίσθητο φυλλάδιο που εξέδωσε
πρόσφατα.
Η καταξιωμένη φιλόλογος,
ερευνήτρια και συγγραφέας δίνει με τον
τρόπο αυτόν τη δυνατότητα στον ντόπιο
και τον ξένο, στον προσκυνητή και τον
εκκλησιαζόμενο να γνωρίσει ένα μνημείο
μεγάλης αρχιτεκτονικής, πολιτιστικής
και θρησκευτικής κληρονομιάς του χωριού
της, που χρονολογείται από το 1804.
Διαβάζοντας το κείμενο του
φυλλαδίου, η θύμησή μου γύρισε κάπου
τριάντα χρόνια πίσω, όταν πέρναγα για
πρώτη φορά από την πλούσια σε φυσικό
κάλλος Ροδαυγή και το βλέμμα μου
μαγνητίστηκε από την εκκλησία του χωριού
και τα βήματά μου ακολούθησαν! Γράφει
η Παναγιώτα Π. Λάμπρη στην αρχή του
κειμένου της: «[…] Η δεσπόζουσα
θέση του ελκύει τα βήματα των περαστικών
και των επισκεπτών, αφού εξ αποστάσεως
μαρτυρεί ότι πρόκειται για μνημείο
εξαιρετικού θρησκευτικού και εικαστικού
ενδιαφέροντος». Είναι ο
κανόνας που ισχύει από την αρχαιότητα,
είναι και η «ανάγκη» του ανθρώπου να
θέλει τα περίοπτα και επιβλητικότερα
κτίρια του τόπου του να είναι οι ναοί
θρησκευτικής λατρείας.
Η Παναγιώτα Π. Λάμπρη κατορθώνει
με αξιοθαύμαστο τρόπο να συνδυάσει τη
συντομία με τη λεπτομέρεια στο κείμενό
της! Διαβάζουμε μεταξύ άλλων στο φυλλάδιο
αυτό:
«[…] Εξαίρετης τέχνης είναι
το τέμπλο. Ο ξυλόγλυπτος διάκοσμός του
χωρίζεται σε ζώνες. Στο κάτω μέρος
υπάρχουν ορθογώνια θωράκια χωρισμένα
μεταξύ τους με κιονίσκους, οι οποίοι
έχουν σκαλιστό άνθινο διάκοσμο και
αναπτύσσονται μέχρι πιο πάνω από τις
εικόνες του τέμπλου, όπου και καταλήγουν
σε μικρά αγαλμάτια. Μέσα στα ορθογώνια
κάθετα θωράκια υπάρχουν σκαλισμένα
άνθη, μια κεφαλή λέοντος και μέσα σε
στρογγυλό πλαίσιο ένα βάζο με άνθη.
Ακριβώς από πάνω υπάρχει διάζωμα με
σκαλιστά φύλλα κι αμέσως μετά ζώνη με
οριζόντια θωράκια, μέσα στα οποία είναι
σκαλισμένη μία μορφή που κρατά ρομφαία
και σταυρό, μορφή λέοντος και σκαλιστά
άνθη. Ακολουθούν οι κύριες εικόνες του
τέμπλου και αμέσως μετά, πάνω από τη
Ωραία Πύλη είναι σκαλισμένη η Σταύρωση
και άνθη σε διαφορετικά μοτίβα από τα
προηγούμενα[…]
Ιδιαίτερο χαρακτήρα στην
αισθητική του τέμπλου προσθέτει η μορφή
του Μεγάλου Αρχιερέα στην συρόμενη θύρα
της Ωραίας Πύλης, και οι χρωματισμοί,
με τους οποίους την έχει αποτυπώσει ο
χρωστήρας του λαϊκού ζωγράφου, δένουν
αρμονικά με την ιστόρηση του τέμπλου[…].
Το καλαίσθητο αυτό φυλλάδιο
διατέθηκε από τη συγγραφέα δωρεάν στον
ναό.
Νίκος
Χρ. Παπακωνσταντόπουλος
Υγειονομικός-Συγγραφέας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου