Τα πράγματα είναι απλά: ένας στους δέκα, που άνοιξαν
επιχείρηση στην Ελλάδα το 2014, έκανε το δικό του εστιατόριο-καφετέρια-μπαρ. Να
φάμε, να βάλω ποτό ή να φτιάξω καφέ να σου πω;
Τα στοιχεία προέρχονται από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) που εξασφάλισε η Καθημερινή.
Διαβάζεις τον πίνακα και τα νούμερα σε κάνουν να χάνεις τον όποιο αντίλογο
έχεις να προτάξεις. Οι αριθμοί μιλούν, αφοπλιστικά, από μόνοι τους.
Συνολικά, από τις αρχές του χρόνου μέχρι και τον Σεπτέμβριο, δημιουργήθηκαν 444
επιχειρήσεις του τομέα των εστιατορίων και των κινητών μονάδων εστίασης -
δηλαδή, περίπου, το 6,1% του συνόλου των επιχειρήσεων που άνοιξαν φέτος. Πόσα
τέτοια μαγαζιά έβαλαν, ουσιαστικά, «λουκέτο»; 586. Γκολ.
327 μαγαζιά, που εντάσσονται στον τομέα της «παροχής ποτών» (μπαρ, καφετέριες
κ.λπ.), άνοιξαν - ενώ, αντίστοιχα, 458 διαγράφηκαν. Bingo.
Το μάτι σου χάνεται στα νούμερα αυτής της λίστας του Γενικού Εμπορικού Μητρώου.
Αν δεν ξέρεις να «διαβάζεις» αυτούς τους πίνακες, είναι πάρα πολύ εύκολο να
σχηματίσεις λάθος εντύπωση - ίσως και να πανηγυρίσεις, κιόλας. Βλέπεις, για
παράδειγμα, ότι το 40% των νέων εταιρειών ανήκει σε 20 διαφορετικούς κλάδους
της επιχειρηματικής δραστηριότητας και σκέφτεσαι «μωρέ, μπράβο επιχειρηματικός
πλουραλισμός!», αλλά ουδείς, όμως, εξ αυτών δεν αφορά τη βιομηχανική παραγωγή ή
την καινοτομία. Διάολε, η «στροφή στην καινοτομία», που είχε εξαγγελθεί, πρέπει
να έχασε τον προσανατολισμό της, να μπερδεύτηκε στις μοίρες. 180 ή 360ο;
Από την άλλη, μα, καλά, αυτοί οι νέοι επιχειρηματίες δεν βλέπουν τι συμβαίνει
γύρω τους; Δεν έπεσε ποτέ το μάτι τους πάνω σε κανένα λουκέτο αντίστοιχου
καταστήματος; Δεν πρόσεξαν ότι ο τόπος είναι γεμάτος από τέτοιου τύπου μαγαζιά
- σε κάθε γωνία κι από, τουλάχιστον, ένα; Πιθανώς ως πελάτης, να καθόταν σε ένα
από αυτά τα μαγαζιά και εκεί να συνέλαβε την ιδέα της επερχόμενης επιχείρησής
του. Σκέψεις, δηλαδή, του καφέ, του ποτού -πιθανώς «μπόμπα»- με φύλλα από τη
λαδωμένη τυρόπιτα να υπάρχουν ακόμα στα χείλη. Ίσως κάποιος από την παρέα να
πέταξε και το αθάνατο κλισέ «δώσε στον Έλληνα καφέ, ποτό, τυρόπιτα και θα τον
έχεις πελάτη, θα σου δώσει όλα τα λεφτά του» και να συνηγόρησε στην υπερ-ιδέα,
να φαντάστηκε τον εαυτό του αφεντικό, όχι «δούλο», όπως ζούσε μέχρι τότε. Και
έτσι, δεν θέλει και πολύ ο άνθρωπος για να πράξει το διαφορετικό, να κάνει
«στροφή στην καινοτομία» - όπως το άλλο τεράστιο σλόγκαν.
Αλλά μην τρελαίνεστε, η ανάπτυξη έρχεται, η ανεργία πέφτει, ενώ για ό,τι στραβό
μάς συμβαίνει φταίει ο ΣΥΡΙΖΑ, η Γερμανία και το ότι μας ψεκάζουν - με αυτή τη
σειρά.
Τελικά, αφού τον ήπιαμε, θα βάλω να φάμε, ναι;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου