Τετάρτη 24 Ιουλίου 2013

'Aρον άρον στο σφυρί ΛΑΡΚΟ, ΕΛΒΟ και ΕΑΣ


Η κυβέρνηση θα προσλάβει μέσα στον Αύγουστο συμβούλους που θα εκπονήσουν σχέδια για πώληση παραγωγικών τομέων και περιουσιακών στοιχείων «με το κομμάτι». Αγωνιούν για το αύριο οι 2.200 εργαζόμενοι


Μέσα στον Αύγουστο θα κριθεί η τύχη των τριών μεγάλων ελληνικών βιομηχανιών ΛΑΡΚΟ, ΕΛΒΟ και ΕΑΣ που βρίσκονται υπό την ομπρέλα του Δημοσίου, καθώς η κυβέρνηση αποφάσισε να επισπεύσει την αναδιάρθρωσή τους για να απεμπλακεί το συντομότερο δυνατόν και με κάθε τρόπο από τα «βαρίδια» της λειτουργίας τους.
Υπό την πίεση των δανειστών για ιδιωτικοποιήσεις εδώ και τώρα, η κυβέρνηση ανακοίνωσε χθες ότι προσλαμβάνει άμεσα συμβούλους προκειμένου να προχωρήσει στη ριζική αναδιάρθρωση των τριών εταιρειών, οι οποίες σήμερα απασχολούν πάνω από 2.200 εργαζόμενους προκειμένου «να καταστούν βιώσιμες ή και να διευκολυνθεί η πώληση επιμέρους περιουσιακών στοιχείων τους».
Η κυβέρνηση αποκλείει προς το παρόν τη λύση του ξαφνικού θανάτου που επιχειρήθηκε στην ΕΡΤ και προκάλεσε έντονη κατακραυγή, το σενάριο του λουκέτου, ωστόσο, δεν παύει να αποτελεί σοβαρό ενδεχόμενο αν δεν βρεθούν εναλλακτικές λύσεις. Συνεπώς, όλα δείχνουν πως οι σύμβουλοι που θα προσληφθούν ώστε να υποβάλουν συγκεκριμένες προτάσεις για την αναδιάρθρωση των τριών εταιρειών ώς το τέλος Αυγούστου, θα εστιάσουν στην πώληση «με το κομμάτι» επιμέρους δραστηριοτήτων.
Εξαιρέθηκε η ΕΑΒ.
Σε αυτό τον κύκλο των αναδιαρθρώσεων εν λειτουργία συμπεριλαμβανόταν αρχικά και η ΕΑΒ, καθώς οι αμυντικές βιομηχανίες πήγαιναν πακέτο. Ωστόσο, επειδή διανύουμε την καρδιά του καλοκαιριού και η εταιρεία έχει το κρίσιμο έργο της συντήρησης των πυροσβεστικών αεροσκαφών, κρίθηκε σκόπιμο να εξαιρεθεί από την παρούσα ταχεία διαδικασία που επέλεξε η κυβέρνηση για τις άλλες εταιρείες.
Το γεγονός ότι όλη η αξιολόγηση από τους συμβούλους και η λήψη των κυβερνητικών αποφάσεων τοποθετείται μέσα στον Αύγουστο δείχνει ότι η κυβέρνηση θέλει να πείσει την τρόικα πως είναι αποφασισμένη να έρθει σε σύγκρουση για να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει. Παράλληλα, όμως, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, με αυτό τον τρόπο επιδιώκει να στείλει μήνυμα πως δεν θα σταματήσει μπροστά στις αντιδράσεις. Στον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος είχε συζητηθεί για τις τρεις εταιρείες αμυντικών συστημάτων να αναδιαρθρωθούν με μείωση του προσωπικού κατά 2/3. Ωστόσο, είχαν προβληθεί αντιρρήσεις και από την πρώην ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμυνας (Π. Παναγιωτόπουλος) αλλά και από τις διοικήσεις των εταιρειών για το εάν και κατά πόσον θα μπορούσαν να λειτουργούν ομαλά έπειτα από μια τέτοια σαρωτική εκκαθάριση.
Σήμερα έχει προγραμματιστεί να γίνει η πρώτη σημαντική σύσκεψη για το θέμα της ΛΑΡΚΟ με τη συμμετοχή του υπουργού Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, του υφυπουργού Περιβάλλοντος-Ενέργειας Μάκη Παπαγεωργίου και του διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ Γιάννη Εμίρη. Πηγές από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου έλεγαν χθες ότι η κατάσταση για τη μεγαλύτερη εταιρεία παραγωγής σιδηρονικελίου στην Ευρώπη είναι απελπιστική, σημειώνοντας πως παρά τις αλλεπάλληλες κρούσεις σε πιθανούς ενδιαφερόμενους επενδυτές, δεν υπάρχει καμία ανταπόκριση λόγω των πολύ μεγάλων υποχρεώσεων που κουβαλά. Η βιομηχανία που απασχολεί πάνω από 1.000 εργαζόμενους, βαρύνεται από υποχρεώσεις 300 εκατ. ευρώ, αντιμετωπίζει φορολογικές επιβαρύνσεις 190 εκατ. ευρώ, ενώ η Ε.Ε. έχει κινήσει διαδικασίες για την επιστροφή παράνομων κρατικών ενισχύσεων άνω των 105 εκατ. ευρώ.
Πωλήσεις με ζημιά.
Παράλληλα, το υψηλό κόστος παραγωγής (η εταιρεία μπαίνει μέσα 4.000 δολάρια για κάθε τόνο νικελίου καθώς παράγει προς 20.000 δολάρια και τον πουλά προς 16.000 δολάρια) έχει ως αποτέλεσμα η εταιρεία να συσσωρεύσει ζημιές που ξεπερνούν τα 170 εκατ. ευρώ.
Το καμπανάκι για την ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων ΑΒΕΕ (ΕΑΣ) και της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων ΑΒΕ (ΕΛΒΟ) έχει χτυπήσει προ πολλού. Οπως γράφαμε πριν από λίγες μέρες σε εκτενές αφιέρωμα («Εφ.Συν.» 1/7), η σταδιακή απαξίωση της αμυντικής βιομηχανίας και η «μεθοδευμένη» χρεοκοπία της, έτσι ώστε η ιδιωτικοποίησή της να φαντάζει ως η μόνη ενδεδειγμένη λύση, εξυπηρετούσε κάλλιστα το στόχο της τρόικας για άλλες 2.000 απολύσεις -μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ- ώς το τέλος του χρόνου. Τα σενάρια που έβλεπαν τον τελευταίο καιρό το φως της δημοσιότητας μόνο ανησυχία ενέπνεαν στους 840 εργαζόμενους των ΕΑΣ και τους 350 της ΕΛΒΟ που όλο και πιο συχνά έβγαιναν πια στον δρόμο ζητώντας δεδουλευμένα μηνών και εργασιακή διασφάλιση. Κάποια από αυτά προέβλεπαν τη «σαλαμοποίηση» των ΕΑΣ και στη συνέχεια την τμηματική εκποίηση των «επιμέρους» στοιχείων τους, όπως επίσης και την «με το κομμάτι» πώληση της τεράστιας ακίνητης περιουσίας τους. Αλλες «διαρροές» μιλούσαν για αναδιάρθρωση των ΕΑΣ εν λειτουργία και συγχώνευσή τους με την ΕΛΒΟ και την ΕΑΒ (Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία Α.Ε.).
Τα ΕΑΣ, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, εμφανίζονται να χρωστούν πάνω από 1 δισ. ευρώ σε τραπεζικά δάνεια, αν και το λογιστήριο της εταιρείας διαθέτει στοιχεία που μπορούν να αποδείξουν πως τα χρέη της εταιρείας δεν είναι πάνω από 350 εκατ. Ενδεικτικοί των κυβερνητικών προθέσεων θεωρήθηκαν, από εργαζόμενους και αντιπολίτευση, και οι χειρισμοί σχετικά με τον κίνδυνο προστίμου ύψους 1 δισ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε. στη χώρα μας για παράνομη κρατική ενίσχυση της εταιρείας.
Ακίνητα - φιλέτα.
Οι ελληνικές αρχές, όταν κλήθηκαν από την Επιτροπή, «δεν επικαλέστηκαν ούτε τεκμηρίωσαν τους ισχυρισμούς τους» σχετικά με την εφαρμογή του άρθρου 346 της Συνθήκης της Λισαβόνας περί λήψεως μέτρων για την προστασία εταιρειών ουσιωδών συμφερόντων εθνικής ασφάλειας. Οπως εκτιμήθηκε, εάν η κυβέρνηση επικαλούνταν το παραπάνω άρθρο, θα αναγκαζόταν να εξαιρέσει την ΕΑΣ ΑΒΕΕ από το ΤΑΙΠΕΔ, αφού έτσι θα αποδεικνυόταν ότι δεν πρόκειται για ιδιωτική αλλά για δημόσια περιουσία, με συνέπεια να μην μπορεί να πουληθεί η εταιρεία ή τα περιουσιακά της στοιχεία.
Να σημειωθεί ότι τα ακίνητα που έχει στην κατοχή της η ΕΑΣ ΑΒΕΕ είναι «φιλέτα», με κορυφαία την έκταση του παλιού «Μαρτσινιώτη» στον Υμηττό, ενώ ακολουθούν κτίρια σε περιοχές κορυφαίας εμπορικής αξίας, όπως είναι τα λιμάνια της Ελευσίνας, του Λαυρίου και του Αιγίου. Σύμφωνα με το μητρώο ακινήτων της εταιρείας, το σύνολό τους έχει εκτιμηθεί κοντά στα 325 εκατ. ευρώ.

Του Βασίλη Γεώργα

Δεν υπάρχουν σχόλια: