Τετάρτη 1 Αυγούστου 2012

Ακριβό μου νεογέννητο!


Ανεργία, συνεχής μείωση εισοδημάτων, χαράτσια και φυσικά φόβος για το αύριο έχουν οδηγήσει σε δραματική μείωση των γεννήσεων στη χώρα μας, καθώς πολλά νέα ζευγάρια δεν αντέχουν οικονομικά να συντηρήσουν ένα νέο μέλος, αναβάλλοντας έτσι επ' αόριστον την απόκτηση απογόνων.
Η ανεξέλεγκτη ακρίβεια, που έτσι κι αλλιώς έχει γονατίσει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, γίνεται αβάσταχτη όταν μεγαλώνεις παιδιά, καθώς μόνο για τον πρώτο χρόνο ζωή ενός βρέφους απαιτούνται κατά μέσο όρο για τη φροντίδα, το ντύσιμο και τη διατροφή τον 3,660 ευρώ, ή 305 ευρώ μηνιαίως! Δηλαδή περίπου το μισό μηνιαίο εισόδημα ενός μέσου εργαζόμενου. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε τα έξοδα κατά την περίοδο της κύησης, εκείνα για τον τοκετό, καθώς και τα αντίστοιχα για το βρεφικό δωμάτιο, τη βόλτα και την ψυχαγωγία ενός μπόμπιρα, μέχρι τα πρώτα του γενέθλια οι γονείς του θα έχουν δαπανήσει συνολικά από 7,000 έως 13,500 ευρώ.
Από το 2008
Το υψηλό κόστος του... πελαργού είναι μία από τις αιτίες, όχι μόνο της υπογεννητικότητας, αλλά και της αύξησης του μέσου όρου ηλικίας τεκνοποίησης, τόσο στη χώρα μας όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μια ματιά στο πώς διαμορφώνεται ο αριθμός των γεννήσεων, ειδικά από το 2008 έως σήμερα, αρκεί.
Από 117,900 γεννήσεως το 2009, δηλαδή στην αρχή της κρίσης για τη χώρα μας, το 2010 υποχώρησαν στις 112,000, ενώ πέρυσι εκτιμάται ότι μειώθηκαν ακόμη 5% στις 106,400. Το χειρότερο όμως είναι ότι στο εξάμηνο του τρέχοντος έτους ο ρυθμός της μείωσης των γεννήσεων εκτιμάται ότι έχει ήδη διπλασιαστεί σε σχέση με το 2011, αγγίζοντας το -10%.


Μέσο ετήσιο κόστος φροντίδας και διατροφής ενός βρέφους για τους πρώτους 12 μήνες
Γάλα 760€
Παιδίατρος 630€
Πάνες 360€
Γιαούρτια-Κρέμες 300€
Κρέας-Ψάρι 270€
Σαμπουάν, αφρόλουτρο, ενυδατική λοσιόν 180€
Φρούτα-Λαχανικά 175€
Μωρομάντιλα 85.5€


Ο οικονομικός Γολγοθάς που καλούνται να ανέβουν οι γονείς σήμερα για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους αφορά ανελαστικές δαπάνες, όπως για παράδειγμα η διατροφή, η υγιεινή, αλλά και η υγεία του βλασταριού τους, καθώς σε μια χώρα που υποτίθεται ότι προσφέρει δωρεάν υπηρεσίες υγείας, το μέσο κόστος ενός ιδιώτη παιδιάτρου τους πρώτους 12 μήνες επιβαρύνει τον οικογενειακό προϋπολογισμό από 420 έως 840 ευρώ σε νορμάλ καταστάσεις.
Την ίδια ώρα, η ολοένα και μεγαλύτερη αποχή από τον μητρικό θηλασμό των νέων μαμάδων αυξάνει υπέρογκα το κονδύλι για τη διατροφή του βρέφους τους πρώτους μήνες της ζωής του, μια και το «ξένο» γάλα κοστίζει πανάκριβα.
Αν ένα κουτί βρεφικό γάλα κοστίζει από 8 έως 27 ευρώ ανά εβδομάδα τους πρώτους έξι μήνες και αν συμπεριλάβουμε και τις δαπάνες για μπιμπερό, θηλές, θήκες αποθήκευσης της σκόνης, βραστήρες, μηχανές αποστείρωσης, κ.λπ., το κόστος για τους 12 μήνες μπορεί να φτάσει έως και τα 1,000 ευρώ ανά βρέφος. Στο συγκεκριμένο κομμάτι της βρεφικής αγοράς, τη μερίδα του λέοντος κατέχει η Friesland (κρέμες και γάλα), ενώ σημαντικά μερίδια διαθέτουν και άλλοι πολυεθνικοί παίκτες, όπως η Danone μέσω της Numico (nutricia, bebelac, milupa) και η Nestlé. Αξιόλογη παρουσία έχουν όμως και ελληνικές εταιρίες, όπως η Δέλτα (γάλα και γιαούρτι, κρέμες).
Η φτωχοποίηση των ελληνικών οικογενειών έχει αρχίσει να κάνει απαγορευτική μέχρι και τη χρήση... πάνας. Είναι χαρακτηριστικό ότι την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2012, η υποχώρηση του όγκου πωλήσεων στις βρεφικές πάνες φτάνει το 6%, ενώ σε αξία η μείωση αγγίζει το 8%, σύμφωνα με τις εταιρίες μετρήσεων. Η πτώση αυτή έρχεται να προστεθεί σε. εκείνη του 2011, που διαμορφώθηκε στο 6.3% σε αξία και 7.5% σε όγκο. 'Αμεσα πληγείσες είναι οι μεγάλες μάρκες, καθώς υπάρχει σημαντική στροφή στα φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ας σημειωθεί ότι στα private label προϊόντα βρεφικής πάνας το οικονομικό πακέτο των 50 τεμαχίων κοστίζει έως 35% φθηνότερα σε σχέση με τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Το μερίδιο της αγοράς όσον αφορά στα μωρομάντιλα, απαραίτητο συμπλήρωμα της πάνας και όχι μόνο, καθώς η χρήση των προϊόντων αυτών έχει καθιερωθεί στις οικογένειες με μωρά και παιδιά, η επέλαση των private label είναι σαρωτική, έχοντας ήδη κατακτήσει τη δεύτερη θέση σε μερίδιο αγοράς. Το μερίδιο των private label μωρομάντιλων διαμορφώνεται περίπου στο 18%-20% σε αξία και 24% σε όγκο επί του συνόλου της σχετικής αγοράς, με το βασικό κριτήριο επιλογής να είναι η τιμή και το μέγεθος της προσφοράς (πολυσυσκευασίες με δωρεάν προϊόν ή καλύτερη τιμή).
Επίσης σημαντικό μερίδιο έχουν κατακτήσει και τα παιδικά σαμπουάν ιδιωτικής ετικέτας, διότι όσο το βλαστάρι μας μεγαλώνει μειώνεται και ο βαθμός ευαισθησίας όσον αφορά στα προϊόντα που θα χρησιμοποιήσει. Αρκεί το προϊόν να μην ερεθίζει τα μάτια του παιδιού και να έχει ωραία μυρωδιά. Ας σημειωθεί ότι στο πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία εταιριών του κλάδου, η κατηγορία αυτή εμφάνισε τάση σημαντικής πτώσης των πωλήσεων σε αξία (-15%).



της Ξανθής Γούναρη 

Η Ξανθή Γούναρη είναι δημοσιογράφος


www.ppol.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: