Τετάρτη 16 Μαΐου 2012

Οι κάλπες παγώνουν και την έναρξη της Ιόνιας Οδού.


Η έλλειψη κυβέρνησης εμποδίζει τις συμφωνίες που απαιτούνται για να τρέξει το χρονοδιάγραμμα που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Μία παράπλευρη απώλεια της περιόδου ακυβερνησίας φαίνεται ότι είναι και το πάγωμα των διαδικασιών για τη χρηματοδότηση των μεγάλων έργων με παραχώρηση, μεταξύ των οποίων και η Ιόνια. Κι αυτό γιατί οι χειρισμοί που απαιτούνται είναι ευαίσθητοι και περιλαμβάνουν λεπτές συμφωνίες μεταξύ ΕΕ, ελληνικού κράτους, εταιριών, τραπεζών και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προχώρησε πρόσφατα, μέσα στον Απρίλιο, σε αποφάσεις για ένα μοντέλο που θα επιτρέπει τη χρηματοδότηση των οδικών έργων μέσω μόχλευσης ιδιωτικών κεφαλαίων, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που έπρεπε να τρέχει τώρα.Πληροφορίες που δημοσίευσε το Βήμα χτες, κάνουν λόγο για ανησυχία στις εταιρίες από το ότι η αδυναμία επίτευξης συμφωνίας με το δημόσιο θα «παγώσει» και την έναρξη των διαπραγματεύσεων των εταιριών με τις δανείστριες τράπεζες - οι οποίες έχουν σταματήσει την αδειοδότηση των έργων-, αφού δεν θα έχουν εξασφαλιστεί τα «μετόπισθεν» του μετώπου των συμβάσεων παραχώρησης.«Τα έργα είναι στο κόκκινο και δεν έχουν άλλο περιθώριο καθυστερήσεων» επισημαίνουν και τονίζουν ότι όσο η χώρα παραμένει ακυβέρνητη, «δεν θα υπάρχει πολιτική καθοδήγηση για την ενεργοποίηση του μηχανισμού επιμερισμού κινδύνου», δηλαδή το Risk Sharing Instrument (RSI) που ψηφίστηκε από το Ευρωκοινοβούλιο και σχεδιάστηκε για την μόχλευση πόρων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) υπέρ της αποπεράτωσης των έργων, αναφέρεται στο δημοσίευμα. Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών επιβεβαιώνουν, σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, ότι αν δεν υπάρξει κυβέρνηση, το ζήτημα των αυτοκινητοδρόμων θα παραμείνει στάσιμο, ενώ συμπληρώνουν ότι αναστέλλεται και η δημοπράτηση δημοσίων έργων, ύψους 700 εκατ. ευρώ.Το συμπέρασμα είναι ότι μέχρι να εκλεγεί η νέα κυβέρνηση τον Ιούνιο πια και να σχηματίσει άποψη και μέθοδο για το θέμα, θα περάσει κρίσιμος χρόνος, οπότε και οι αποφάσεις θα πάνε για το φθινόπωρο.Από την έναρξη των έργων αυτών δεν κρίνεται μόνο η προώθηση της ανάπτυξης στη χώρα, αλλά και χιλιάδες θέσεις εργασίας σε μία περίοδο που η ανεργία έχει ξεπεράσει κάθε ανεκτό όριο.



Τα Διευρωπαϊκά

Εν τω μεταξύ, στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας για τη διαμόρφωση του Κανονισμού της ΕΕ για τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (ΤΕΝ-Τ), πραγματοποιήθηκε προχθές το απόγευμα με πρωτοβουλία των εισηγητών του ΕΚ Γιώργο Κουμουτσακο (ΕΛΚ) και Ισμαήλ Ερτούγκ (Σ&Δ), ευρεία δημόσια διαβούλευση με τους εκπροσώπους των ενδιαφερομένων ευρωπαϊκών φορέων στον τομέα των μεταφορών.Σκοπός της ανοιχτής αυτής ανταλλαγής απόψεων με τους αρμόδιους εισηγητές και τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών του ΕΚ ήταν να παρουσιαστούν αναλυτικά οι βασικές θέσεις των εκπροσώπων των μεγαλυτέρων ευρωπαϊκών φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς των οδικών, σιδηροδρομικών, αεροπορικών, θαλάσσιων και ποτάμιων μεταφορών. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν: Στις αρχές Μαΐου σε ειδική συνεδρίαση της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού, διοργανώθηκε από τους κ.κ. Κουμουτσάκο και Ερτούγκ ανάλογη δημόσια ακρόαση με τον Αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αρμόδιο για τις μεταφορές Επίτροπο, κ. Σίιμ Κάλλας, και εξειδικευμένους πανεπιστημιακούς και εμπειρογνώμονες η οποία επικεντρώθηκε στα θέματα της μεθοδολογίας διαμόρφωσης των ευρωπαϊκών δικτύων, των τεχνικών προδιαγραφών και του συντονισμού για την υλοποίησή τους.Όπως τονίζεται, η ανάπτυξη των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών αποτελεί το μεγαλύτερο εν εξελίξει αναπτυξιακό σχέδιο στην ΕΕ. Στόχος του υπό διαμόρφωση Κανονισμού, είναι να οικοδομηθεί ένα πλήρες και ενοποιημένο δίκτυο μεταφορών, το οποίο (α) θα αποτελεί τη βάση ισόρροπης ανάπτυξης όλων των μέσων μεταφοράς, ώστε να αξιοποιηθούν τα πλεονεκτήματα καθενός από αυτά, (β) θα εξυπηρετεί την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά, καλύπτοντας όλα τα κράτη μέλη και ενισχύοντας τη συνοχή μεταξύ των διαφόρων περιοχών και (γ) θα προωθήσει φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην αειφόρο ανάπτυξη στην Ευρώπη.Στα διευρωπαϊκά δίκτυα ανήκουν η Ιόνια Οδός, η θαλάσσια διαδρομή στην Αδριατική κι άλλα έργα που αφορούν την Ήπειρο.

ΠΡΩΙΝΑ ΝΕΑ

www.epirusgate.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: