Πέμπτη 21 Μαρτίου 2024

"Φτυστός ο μακαρίτης" από την Μαριάνθη Σακαγιάνη και Αφροδίτη Κατσαούνου.

Συνέντευξη στην Κατερίνα Σχισμένου για το θεατρικό έργο της θεατρικής ομάδας Υποθέσις 19. από την Μαριάνθη Σακαγιάνη και Αφροδίτη Κατσαούνου.

  1. Ποιό το νέο σας θεατρικό έργο και γιατί επιλέγετε κωμωδία ;

Το νέο μας θεατρικό έργο είναι"" Φτυστός ο Μακαρίτης"" της Πένυ Φυλακτάκη σε σκηνοθεσία Κατσαούνου Αφροδίτης. Αν και κάθε χρόνο η σκηνοθέτις μας επιλέγει τα έργα ανάλογα με το τι θέλει να βγάλει από τη ομάδα φέτος της ζητήσαμε μια μικρή χάρη. Η ομάδας μας φέτος ήθελε να δοκιμαστεί στη κωμωδία και έτσι η κ.Κατσαούνου επέλεξε το συγκεκριμένο έργο. Ελπίζουμε να σας κάνουμε να γελάσετε!!!

Σακαγιάννη Μαριάνθη




  1. Ποια η σχέση του έργου με την δική μας καθημερινότητα και ποια μηνύματα περνάει;

Η κωμωδία, Φτυστός ο Μακαρίτης, περνάει από την ευτυχία στη δυστυχία, από την πτώχευση στην ανάκαμψη κι από την καταστροφή στο θρίαμβο, και αγκαλιάζει τη συμπεριφορά του ελληνικού λαού που αγωνίζεται ενάντια στη μοίρα με το δικό του ξεχωριστό τρόπο. Το τρίπτυχο Πατρίς- Θρησκεία- Οικογένεια αποτελεί ίσως την πιο διαδεδομένη φράση της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Λειτουργεί ως μοτίβο στο σπονδυλωτό έργο της συγγραφέως. Ο χρόνος δεν είναι γραμμικός, αντίθετα εναλλάσσεται από το παρόν στο παρελθόν. Πραγματικοί ήρωες του εδώ και τώρα ο Μιχάλης και ο Κλητήρας. Ο πρώτος θα δημιουργήσει τον παρελθόντα χρόνο και θα ζωντανέψει, μπροστά στα μάτια του δεύτερου, τους χαρακτήρες- μορφές, που θα διατρέξουν όλο το έργο και θα αφηγηθούν την ιστορία της οικογένειας πάππου προς πάππου. Ένα καλάθι θα είναι η μόνη σταθερή αξία.

Η λυτρωτική φράση, «Φτυστός ο μακαρίτης», στο τέλος κάθε σκηνής μεταδίδει το φταίξιμο στην κληρονομικότητα και μόνο! Στην ουσία όμως καταδεικνύει το αντίθετο. Την αλήθεια και τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας με την ηθική της, τα κρυμμένα ερωτικά πάθη, την διακωμώδηση του θανάτου, την ερωτική ταυτότητα, την δημοσιογραφική και πολιτική διαφθορά.  Οι ήρωες είναι χαρακτηριστικοί εκπρόσωποι μιας ανθρώπινης κοινότητας που προσπαθεί να επιβιώσει, πρόσωπα που επιθυμούν να αναρριχηθούν οικονομικά και κοινωνικά.

Ποιος κυοφορεί και ποιος όχι, ποιος είναι ο πατέρας ποιανού, ποιος είναι ο μακαρίτης και ποιος του μοιάζει, είναι μια μπερδεμένη ιστορία! Οι ηθοποιοί και εγώ, προσπαθήσαμε να την ξεμπλέξουμε ισορροπώντας στις δύσκολες θεατρικές γραμμές της φαρσοκωμωδίας. Για καλό και για κακό πήραμε και ένα ματόχαντρο μη μας ματιάξουν!

Κατσαούνου Αφροδίτη

Νηπιαγωγός/ Θεατρολόγος

  1. Πόσο δύσκολο είναι να επιβιώσει το θέατρο σήμερα;

Το να κάνεις θέατρο συμβάλλει στην αναβάθμιση του πνευματικού επιπέδου. Δεν είναι μόνο μια διασκέδαση ή ψυχαγωγία, αλλά κάτι πιο βαθύ συνδεδεμένο με τον πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης. Είναι η απόλυτη έκφραση του μιμητικού ενστίκτου, που είναι εγγενές στον άνθρωπο μιας και μέσα από την μίμηση μαθαίνει τον κόσμο από όταν γεννηθεί. Επίσης το θέατρο είναι τόπος συνάθροισης. Οι θεατές μαζεύονται σε ένα μέρος και μοιράζονται μια κοινή εμπειρία. Στην εποχή μας που η επικοινωνία έχει περιοριστεί κυρίαρχα στο διαδίκτυο, αυτή η ευκαιρία επαφής ανθρώπων είναι ανεκτίμητη. Η απόλυτη έκφραση της δημοκρατίας, βρίσκεται στο θέατρο. Εκεί όλοι είναι ίσοι θεατές που βλέπουν το ίδιο θέαμα, λαμβάνουν το ίδιο ερέθισμα και μπορούν ανεμπόδιστα  να το επεξεργαστούν και να το κρίνουν. Μέσα από ένα θεατρικό έργο, όταν είναι επιλεγμένο από συγγραφείς που έχουν γράψει λογοτεχνικά αριστουργήματα,  ερχόμαστε σε επαφή με τον πολιτισμό και την κουλτούρα ανθρώπων. Επιπλέον, το να κάνεις θέατρο όπως και το να παρακολουθείς, συμβάλλει αποφασιστικά στην αναβάθμιση του πνευματικού επιπέδου των ανθρώπων.

Στην πόλη μας το ερασιτεχνικό θέατρο βρίσκεται σε άνθιση. Δεκάδες άτομα, πιεσμένα από δουλειές και υποχρεώσεις, βρίσκουν διέξοδο σε θεατρικές ομάδες. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου εύκολο. Πρέπει να μάθεις να λειτουργείς μέσα από μια ομάδα ανθρώπων με διαφορετικό τρόπο σκέψης και χαρακτήρα. Πρέπει να αφιερώσεις ώρες πολλές σε διάβασμα και σε πρόβες. Υπάρχει έλλειψη δημοτικών χειμερινών και θερινών θεατρικών χώρων. Το ίδιο συμβαίνει σε δεκάδες άλλες περιοχές της Ελλάδας.

Θεωρώ όμως ότι παρά τις λειτουργικές και μη δυσκολίες η έμφυτη μιμητική ανάγκη του ανθρώπου, η επιθυμία για προσωπική έκφραση και τα οφέλη που αποκομίζεις από μια ποιοτική θεατρική παράσταση θα κρατήσουν ισχυρή την ύπαρξη του θεάτρου . Είναι στη φύση μας και είναι μονόδρομος.

                                                                                                           Κατσαούνου Αφροδίτη                                                                                                 Νηπιαγωγός/ Θεατρολόγος

  1. Η ομάδα «Υπόθεσις 19» είναι μια θεατρική ομάδα που αποτελείται από αστυνομικούς της Άρτας. Πόσο πρωτότυπο είναι αυτό και πώς λειτουργεί;

Η θεατρική μας ομάδα ιδρύθηκε το 2019 και αποτελείται αποκλειστικά από αστυνομικούς και πολιτικούς υπαλλήλους που υπηρετούν στη Διεύθυνση Αστυνομίας Άρτας!!!

Ήταν εξαρχής ένα δύσκολο εγχείρημα αφού είμαστε η μοναδική Ένωση πανελλαδικά μαζί με την Ένωση Ακαρνανίας που έχουμε θεατρική ομάδα και εάν αναλογιστείτε το ότι η Ένωση Ακαρνανίας συνεργάζεται με το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, είμαστε η μοναδική θεατρική ομάδα που δραστηριοποιείται αυτόνομα, με ότι αυτό συνεπάγεται ως προς την δυσκολία οργάνωσης των παραστάσεων. 

Ευτυχώς από την αρχή, το κοινό της Άρτας μας αγκάλιασε και πλέον όλοι ανυπομονούν για να δουν τα νέα μας έργα.

Οι αντικειμενικές δυσκολίες που συναντάμε κάθε χρόνο λόγω της εργασίας μας σε κυλιόμενες βάρδιες είναι σημαντικές, αλλά εξαιτίας της αγάπης μας για το θέατρο τις ξεπερνάμε και προσπαθούμε κάθε φορά να παρουσιάζουμε ένα άρτιο αποτέλεσμα με πλήρη σεβασμό προς τους θεατές.

Σακαγιάννη Μαριάνθη



Κατερίνα Σχισμένου

Δεν υπάρχουν σχόλια: