Με
σχέδιο νόμου με τίτλο: «Ανάρτηση δασικών
χαρτών περιοχών εντός των ιωδών
περιγραμμάτων, διαδικασία ελέγχου,
περιβαλλοντική διαχείριση αυτών και
άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε από
το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
λίγες ημέρες πριν την ανακοίνωση της
διεξαγωγής των εκλογών, δίνεται η
δυνατότητα απόδοσης δασωμένων αγρών
για αγροτικές καλλιέργειες. Με τη σχετική
ρύθμιση (άρθρο 18 του σχεδίου νόμου)
δίνεται η δυνατότητα παραχώρησης έκτασης
δάσους έως 30 στρεμμάτων για γεωργική ή
δενδροκομική καλλιέργεια. Πρόκειται
για εκτάσεις που ονομάζονται δασωμένοι
αγροί, περίπου το 2% της έκτασης της
χώρας, οι οποίες το 1945 καλλιεργούνταν
αγροτικά και σήμερα έχουν δασική
βλάστηση. Όπως αναφέρει το σχέδιο νόμου,
η απόφαση αυτή πάρθηκε μετά από μια
σειρά αιτημάτων πολιτών, φορέων και
οργανώσεων ώστε να υπάρξει δυνατότητα
αξιοποίησης των εκτάσεων αυτών για
αγροτική καλλιέργεια στο πλαίσιο και
της παραγωγικής ανασυγκρότησης της
χώρας.
Επισημαίνεται ότι για την παραχώρηση έκτασης μεγαλύτερης των 5 στρεμμάτων απαιτείται τεχνοοικονομική μελέτη, ώστε να αποδεικνύεται η βιωσιμότητα
της καλλιέργειας που θα αντικαταστήσει
το δάσος.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου,
η προτεινόμενη διάταξη εκτιμάται θα
έχει μικρή επίπτωση στο δασικό ισοζύγιο
της χώρας, ενώ θα επιτραπεί μόνο την
αγροτική καλλιέργεια, δηλαδή μια χρήση
που και το Σύνταγμα επιτρέπει υπό
προϋποθέσεις να ασκείται σε εκτάσεις
δασικού χαρακτήρα. Η συγκεκριμένη
διάταξη εκτιμάται ότι θα ενισχύσει την
ορεινή και αγροτική οικονομία, προσφέροντας
εργασία και εισόδημα στις τοπικές
κοινωνίες.
Στο ίδιο άρθρο γίνεται
αναφορά στις χορτολιβαδικές, βραχώδεις
και πετρώδεις εκτάσεις, με την προτεινόμενη
ρύθμιση να προβλέπει την αναγνώριση
της κυριότητας επί χορτολιβαδικών
εκτάσεων από το Συμβούλιο Ιδιοκτησίας
Δασών ή τα πολιτικά δικαστήρια, επί τη
βάσει τίτλων ιδιοκτησίας που ανάγονται
και έχουν μεταγραφεί πριν από την 24η
Δεκεμβρίου 2003, ημερομηνία που δημοσιεύτηκε
ο νόμος 3208/2003.
Δηλαδή
για τις χορτολιβαδικές εκτάσεις
προβλέπεται για πρώτη φορά η δυνατότητα
αναγνώρισης από τη Δασική Υπηρεσία
τίτλων που ανάγονται προ του 2003, ενώ
είναι δυνατή και η επίκληση της
χρησικτησίας μέσω αγωγής στα πολιτικά
δικαστήρια ή στο Συμβούλιο Ιδιοκτησίας
Δασών. Η αναγνώριση κυριότητας επί των
εκτάσεων αυτών ή η αναγνώρισή τους ως
ιδιωτικών, έχει ως αποτέλεσμα ότι δεν
υπάγονται στις διατάξεις της δασικής
νομοθεσίας. Με τη ρύθμιση αυτή, σύμφωνα
την αιτιολόγηση που γίνεται από το ΥΠΕΝ,
ολοκληρώνεται η επίλυση προβλημάτων
που είχαν εντοπιστεί κυρίως στη νησιωτική
Ελλάδα και σε περιοχές που δεν υπάρχει
τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου και
έτσι επιταχύνεται η ολοκλήρωση πράξεων
και συμβολαίων που έχουν παγώσει.
Με
άλλη διάταξη τροποποιείται η παρ.5 του
άρθρου 20 του ν.3889/2010 και δίνεται η
δυνατότητα να αποδεικνύεται ο μη δασικός
χαρακτήρας μιας έκτασης από το απόσπασμα
του δασικού χάρτη χωρίς να υπάρχει
υποχρέωση σύνταξης τοπογραφικού
διαγράμματος. Όπως αναφέρεται η ρύθμιση
αυτή, η οποία αφορά κυρίως ακίνητα εκτός
σχεδίου πόλης, μη άρτια και μη οικοδομήσιμα,
ή ακίνητα που προέρχονται από αναδασμό
και διανομή, των οποίων η αντικειμενική
αξία δεν υπερβαίνει τις 15.000 ευρώ, μειώνει
το συναλλακτικό κόστος, καθώς για τα
ακίνητα αυτά το κόστος της κατάρτισης
τοπογραφικού διαγράμματος είναι
δυσανάλογο σε σχέση με την ίδια την αξία
του ακινήτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου