Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2014

Aγαπημένε μου Άη Βασίλη...: Τα γράμματα της κρίσης στον Αγιο. Τι ζήτησαν τα παιδιά...


«Αγαπημένε μου Αϊ-Βασίλη, φέτος θα ήθελα να μου φέρεις έναν συναγερμό»! Κόντρα στην οικονομική κρίση, τις νέες τεχνολογίε,ς αλλά και όσους αμφισβητούν την ύπαρξη του κοκκινοφορεμένου αγίου από το Ροβανιέμι, χιλιάδες παιδιά από κάθε γωνιά της Ελλάδας ταχυδρόμησαν και φέτος το γράμμα τους με παραλήπτη τον Αϊ-Βασίλη. 


Για άλλη μία χρονιά πρώτα στη λίστα των προτιμήσεων των λιλιπούτειων φίλων του αγίου με την άσπρη γενειάδα και τα ροδαλά μάγουλα ήταν τα παιχνίδια. Ωστόσο, λόγω κρίσης και φέτος δεν έλειψαν οι ευχές από παιδιά που του ζητούσαν η να τους βρει από μια δουλειά για τους γονείς τους μέχρι χρήματα για να πληρώσουν τα έξοδα του σπιτιού, ενώ υπήρξαν και παιδάκια ή και κάποιοι ενήλικες -δεν στέλνουν μόνο παιδιά γράμματα στον Αϊ-Βασίλη- με λίγο πιο. περίεργες προτιμήσεις. Οπως το αγοράκι που ζήτησε για δώρο έναν συναγερμό ή η φοιτήτρια που ευχήθηκε ο καινούργιος χρόνος να της φέρει ένα αγόρι! Κάθε γράμμα ξεχωριστά, πάντως, αποτυπώνει με ειλικρινή κι απλό τρόπο τις άλλοτε μικρές και άλλοτε μεγάλες προσδοκίες του αποστολέα, εκφράζοντας παράλληλα τις σκέψεις και τα συναισθήματά του για τα όσα βιώνει.  

Το «στρατηγείο» 
Αφανή «ξωτικά» και πολύτιμοι βοηθοί του άγιου, που συμβάλλουν στο να διατηρηθεί ζωντανό το παιδικό όραμα, είναι εδώ και πολλά χρόνια οι υπάλληλοι των ΕΛ.ΤΑ. Είναι οι ίδιοι άνθρωποι που κάθε χρόνο ανοίγουν τους κόκκινους σάκους, διαβάζουν κάθε γράμμα ξεχωριστά και απαντούν σε τουλάχιστον 30.000 από αυτά, με μία ευχετήρια κάρτα και ένα χριστουγεννιάτικο γραμματόσημο. «Ολα ξεκίνησαν το 1991, όταν αρχίσαμε να συλλέγουμε τα γράμματα που εμφάνιζαν ως παραλήπτη τον Αϊ-Βασίλη. Τα τελευταία είκοσι χρόνια τα Ελληνικά Ταχυδρομεία δέχονται 70.000 έως 100.000 γράμματα. Φέτος μέχρι στιγμής έχουμε λάβει μόνο 60.000 επιστολλές, αλλά ελπίζουμε ότι μέχρι την Πρωτοχρονιά, αλλά και μετά, λογω ότι ταχυδρομούνται μέχρι την προηγουμένη της 1ης του χρόνου, θα φτάσουν κι άλλες», λέει η προϊσταμένη του Τομέα Δημοσίων Σχέσεων των ΕΛ.ΤΑ., η Ελένη Κοντού, δίνοντας ως εξήγηση για τη μικρή «συγκομιδή» γραμμάτων το γεγονός ότι δεν είχαν κλείσει μέχρι τότε τα σχολεία. 

Σύμφωνα με την ίδια, οι απαιτήσεις των παιδιών που επιλέγουν να στείλουν γράμμα στον ασπρομάλλη Santa από το Ροβανιέμι δεν έχουν αλλάξει, παρά ελάχιστα τα τελευταία χρόνια. «Τα περισσότερα στις επιστολές τους ζητούν παιχνίδια, κούκλες, ποδήλατα ή ηλεκτρονικά παιχνίδια και πιο σπάνια χρήματα ή άλλες υλικές απολαβές, ενώ σχεδόν πάντα η εισαγωγή είναι ίδια: "Aγιε μου Βασίλη, ήμουν πολύ καλό παιδί φέτος.". Φυσικά, υπάρχουν και γράμματα που μιλούν για κρίση, αλλά με πιο απλοϊκό τρόπο. Τις περισσότερες φορές πάντως τα παιδιά δεν ζητάνε πράγματα μόνο για τον εαυτό τους αλλά σκέφτονται και τους άλλους», δηλώνει η κυρία Κοντού.

Οπως παραδέχεται στη συνέχεια, έχει διαβάσει χιλιάδες γράμματα και με πολλά από αυτά έχει συγκινηθεί ή έχει δακρύσει: «Κάθε γράμμα, κυρίως αυτά που δεν έχουν στοιχεία αποστολέα, κρύβουν και από μία ιστορία. Θυμάμαι πέρυσι είχα συγκινηθεί με την επιστολή ενός παιδιού, την οποία είχε γράψει για λογαριασμό του η μητέρα του και με αυτή ζητούσε από τον Αϊ-Βασίλη να γίνει καλά η βαριά άρρωστη μαμά του ώστε να προλάβουν να γνωριστούν. Επίσης, χαίρομαι πολύ κάθε φορά που λαμβάνουμε γράμματα από απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας, όπως πρόσφατα από την Αστυπάλαια και την Κάσο». Οπως καταλήγει η κυρία Κοντού, τα Ελληνικά Ταχυδρομεία έχουν λάβει γράμματα ή κάρτες ακόμη και από. παιδιά 72 ετών, ενώ ο πιο μικρός αποστολέας που είχαν ποτέ ήταν μόλις μερικών. μηνών. Τον φάκελο έριξε στο γραμματοκιβώτιο η μητέρα του, η οποία έσπρωχνε το καρότσι!

Οι επιστολές των λιλιπούτειων «ακολούθων» του Αϊ-Βασίλη, πολλές από τις οποίες η υπηρεσία τις συγκέντρωσε σε ένα εξαιρετικό λεύκωμα, άλλοτε συγκινούν και άλλοτε προκαλούν το γέλιο. Στη δεύτερη περίπτωση ανήκει το γράμμα του μικρού Γιαννάκη από τα Ιωάννινα, ο οποίος με παιδική αθωότητα αλλά και απίστευτες λεπτομέρειες περιγράφει τον συναγερμό που θα ήθελε να του στείλει φέτος τα Χριστούγεννα ο Αϊ-Βασίλης: «Αγαπητέ μου Αϊ-Βασίλη, σου στέλνω αυτό το γράμμα και ελπίζω το δώρο που θα σου ζητήσω να μου το φέρεις. Λοιπόν θα ήθελα έναν συναγερμό (Boussis συστήματα ασφαλείας) Bosch (εξωτερική σειρήνα) για όλο το σπίτι. Εχουμε δύο ορόφους. Δηλαδή στα μπαλκόνια από πίσω και από μπροστά στον κάτω και στον πάνω όροφο». 




Τα κουλουράκια!
Σπαρταριστή είναι και η επιστολή με την οποία ο μικρός Κωστάκης ζητά από τον Αϊ-Βασίλη να βρει γαμπρό για την όμορφη νονά του, ενώ τον συμβουλεύει να μη δοκιμάσει τα κουλουράκια του γειτονικού φούρνου γιατί θα είναι. μπαγιάτικα: «Θα έχω κρεμάσει εγώ κουλουράκια σε μία κάλτσα στην πρασινάδα. Το σπίτι της νονάς μου είναι αυτό με τις κόκκινες πέτρες απέναντι από τον φούρνο, αλλά προσοχή, μη φας τίποτα από αυτόν τον φούρναρη γιατί αυτά που πουλάει είναι μπαγιάτικα και πολύ ακριβά και πολλές φορές έχει έρθει η αστυνομία γιατί πούλαγε χαλασμένους χυμούς και ληγμένο γάλα»! Αλλες πάλι φορές οι απορίες που έχουν οι μικροί αποστολείς προκαλούν το γέλιο. Για παράδειγμα, ρωτά τον Αϊ-Βασίλη ένα κοριτσάκι: «Αν έχεις χρόνο θα ήθελα να μου απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις: Είσαι αληθινός; Φοράς κόκκινα ή μπλε ρούχα; Είσαι παχουλός ή λεπτός; Εχεις έναν τάρανδο που τον λένε Ρούντολφ; Εχει κόκκινη μύτη; Τι τρως για μεσημέρι;» 

«Θέλω φίλους».
Στο άλλο άκρο βρίσκονται τα γράμματα τα οποία μέσα σε λίγες αράδες «κλείνουν» όλη τη θλίψη, τον πόνο και την απογοήτευση που νιώθουν αυτές τις μέρες πολλά παιδιά: «Χρόνια πολλά, Αϊ-Βασίλη. Θέλω να μου φέρεις έναν καινούργιο μπαμπά, παρακαλώ κι ευχαριστώ» γράφει ένα παιδάκι, ενώ ένα άλλο σημειώνει: «Αϊ-Βασίλη, φέτος θα ήθελα από εσένα να είμαι πάντα λεπτός και να πηγαίνω στα σπίτια των φίλων μου αλλά και να έρχονται αυτοί στο σπίτι που μένω εγώ. Με μία φράση: θέλω φίλους». Η συγκίνηση για την απώλεια ενός συγγενικού προσώπου είναι έκδηλη στο παρακάτω γράμμα: «Αϊ-Βασίλη μου, σε λίγες μέρες θα κλείσω τα εννιά μου χρόνια. Είναι η τρίτη χρονιά που θα κάνουμε Χριστούγεννα χωρίς τον μπαμπά από τότε που τον πήρε ο Θεούλης κοντά του. Σε περιμένω κάθε χρόνο να μου φέρεις μαζί με το δώρο μου, και χαιρετισμούς από τον μπαμπά μου, που μου λείπει πάρα πολύ εμένα αλλά και της μαμάς. Να του πεις ότι θέλω να έρχεται στα όνειρά μου!»  

Το οικονομικό
Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν πολλές οικογένειες δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τα γραπτά των μικρών παιδιών: «...τα δώρα που θέλω φέτος είναι μόνο δύο: για τη μαμά και τον μπαμπά θέλω υγεία πάνω απ' όλα και μερικά χρήματα για να πληρώσουμε έξοδα» γράφει ένας μικρός αποστολέας, ενώ σε άλλο γράμμα διαβάζουμε: «Αγαπημένε μου Αϊ-Βασίλη, είμαστε πολύτεκνοι, οι γονείς μας δεν έχουν χρήματα για να μας πάρουν παιχνίδια και εμείς στενοχωριόμαστε πολύ που βλέπουμε τα παιχνίδια στην τηλεόραση και δεν μπορούμε να έχουμε κι εμείς από αυτά. Γι' αυτό, καλέ μου Αϊ-Βασίλη, σε παρακαλούμε από την καρδιά μας να μας φέρεις εσύ τα παιχνίδια που θέλουμε». 

Μεγάλα παιδιά
Τέλος, υπάρχουν και πολλές επιστολές από μεγάλα. παιδιά που θέλουν να ζήσουν για λίγο το όνειρο και να ξαναθυμηθούν τα παιδικά τους χρόνια. Με γερές δόσεις χιούμορ, μια φοιτήτρια «τολμά» να ζητήσει από τον άγιο να της φέρει έναν φίλο: «Αρχικά να σου διευκρινίσουμε ότι το γράμμα σού το στέλνουν δύο φοιτήτριες που αποφάσισαν να νιώσουν, μετά από καιρό, για λίγο παιδιά! Τα δώρα, όμως, που θα ζητήσουμε να ξέρεις ότι δεν θα είναι καθόλου "παιδικά"! Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν! Εβελίνα: Θα ήθελα πάρα πολύ ο καινούργιος χρόνος να μου φέρει ένα άτομο με το οποίο θα μοιραστούμε ωραίες στιγμές. Εάν καταλαβαίνεις ακριβώς τι εννοώ!» 




Ο συνερ-γάτος Ερμιμίκος Φις-Πις έγινε ταχυδρόμος!
Στο πλαίσιο της χριστουγεννιάτικης δράσης «Γράψε ένα γράμμα στον Αϊ-Βασίλη», τα Ελληνικά Ταχυδρομεία αποφάσισαν φέτος να ξαναπροσλάβουν έναν συνερ-γάτο, τον Ερμιμίκο Φις-Πις (γιατί πηγαίνει τα γράμματα στο πι και φι), ο οποίος θα αναλαμβάνει να παραδώσει ο ίδιος τα γράμματα των παιδιών στον Αϊ-Βασίλη, ταξιδεύοντας με το ιπτάμενο ποδήλατό του. «Ο γάτος Πις-Φις ήταν ο βοηθός του Αϊ-Βασίλη στο πρώτο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά "Οι Πειρατές της Καμινάδας". Αισθανόμαστε πολύ τυχεροί που πέρισυ ο κ. Τριβιζάς ανταποκρίθηκε άμεσα στο κάλεσμά μας και τον ευχαριστούμε πολύ γι' αυτό», ξανατόνισε  η προϊσταμένη του Τομέα Δημοσίων Σχέσεων των ΕΛ.ΤΑ., η Ελένη Κοντού. Την εικόνα του γάτου Ερμή, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, η οποία κοσμεί την κάρτα απάντησης, επιμελήθηκε η εικονογράφος Λίζα Ηλίου. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: