Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

Σε ιδιώτες η ασφάλεια του αεροδρομίου του Ακτίου. Το κόστος θα επιβαρύνει τους επιβάτες;

Σε ιδιώτες η ασφάλεια του αεροδρομίου του Ακτίου - Το κόστος θα επιβαρύνει τους επιβάτες;

Στα χέρια ιδιωτών περνούν οι υπηρεσίες ασφαλείας σχεδόν σε όλα τα περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια, τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία αποκρατικοποίησης. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας πρόκειται να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την εκχώρηση σε ιδιώτες των υπηρεσιών ασφαλείας σε συνολικά 22 περιφερειακά αεροδρόμια και στη λίστα αυτή βρίσκεται και το αεροδρόμιο του Ακτίου.

Παρ' όλα αυτά τα ερωτηματικά για το κόστος που θα έχει για τους επιβάτες που θα μετακινηθούν από και προς την περιοχή μας η συγκεκριμένη αλλαγή, είναι εύλογα. Το θέμα μάλιστα έφερε στη Βουλή -και αυτό έχει ιδιαίτερη αξία- όχι κάποιος βουλευτής της Αντιπολίτευσης, αλλά κυβερνητικός βουλευτής, ο κ. Μάνος Κόνσολας (Δωδεκανήσου), ο οποίος σε ερώτησή του προς το Υπουργείο, τονίζει:
1. Εάν η παραχώρηση σε ιδιωτικές εταιρείες του έργου της ελέγχου ασφάλειας στα περιφερειακά αεροδρόμια θα επισύρει αυξήσεις στην τιμή των εισιτηρίων.
2. Εάν έχει συνυπολογιστεί, εν όψει του διαγωνισμού που θα γίνει, το ενδεχόμενο παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων σε ιδιώτες-επενδυτές.

Η παραχώρηση αυτών των υπηρεσιών θα γίνει με ξεχωριστούς διαγωνισμούς, εκ των οποίων ο πρώτος, που τρέχει ήδη, θα αφορά τα πέντε μεγαλύτερα αεροδρόμια, στα οποία ιδιώτες παρείχαν εδώ και καιρό τις υπηρεσίες ασφαλείας, αλλά οι συμβάσεις λήγουν. Πρόκειται για τους αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Κέρκυρας, Χανίων και Κω. Ξεχωριστός διαγωνισμός πρόκειται να διεξαχθεί για την ανάθεση των σχετικών υπηρεσιών στον αερολιμένα του Ηρακλείου.


Έως τώρα τις υπηρεσίες ασφαλείας παρείχε το υπουργείο Δημοσίας Τάξης, μέσω της Ελληνικής Αστυνομίας. Όμως η μεταφορά της ευθύνης στην ΥΠΑ σημαίνει ότι η Υπηρεσία θα προχωρήσει σε διαγωνισμό. Το κόστος για την ανάθεση των υπηρεσιών ασφαλείας σε ιδιώτες στα 16 αεροδρόμια υπολογίζεται σε περίπου 7 εκατ. ευρώ και αυτό θα βαρύνει τον προϋπολογισμό της ΥΠΑ.
Οι ιδιώτες που θα επιλεγούν μέσω των διαγωνισμών θα αναλάβουν:
α) Τη διεξαγωγή του ελέγχου πρόσβασης και ασφάλειας προσώπων/χειραποσκευών/μεταφερόμενων αντικειμένων και οχημάτων.
β) Τη διεξαγωγή του ελέγχου ασφαλείας των αποσκευών (hold baggage), φορτίου ταχυδρομείου, προμηθειών πτήσεων και προμηθειών αερολιμένα που διακινούνται στον αερολιμένα.
γ) Τη φύλαξη των εγκαταστάσεων των αερολιμένων με στατικές φυλάξεις ή με τη διεξαγωγή περιπολιών (πεζών και εποχούμενων) στους ελεγχόμενους και μη χώρους των αερολιμένων.
Στο σκεπτικό της απόφασης σημειώνεται ότι πρόκειται για μία κίνηση που, μεταξύ άλλων, έχει στόχο να αποδεσμεύσει αστυνομικές δυνάμεις από τους ελέγχους ασφαλείας των αερολιμένων.

Ο διαγωνισμός που θα προκηρύξει η ΥΠΑ θα αφορά τα αεροδρόμια Ακτίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Ζακύνθου, Καβάλας, Καλαμάτας, Καρπάθου, Κεφαλληνίας, Λήμνου, Μυκόνου, Μυτιλήνης, Ν. Αγχιάλου, Σάμου, Σαντορίνης, Σκιάθου και Χίου.
Προ ημερών ξεκίνησε η δεύτερη και τελική φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, με τα 7 σχήματα να παίρνουν στα χέρια τους την τελική σύμβαση παραχώρησης, σύμφωνα με την οποία θα πρέπει μέχρι και τις αρχές Ιουνίου να έχουν καταθέσει τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές τους. Η σύμβαση αναφέρει επίσης, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ότι ο πλειοδότης υποχρεούται να προβεί σε επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ
Οι επτά υποψήφιοι είναι η Aeroports De La Cote D' Azur (Γαλλία), η κοινοπραξία Zurich Airport (Ελβετία) - JP ΑΒΑΞ, η Athens International Airport, το σχήμα Fraport (Γερμανία) - Ομιλος Κοπελούζου, το σχήμα Vinci (Γαλλία) - Ελλάκτωρ, η κοινοπραξία Corporacion America (Αργεντινή) - ΜΕΤΚΑ και η Advent (ΗΠΑ).

Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι ο διαγωνισμός μπορεί να προσελκύσει ένα αρκετά υψηλό τίμημα, αφού το ενδιαφέρον είναι μεγάλο, με πιο χαρακτηριστικό ίσως παράδειγμα τον αργεντινό δισεκατομμυριούχο Εντουάρντο Εουρνεκιάν της Corporacion America που είχε πρόσφατα δηλώσει ότι ενδιαφέρεται να υποβάλει προσφορές για 21 συνολικά αεροδρόμια.

Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ αφορά 14 αεροδρόμια, σε δύο ομάδες. Στην ομάδα Α περιλαμβάνονται τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Και στην ομάδα Β τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υπάρξει από την πλευρά των υποψηφίων το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την ομάδα Α και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου και Λήμνου για την ομάδα Β.

Δεν υπάρχουν σχόλια: