Παρασκευή 24 Αυγούστου 2012

Πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Ειρήνης Πρέβεζας. Μια σημαντική μελέτη του Σπύρου Γ. Φονταρά.


      

Είναι σε όλους γνωστό πως η πόλη μας Πρέβεζα ήταν ένας οικισμός όπου επί πολλές δεκαετίες γινόταν μεγάλη χρήση του ποδηλάτου από όλες τις ηλικίες. Η χρήση του ποδηλάτου συμπλήρωνε το βάδισμα εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη ταχύτητα και περισσότερη άνεση, πράγμα που επέτρεπε την κάλυψη μεγαλυτέρων αποστάσεων μέσα στην πόλη και έξω από αυτή.
Η ύπαρξη πολύ μικρών κλίσεων στους δρόμους ήταν μια ευτυχής συγκυρία που διέδωσε και επέβαλε τη χρήση του ποδηλάτου και αργότερα του μοτοποδηλάτου μέχρι και τη 10ετία του '70.
Οι κοινωνικές δυνάμεις που κυριάρχησαν στην πόλη, ενώ ιδεολογικά μπορούμε να υποστηρίξουμε πως βρίσκονταν κοντά στα ιδεώδη μιας ήπιας λειτουργίας της πόλης, ενέδωσαν στην κεντρική κρατική πολιτική και οικονομική λειτουργία. Με «το ιδεολόγημα της προόδου» ανέλαβαν να «σουβλίσουν» τον πολεοδομικό ιστό της πόλης, με τη Λεωφόρο Ειρήνης, υπηρετώντας τις ιδιοτροπίες των ολίγων και περιφρονώντας τις ανάγκες των πολλών. Λέμε, ναι. Των πολλών. Τα παιδιά, οι ποδηλάτες, οι περιπατητές, οι ηλικιωμένοι, οι μητέρες με τα αμαξάκια, οι ανάπηροι της πόλης, όλοι αυτοί είναι οι πολλοί. Και ακόμα σπουδαιότερο, μαζί τους είναι όλοι εκείνοι που θέλουν να έχουν επιλογή. Γιατί, η ύποπτη ανοχή έως συμμετοχή των εκπροσώπων των τοπικών κρατικών και πολιτικών αρχών στην επιβολή της αυτοκίνησης, δεν επιτρέπει την άσκηση αυτής της δημοκρατικής ελευθερίας, της επιλογής.
Η Λεωφόρος Ειρήνης συμβολίζει τα τελευταία είκοσι χρόνια, κατά τρόπο εμβληματικό, την καταστροφή της μικρής μας πόλης, τον αποκλεισμό της αξιόπιστης δημόσιας συγκοινωνίας και την καταπάτηση των ελευθεριών μας. Είναι για το λόγο αυτό σημαντικό να παρουσιάζεται στο πρεβεζάνικο κοινό, από ένα μέλος παλιάς πρεβεζάνικης οικογένειας, το μηχανικό Σπύρο Γ. Φονταρα, μια μελέτη για την πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Ειρήνης και την αποκατάσταση των όρων βαδισιμότητας και ποδηλατισιμότητας στην πόλη.
Στη συνοπτική εργασία του φίλου Σπύρου Φονταρά, που καλούμε το κοινό να αναγνώσει στη συνοπτική μορφή της, εξετάζονται τα μείζονα ζητήματα που συνδέονται με την «επαύριον» μιας ενδεχόμενης θαρραλέας παρέμβασης για πεζοδρόμηση-ποδηλατοδρόμηση της Λεωφόρου Ειρήνης. Και τέτοια είναι η λειτουργία της εισόδου/εξόδου της σήραγγας Πρέβεζας-Ακτίου, η αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών, οι ατομικές και μαζικές σταθμεύσεις, οι εσωτερικές μετακινήσεις με αξιόπιστα δημόσια μέσα.
Με κεντρικό στόχο της πεζοδρόμησης της λεωφόρου Ειρήνης «την αποφόρτιση του κεντρικότερου δρόμου της πόλης από τα αυτοκίνητα, που θα οδηγήσει αμέσως και στην ανακούφιση των καθέτων δρόμων», η μελέτη δεν σταματάει στο «STOP στα αυτοκίνητα». Διευρύνεται προς την αναζήτηση και περιγραφή πολυάριθμων παράπλευρων στοιχείων ωφέλειας που θα προκύψουν από την πεζοδρόμηση της Λεωφόρου Ειρήνης. Φτάνει έτσι να μην θεωρεί «φαντασία» αυτό το ενδεχόμενο αλλά και «όνειρο», που θα κάνει την «Πρέβεζα - μια πόλη στην οποία αξίζει να ζεις». Για τους πολλούς.
Γιάννης Ρέντζος

www.dimosioshoros.wordpress.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: