Κυριακή 12 Αυγούστου 2012

KPMG: ''Στον αέρα τα κρατικά ταχυδρομεία όλων των Ευρωπαικών χωρών''.

Τον κώδωνα του κινδύνου για το μέλλον των κρατικών ταχυδρομικών υπηρεσιών κρούει έκθεση της KPMG που κυκλοφόρησε όπου τονίζεται το επιτακτικό της υιοθέτησης νέου επιχειρηματικού μοντέλου για τον τομέα των ταχυδρομείων, το οποίο θα συνάδει με το νέο οικονομικό περιβάλλον και τις δραστικές αλλαγές στις ανάγκες και προτιμήσεις των επιχειρήσεων αλλά και των πολιτών.

Αντιμέτωπες με μία φθίνουσα ζήτηση για τις υπηρεσίες των κρατικών ταχυδρομείων οι κυβερνήσεις αλλά και οι αρμόδιες εποπτικές Αρχές θα πρέπει να προωθήσουν νέες πολιτικές οι οποίες ενσωματώνουν τις ταχυδρομικές υπηρεσίες με άλλες μορφές επικοινωνίας της σημερινής εποχής, συμπεριλαμβανομένων των ευρυζωνικών υπηρεσιών διαδικτύου. Κυβερνήσεις, εποπτικά σώματα αλλά και τα ίδια τα ταχυδρομεία, καλούνται, λοιπόν, να υιοθετήσουν μία «ολιστική προσέγγιση» ώστε να μπορέσουν να δημιουργήσουν βιώσιμα επιχειρηματικά μοντέλα για τον ταχυδρομικό τομέα του μέλλοντος. Οι πιέσεις από τον ανταγωνισμό, λόγω και της ραγδαίας τεχνολογικής εξέλιξης σε άλλες μορφές επικοινωνίας κατά τις τελευταίες δεκαετίες, δεν αφήνουν περιθώρια καθυστέρησης στη λήψη δραστικών και καινοτόμων αποφάσεων, σημειώνεται.
«Η συρρίκνωση του όγκου των ταχυδρομικών εργασιών και η παράλληλη άνοδος του ρόλου των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας αποτελούν μία σοβαρότατη πρόκληση για τις ταχυδρομικές υπηρεσίες παγκοσμίως. Κυβερνήσεις και εποπτικά σώματα θα πρέπει, από κοινού, να αντιμετωπίσουν με ανοικτό πνεύμα και αποφασιστικά τις αναδυόμενες προκλήσεις από το χώρο των εναλλακτικών επιλογών ως προς τις παραδοσιακές ταχυδρομικές υπηρεσίες», δηλώνει ο John Fletcher, επικεφαλής του τμήματος Οικονομικών και Ρυθμιστικών Θεμάτων της KPMG. Και προσθέτει. «Το σίγουρο είναι ότι το υφιστάμενο, παραδοσιακό ταχυδρομικό μοντέλο φαίνεται να στερείται δυνατοτήτων βιωσιμότητας. Εγείρεται συνεπώς επιτακτικά θέμα εξεύρεσης νέων επιχειρηματικών μοντέλων για τα οποία χρειάζεται να γίνει σοβαρή συζήτηση και να υπάρξει ο αναγκαίος προβληματισμός, πριν τη λήψη αποφάσεων. Οι απαντήσεις, πάντως, ως προς το επιχειρηματικό μοντέλο που θα πρέπει να επιλεγεί δεν είναι καθόλου εύκολες και απλές».

Μείωση εργασιών
Από τη μελέτη της KPMG προκύπτει ότι οι όγκοι της ταχυδρομικής εργασίας παγκοσμίως θα μειωθούν την επόμενη πενταετία κατά ποσοστά που κυμαίνονται από το 25% μέχρι και το 40%. Σε μεγάλο βαθμό αυτό αποδίδεται στην αυξανόμενη δημοτικότητα της χρήσης άμεσα διαθέσιμων ψηφιακών μέσων (αναφορικά με προϊόντα όπως τα βιβλία, τα CDs και τα DVDs), εξέλιξη που περιορίζει δραματικά την ανάγκη παραγγελίας και απόκτησης των συγκεκριμένων προϊόντων από τους καταναλωτές. Ωστόσο, τη στιγμή που οι ταχυδρομικοί οργανισμοί πρέπει να εκσυγχρονιστούν και να λάβουν καινοτόμες πρωτοβουλίες για να μπορέσουν να επιβιώσουν στο οξύτατα ανταγωνιστικό περιβάλλον, σε αρκετές χώρες και περιοχές (π.χ. Αυστραλία, ΗΠΑ, Καναδά και ΕΕ) η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών προστατεύεται από τη νομοθεσία και διέπεται από τους όρους συμβατικών υποχρεώσεων παροχής καθολικής υπηρεσίας (γνωστές ως USO). Μάλιστα πολλές από αυτές τις USO ρητώς περιορίζουν τους παροχείς ταχυδρομικών υπηρεσιών από το να προχωρήσουν σε μεταρρυθμίσεις, ώστε οι υπηρεσίες τους να συνάδουν με τις νέες προτιμήσεις των καταναλωτών στον τομέα της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης. Κλασσικό παράδειγμα η ΕΕ όπου με βάση την Τρίτη Ταχυδρομική Οδηγία τα κράτη μέλη διέπονται από την κατ'ελάχιστον πενθήμερη εργασία για υπηρεσίες παράδοσης επιστολών, πακέτων και δεμάτων.
Χωρίς μία αναθεώρηση των προνοιών πολλών από αυτές τις USO η επιδότηση των παρεχόμενων ταχυδρομικών υπηρεσιών θα καταστεί μόνιμη αναγκαιότητα, σημειώνει ο κ. Fletcher. Εκείνο, συνεπώς, που είναι σήμερα προτιμότερο είναι η εναρμόνιση των προνοιών αυτών των συμβάσεων με τις εξελισσόμενες κοινωνικές και οικονομικές απαιτήσεις των καταναλωτών.

Οδηγία 2008

Αξίζει να σημειωθεί ότι με βάση την Οδηγία 2008/6/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, της 20ης Φεβρουαρίου 2008, θεσπίσθηκε χρονοδιάγραμμα για την προοδευτική απελευθέρωση της αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών, για το σύνολο της κοινοτικής επικράτειας. Η οδηγία αυτή, λοιπόν, είχε θέσει προθεσμία, για το πλήρες άνοιγμα της ευρωπαϊκής αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2010 για την πλειοψηφία των κρατών μελών της ΕΕ. Τα συγκεκριμένα κράτη μέλη αντιπροσώπευαν, στο σύνολό τους, το 95% του όγκου της αγοράς ταχυδρομικών υπηρεσιών της Ένωσης. Το σύνολο των κρατών μελών της ΕΕ είναι υποχρεωμένα να απελευθερώσουν πλήρως την αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2012. 

Υπενθυμίζεται ότι στην κοινοτική οδηγία τονιζόταν η σημασία, αλλά και η υποχρέωση, της εξασφάλισης από τα κράτη μέλη της παροχής καθολικών ταχυδρομικών υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και σε προσιτές τιμές, σε όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια. Βασικός, δε, πυλώνας της κοινοτικής μεταρρύθμισης των ταχυδρομικών υπηρεσιών στα κράτη μέλη ήταν η δημιουργία ανεξάρτητων εθνικών κανονιστικών Αρχών.


www.sigmalive.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: