Πακέτο νέων μέτρων με επίκεντρο πρόσθετες περικοπές στις μισθολογικές και κοινωνικές δαπάνες «κληρώνει» τον Φεβρουάριο για τη διόρθωση των αποκλίσεων στον προϋπολογισμό και την τήρηση των δεσμεύσεων για άμεση ανάληψη δράσης προκειμένου να διασφαλισθεί η επίτευξη των στόχων του μεσοπρόθεσμου προγράμματος.
Σύμφωνα με παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, το εύρος και το περιεχόμενο των μέτρων θα αποφασισθούν μέσα στο πρώτο δίμηνο του έτους, οπότε θα υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για την τρύπα στα φορολογικά έσοδα του φετινού προϋπολογισμού, καθώς και μια πιο ασφαλής εκτίμηση για το βάθος της ύφεσης.
Τα μέχρι στιγμής στοιχεία για την πορεία των εισπράξεων του Δημοσίου και τον ρυθμό συρρίκνωσης της οικονομίας απειλούν με ανατροπή τις προβλέψεις της κυβέρνησης, καθώς η τρύπα στα έσοδα έναντι του νέου αναθεωρημένου προς τα κάτω στόχου ανέρχεται στα 2,7 δισ. ευρώ ενώ ο μέσος ρυθμός ύφεσης στα τρία τρίμηνα του έτους αγγίζει το 7% έναντι εκτίμησης για 5,5% στο τέλος του έτους.
Ενα ακόμη στοιχείο που σηματοδοτεί τη λήψη νέων μέτρων είναι το γεγονός ότι το ταμειακό έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης ήταν τον Οκτώβριο στο 10,7% του ΑΕΠ.
Εναλλακτικά σχέδια.
Οι δημοσιονομικές αποκλίσεις σε συνδυασμό με τις αβεβαιότητες για την πορεία θεμελιακών μεγεθών της οικονομίας το επόμενο έτος που επηρεάζουν καθοριστικά την εκτέλεση του προϋπολογισμού κινητοποιούν τους επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών, οι οποίοι έχουν ήδη αρχίσει την επεξεργασία εναλλακτικών σεναρίων για την κάλυψη των αποκλίσεων στο έλλειμμα. Με κοινή την πεποίθηση ότι η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών έχει εξαντληθεί, το βάρος πέφτει στο σκέλος των δαπανών. Στο στόχαστρο μπαίνουν για μία ακόμη φορά τα κονδύλια που αφορούν πληρωμές μισθών και συντάξεων, καθώς και τη χρηματοδότηση της ασφάλισης, της περίθαλψης και της κοινωνικής προστασίας.
Το βασικό σενάριο εξοικονόμησης πόρων προβλέπει:
- Μείωση της μισθολογικής δαπάνης όχι με νέες περικοπές αποδοχών αλλά με μείωση του προσωπικού μέσω μαζικών απολύσεων εργαζομένων με συμβάσεις αορίστου χρόνου από φορείς και οργανισμούς που συγχωνεύονται η καταργούνται. Αρμόδιοι παράγοντες θεωρούν ότι μετά την αποτυχία του μέτρου της εφεδρείας, οι απολύσεις στο Δημόσιο είναι πλέον μονόδρομος. Επίσης προωθείται πάγωμα των προσλήψεων στο Δημόσιο τουλάχιστον μέχρι το πρώτο εξάμηνο του έτους, καθώς και η πλήρης κατάργηση των έκτακτων αποδοχών και αποζημιώσεων στον δημόσιο τομέα
- Περιστολή του κονδυλίου για ασφάλιση και περίθαλψη με περιορισμό του ποσοστού συμμετοχής του Δημοσίου στην ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη των ασφαλισμένων
- Περικοπή των κοινωνικών επιδομάτων μέσω της καθιέρωσης αυστηρότερων προϋποθέσεων για τη χορήγησή τους, εισοδηματικών και περιουσιακών κριτηρίων και μείωσης του ύψους τους για τους δικαιούχους
- Περαιτέρω ψαλίδισμα των επιχορηγήσεων στα ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα και δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς. Το μέτρο θα οδηγήσει μεταξύ άλλων σε νέες μειώσεις των κύριων και επικουρικών συντάξεων και σε αυξήσεις στα νοσήλια και τα τιμολόγια των ΔΕΚΟ
- Συρρίκνωση των λειτουργικών και καταναλωτικών δαπανών του Δημοσίου
- Περικοπές στα εξοπλιστικά προγράμματα και ακύρωση της χρηματοδότησης προγραμμάτων και έργων υποδομής που δεν θεωρούνται ζωτικής σημασίας
Στο σκέλος των εσόδων δεν εξετάζονται η επιβολή γενικευμένων νέων φόρων και εισφορών, αλλά υπηρεσιακοί παράγοντες κάνουν λόγο για καθιέρωση νέου τύπου τεκμηρίων και κριτηρίων για τη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και για επανεξέταση των εξαιρέσεων και απαλλαγών στη φορολογία εισοδήματος και ακίνητης περιουσίας καθώς και στους έμμεσους φόρους.
Οι εφεδρείες.
Σε περίπτωση που οι αποκλίσεις στον προϋπολογισμό είναι μεγάλες και δεν μπορούν να καλυφθούν εξ ολοκλήρου από περικοπές στις δαπάνες, έχουν έτοιμο σχέδιο για την τόνωση των εσόδων με αύξηση της φορολογίας στα υψηλά εισοδήματα και τη μεγάλη ακίνητη περιουσία και αναπροσαρμογές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης για υγρά καύσιμα, ποτά και τσιγάρα.
Πάντως, αναγνωρίζουν ότι δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια άντλησης φορολογικών εσόδων από εμφανείς πηγές και λένε ότι το βάρος θα πέσει στο χτύπημα της φοροδιαφυγής και στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο.
- Κέρδη για την Ελλάδα, αλλά και προκλήσεις με κυρίαρχη την επιτάχυνση και εμβάθυνση της δημοσιονομικής εξυγίανσης και των διαρθρωτικών παρεμβάσεων σηματοδοτεί η απόφαση της Συνόδου Κορυφής. Δίνοντας το στίγμα, ο πρωθυπουργός Λουκάς Παπαδήμος έκανε λόγο για επίτευξη ενός πολύ σημαντικού βήματος, καθώς διασφαλίζεται ένας υψηλός βαθμός δημοσιονομικής πειθαρχίας που είναι αναγκαίος και συμβατός με τη νομισματική πολιτική της ΕΚΤ. Στάθηκε ιδιαίτερα στην καθιέρωση του δημοσιονομικού συμβολαίου που προβλέπει ισορροπημένους προϋπολογισμούς με ετήσιο διαρθρωτικό έλλειμμα που δεν θα ξεπερνά το 0,5% του ΑΕΠ και έδωσε έμφαση στην ενεργοποίηση των αυτόματων κυρώσεων στα κράτη με υπερβολικό έλλειμμα επισημαίνοντας ότι οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες δεν ισχύουν για την Ελλάδα για την επόμενη τριετία, καθώς για τη χώρα μας ισχύει το πρόγραμμα προσαρμογής.
- «Τα κράτη που υπόκεινται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος θα πρέπει να υποβάλουν προγράμματα διαρθρωτικά και να λαμβάνουν νέα μετρά» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδήμος. Διευκρίνισε ότι στον στόχο για διαρθρωτικό έλλειμμα 0,5% του ΑΕΠ περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για τόκους, ενώ ερωτώμενος σχετικά με τον προϋπολογισμό του 2012 και τις συζητήσεις με την τρόικα για το νέο πρόγραμμα που αφορά στην περίοδο 2013-2015 άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο πρόσθετων ρυθμίσεων και παρεμβάσεων.
Σκληρή ατζέντα.
Η τρόικα κόβει και στον ιδιωτικό τομέα 13ο και 14ο μισθό.
Επώδυνες ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις και στους μισθούς του ιδιωτικού τομέα περιλαμβάνει η ατζέντα της τρόικας, που ξεκινά από αύριο τον νέο γύρο ελέγχου και αξιολόγησης της πορείας του Μνημονίου.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο επίκεντρο θα βρεθούν μεταξύ άλλων η ακύρωση των αυξήσεων της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και η μείωση των κατώτατων αποδοχών, καθώς και η κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού στον ιδιωτικό τομέα.
Παράλληλα η τρόικα αναμένεται να θέσει επιτακτικά το θέμα επέκτασης και ενίσχυσης των ευέλικτων μορφών απασχόλησης, όπως η εκ περιτροπής εργασία, το μειωμένο ωράριο και τα τετραήμερα, καθώς και της προώθησης των επιχειρησιακών και ατομικών συμβάσεων εργασίας.
Οι δανειστές μας θεωρούν μείζονος σημασίας ζήτημα για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και τη μείωση της ανεργίας την περιστολή του μη μισθολογικού κόστους που αφορά στις εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές και αναμένεται να ζητήσουν τη μείωσή τους. Επίσης θα θέσουν θέμα άρσης των εμποδίων και των περιορισμών που υπάρχουν σήμερα για την ένταξη επιχειρήσεων σε προγράμματα επιδότησης ασφαλιστικών εισφορών και απασχόλησης εργαζομένων με μειωμένο μισθό (νέοι έως 25 ετών που αμείβονται με το 80% του κατώτατου μισθού). Πάντως, ο υπουργός Εργασίας, Γ. Κουτρουμάνης, εμφανίζεται αντίθετος στις παραπάνω αλλαγές, θεωρώντας ότι θα έχουν ως αποτέλεσμα την αντικατάσταση παλιών εργαζομένων με νέους με χαμηλότερες αμοιβές, πράγμα που δεν θα επιφέρει αύξηση της απασχόλησης.
Πέραν των εργασιακών, η τρόικα θα ελέγξει την πορεία υλοποίησης και την απόδοση των μέτρων για τις περικοπές στις κύριες και επικουρικές συντάξεις και θα κάνει φύλλο και φτερό τα στοιχεία για την οικονομική κατάσταση των ασφαλιστικών ταμείων. Αρμόδιοι παράγοντες δεν αποκλείουν να τεθεί θέμα για νέο γύρο ανατροπών στο ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό καθεστώς, με μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης των συντάξεων και αύξηση των ορίων ηλικίας.
Από Σύνοδο σε Σύνοδο.
Πώς η ΕΕ όλο σώζεται & όλο κινδυνεύει.
Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, θα μπορούσε κανείς να πει ότι όλες οι Σύνοδοι Κορυφής που προηγήθηκαν απέτυχαν παταγωδώς να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση που με αφετηρία της Ελλάδα έπληξε με καλπάζοντες ρυθμούς ολόκληρη την Ευρωζώνη. Στις περισσότερες περιπτώσεις η ευθύνη βάρυνε τη... συνήθη ύποπτο Ανγκελα Μέρκελ, που χρονοτριβώντας απέτρεψε τον έγκαιρο περιορισμό του προβλήματος.
1. Οκτώβριος 2008
Κατά την πρώτη φάση της κρίσης, τον Οκτώβριο του 2008, ο τότε πρωθυπουργός της Βρετανίας, Γκόρντον Μπράουν, είχε ζητήσει να λάβει το Eurogroup συγκεκριμένα μέτρα προκειμένου να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στις αγορές και οι τράπεζες να απορρίψουν τα «τοξικά» που τις βάρυναν από την εξάπλωση της χρηματοπιστωτικής κρίσης των ΗΠΑ. Το βρετανικό σχέδιο ανερχόταν σε ύψος 500 δισ. λιρών και βασιζόταν στη διασφάλιση της ρευστότητας στην αγορά, την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τη χρηματοδότηση, αν χρειαστεί, των μεσοπρόθεσμων δανείων. Αν και υιοθετήθηκε σε μεγάλο βαθμό, δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
2. Μαϊος 2010
Στη συνέχεια η Μέρκελ φάνηκε απρόθυμη να συνειδητοποιήσει την έκταση του προβλήματος, όπως έγινε σαφές μετά τη Σύνοδο Κορυφής του Μαΐου του 2010. Τότε έπεσε στο τραπέζι για πρώτη φορά η δημιουργία του προσωρινού μηχανισμού EFSF, με τη σημείωση, όμως, ότι δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί για τη διάσωση κρατών, γεγονός που αυτομάτως ακύρωσε τη δυναμική του. Η Γερμανίδα καγκελάριος εξακολούθησε την ίδια τακτική και κατά τη Σύνοδο του Δεκεμβρίου του 2010, αρνούμενη να προχωρήσει σε μια ουσιαστική και ευρωπαϊκή λύση του ελληνικού «ζητήματος».
3. Μάρτιος 2011
Η πολλά υποσχόμενη Σύνοδος του περασμένου Μαρτίου, κατά την οποία αποφασίστηκε η ενίσχυση του EFSF από τα 250 δισ. ευρώ στα 440 δισ. ευρώ και η δημιουργία ενός μόνιμου μηχανισμού στήριξης (ESM), που θα αντικαθιστούμε μελλοντικά τον προσωρινό, κατέληξε σε φιάσκο. Οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν συμφώνησαν στο να δοθεί η δυνατότητα στον μηχανισμό να χορηγεί βραχυπρόθεσμα δάνεια εκτός σχεδίου διάσωσης. Οπερ σήμαινε, όπως παραδέχτηκε τόσο ο Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο όσο και ο Χέρμαν βαν Ρομπέι, ότι ο μηχανισμός που αποφασίστηκε δεν διέθετε τα κατάλληλα εργαλεία για να βοηθήσει ουσιαστικά τα κράτη που βρίσκονται σε ανάγκη.
4. Ιούλιος 2011
Τον Ιούλιο ακολούθησε νέα Σύνοδος Κορυφής, όπου υπήρχε ακόμη η ελπίδα ότι γίνονται -αργά μεν αλλά σταθερά- τα πρώτα βήματα για μια πολιτική ένωση και την οικονομική διακυβέρνηση. Ομως και πάλι έλειπε η βούληση να θωρακιστούν τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης. Οι αγορές δεν πείστηκαν ότι η Μέρκελ δείχνει την απαιτούμενη βούληση να στηρίξει το κοινό νόμισμα και οι όποιες προσπάθειες για κοινή γραμμή πλεύσης τορπιλίστηκαν λίγες ημέρες αργότερα, όταν η Φινλανδία, ακολουθούμενη από τη Δανία και την Αυστρία, αξίωσαν εγγυήσεις για να προχωρήσουν στη χορήγηση νέου πακέτου διάσωσης.
5. Οκτώβριος 2011
Η προηγούμενη Σύνοδος του Οκτωβρίου ξεκίνησε ανορθόδοξα. Η αναβολή της κατά μία εβδομάδα θεωρήθηκε κακός οιωνός, αν και κάποιοι ήθελαν να την ερμηνεύσουν ως μια προσπάθεια να υπάρξει μια εκ των προτέρων συμφωνία, έτσι ώστε να παραχθούν πραγματικά αποτελέσματα στις Βρυξέλλες. Συζητήθηκαν και συμφωνήθηκαν οι λεπτομέρειες για το δεύτερο πακέτο στήριξης της Ελλάδας και το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους κατά 50%, όπως επίσης και η μόχλευση του EFSF. Και πάλι, όμως, η πολιτική βούληση δεν φάνηκε αρκετή και οι αγορές συνέχισαν να κάνουν «πάρτι», εκτοξεύοντας στα ύψη τα επιτόκια δανεισμού Ιταλίας και Ισπανίας.
www.ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου