Παραθέτουμε απόσπασμα από το κείμενο *58 νέοι για τον ελληνικό
συντηρητισμό* που φιλοδοξεί να αποτελέσει απάντηση στην ανασύνταξη της
κεντροαριστεράς
Αναγνωρίζουμε στην Δεξιά μια παράταξη-φάντασμα.
Μας διαβεβαιώνουν ότι υπάρχει, αλλά εμείς δεν την βλέπουμε. Διαβάζουμε ότι
κυβερνά, αλλά δεν διαπιστώνουμε να μετουσιώνονται οι ιδέες της σε πολιτική
πράξη. Μοιάζει να καταλαμβάνει πολιτικό χώρο και κοινοβουλευτικές θέσεις, αυτό
όμως δεν σημαίνει ότι οι αξίες της είναι πραγματικά εκεί, παρούσες με αξιώσεις
στην πολιτική ζωή του τόπου. Η βάση της παράταξης –η σιωπηρή πλειοψηφία του
ελληνικού λαού- αντιλαμβάνεται τον εαυτό της ως συντηρητική, αλλά τα κόμματα που
αξιώνουν πως την εκπροσωπούν ακκίζονται συνήθως ως «φιλελεύθερα», αντιγράφοντας
ιδεολογικά συστήματα που ελάχιστη σχέση έχουν με αυτόν τον τόπο και την εξέλιξή
του.
Διαπιστώνουμε, με ανησυχία, ότι εδώ και πολλές δεκαετίες, στον ευρύτερο
δημοκρατικό χώρο δεξιότερα του κέντρου («Κέντρο», «Δεξιά»,
«Κεντροδεξιά»), δεν προτείνεται και δεν εφαρμόζεται πολιτική καθορισμένη από
αρχές, αξίες, ιδέες και συγκεκριμένο όραμα για την Ελλάδα, αλλά προτείνεται και
εφαρμόζεται δήθεν «διαχειριστική πολιτική», με την ελπίδα ότι οι
«(κεντρο)δεξιοί» διαχειριστές θα αποδειχθούν κάπως καλύτεροι από τους
«(κεντρο)αριστερούς» διαχειριστές. Διαπιστώνουμε στην πράξη ότι τα προϊόντα του
κομματικού σωλήνα και της επαγγελματικής πολιτικής είναι θεμελιωδώς ασύμβατα με
την μη-διαχειριστική αντίληψη για την πολιτική, με την συνέπεια, με την
αξιοσύνη, με τη λογοδοσία σε στοχεύσεις που μας υπερβαίνουν. Αδυνατούμε να
αναγνωρίσουμε τους εαυτούς μας στις παραπάνω περιγραφόμενες
στρεβλώσεις.
Θεωρούμε ότι οι πολίτες που τοποθετούν τους εαυτούς τους
δεξιότερα του πολιτικού κέντρου οφείλουν να δημιουργήσουν εκ νέου και εκ του
μηδενός την παράταξή τους, να ορίσουν εκ νέου το τί τους κάνει να είναι,
πολιτικά, αυτό που είναι. Και να πιέσουν τα κόμματα που αξιώνουν ότι εκπροσωπούν
αυτήν την παράταξη να μιλήσουν με καθαρές κουβέντες, καθαρές προτάσεις, καθαρές
ιεραρχήσεις και καθαρά πρόσωπα. Για να συμβεί αυτό, η παράταξη πρέπει να
αντιληφθεί τον εαυτό της με την ονομασία που της πρέπει: συντηρητική
παράταξη. Οι Έλληνες Συντηρητικοί. Τα υπόλοιπα είναι επεξηγήσεις,
υποσημειώσεις, αστερίσκοι, προσθήκες και ιδεολογικές μειοψηφίες. Η ευρύτερη
παράταξη δεξιότερα του κέντρου δεν μπορεί παρά να είναι πρωτίστως
συντηρητική.
Ο συντηρητισμός δεν φιλοδοξεί να συντηρήσει καταστάσεις. Ο
συντηρητισμός φιλοδοξεί να συντηρήσει αρχές, ιδέες, αξίες, ιεραρχήσεις
προτεραιοτήτων: την συσσωρευμένη πείρα του παρελθόντος για την εκτίναξη στο
μέλλον. Δεδομένου του περιεχομένου αυτών των αρχών, ιδεών, αξιών, ένας νέος
ελληνικός συντηρητισμός δεν μπορεί παρά να φιλοδοξεί να αλλάξει τα
πάντα. Ως εκ τούτου, και παραδοξολογικά, αν κάτι μπορεί να επιφέρει την
πραγματική πρόοδο στην Ελλάδα, αυτό θα ήταν ένας συνεπής
συντηρητισμός.
Μιλάμε για νέο ελληνικό
συντηρητισμό:
Νέο, διότι στην Ελλάδα δεν
έχει διατυπωθεί ποτέ με σαφήνεια, διαύγεια και καθαρότητα ένα τέτοιο πρόταγμα
και ένα τέτοιο διακύβευμα. Κάτι τέτοιο θα είναι πραγματικά καινοφανές,
πραγματικά καινούργιο, νέο.
Ελληνικό, διότι το
διακύβευμα συνίσταται ακριβώς στο να μην αντιγράψουμε -για μια ακόμη φορά-
κάποιο ξένο ιδεολόγημα από τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα, αλλά να βρούμε το
πραγματικό μας πρόσωπο, την δική μας ταυτότητα και ιστορία και την αντανάκλασή
της στο πολιτικό γεγονός αφομοιώνοντας γόνιμα τις έξωθεν επιρροές και
καθιστώντας έτσι εφικτή την πραγματική συνεργασία μας με άλλα έθνη στο
επίπεδο της φιλίας, όχι στο επίπεδο της σχέσης υποδείγματος-μιμητή. Στην Ελλάδα,
και δη δεξιότερα του κέντρου, παρατηρείται αενάως μια ιδιότυπη φοβία για την
δόμηση γηγενούς πολιτικού προτάγματος. Ώρα να αναδειχθεί η παράταξη ως η
μη-μεταπρατική παράταξη: η παράταξη που αντιστέκεται στην πολιτισμική
μίμηση και αντιγραφή στην οποία έχουμε καθηλωθεί για τόσον καιρό, που
αντιστέκεται στην αντίληψη του ελληνισμού ως προϊόντος «μετακένωσης» με κίονες
και χιτώνες: εξωστρεφής διότι αφομοιώνουσα, όχι μιμητική διότι υποτελής.
Ελληνικό, γιατί «όσο πιο τοπικό είναι, τόσο πιο παγκόσμιο
αποδεικνύεται».
Συντηρητισμό, διότι πασχίζει να
διαφυλάξει τα βέλτιστα του παρελθόντος μας, την πλέον πολύτιμη συλλογική μας
εμπειρία και διαχρονία, ώστε να ετοιμάσουμε το βέλτιστο δυνατό μέλλον.
Για
πολύ καιρό προσπαθούσαν να μας πείσουν ότι αυτή η παράταξη βρίσκει το πραγματικό
της πρόσωπο σε δάνεια ιδεολογήματα «φιλελευθερισμού», στην ανάδειξη του φυσικού
ατόμου, στην υπογράμμιση των δικαιωμάτων του και των ελευθεριών του. Σχεδόν
ξεχάσαμε ότι αυτή η παράταξη συγκροτείται με άξονα το γεγονός ότι λογοδοτεί σε
σύνολα: στην πατρίδα, στην οικογένεια, στην κοινότητα, στον λαό όχι ως απλό
άθροισμα των πολιτών, αλλά ως απαρτία που συμπεριλαμβάνει κεκοιμημένους και
αγέννητους.
Προσπαθούσαν να μας πείσουν ότι όπως στον ιστορικο-υλιστικό
«σοσιαλισμό», έτσι και στον «δεξιό» φιλελευθερισμό και παντού η βάση της
πολιτικής, το στοιχείο που την χαρακτηρίζει, είναι πρωτίστως η οικονομία. Ότι η
πολιτική, η δημοκρατία της συνύπαρξής μας, συνίσταται πρωτίστως στις οικονομικές
σχέσεις του κράτους και των ιδιωτών και δευτερευόντως σε οτιδήποτε άλλο. Αλλά
εμείς οι δεξιοί πολίτες δεν ήμασταν ποτέ ιστορικοϋλιστές! Την δική μας αντίληψη
για την πολιτική την καθοδηγούν αρχές και προτεραιότητες: η αξιοσύνη και
αξιοκρατία, η εργατικότητα, η παράδοση-παραδεδομένη πείρα αιώνων, η αξιοπρέπεια,
η αυτάρκεια, ο σεβασμός του ιερού, η φιλοτιμία, ο ρεαλισμός λόγων, ελπίδων και
πράξεων. Χαώδης η διαφορά με τις προτεραιότητες του πολιτικού
προσωπικού.
Φυσικά, όσον αφορά στην οικονομία, ένας Έλληνας συντηρητικός δεν
θα «συντηρούσε» την κατάσταση του άρρωστου ελλαδικού κρατισμού, θα την άλλαζε
εντελώς, σμικραίνοντας ριζικά το κράτος (θα ασκούσε φιλελεύθερη οικονομική
πολιτική στα πλαίσια περίπου της χριστιανοδημοκρατικής Soziale
Marktwirtschaft): όχι όμως λόγω κάποιου θέσφατου για το «ελάχιστο
κράτος» ή για το «μεγαλείο των ατόμων», αλλά επειδή οι συντηρητικές του αξίες θα
ήταν ασυμβίβαστες με την αναξιοκρατία, την αναξιοπρέπεια, την αργομισθία και την
αναποτελεσματικότητα του νεοελλαδικού κρατισμού και της σήψης του.
Ο
νέος ελληνικός συντηρητισμός επιμαρτυρεί την ανάγκη να
βρίσκεται η Ελλάδα στην ενωμένη Ευρώπη, στο κέντρο των ιστορικών εξελίξεων της
περιοχής μας – και προτίθεται να αγωνιστεί γι’ αυτήν. Ευρωπαϊσμός όμως δεν
σημαίνει φεντεραλισμός, δεν σημαίνει ομοσπονδοποίηση: το όραμα για την ενιαία
κοινότητα των ευρωπαϊκών εθνών δεν συμπεριλαμβάνει για εμάς την κατάλυση της
αυτοτέλειας των δημοκρατιών και των πολιτισμών τους, την δόμηση ενός οργουελικού
υπερκράτους. Όπως και οι «μεγάλοι» της Ευρώπης αυτήν την στιγμή, αντιστεκόμαστε
στην διάλυση των εθνών-κρατών, τα οποία αναγνωρίζουμε ως προπύργια ελευθερίας
και δημοκρατίας: αντ’ αυτού, επιδιώκουμε την εγγύτερη συνεργασία μεταξύ τους.
Στην Ελλάδα οι διαφορετικές προσεγγίσεις για το θέμα της Ευρώπης θεωρούντο
ανέκαθεν λίγο-πολύ ταυτόσημες ή συνώνυμες, «λεπτομέρειες»: γι’ αυτό είναι
αναγκαία η σαφής διατύπωση ενός μη-φεντεραλιστικού ευρωπαϊσμού για την
χώρα μας.
Το ζητούμενο δεν είναι η δημιουργία ενός
ακόμη κόμματος: η σκέψη ότι επείγει η δημιουργία ενός ακόμη κόμματος
δεξιότερα του κέντρου είναι, νομίζουμε, λανθασμένη ανάγνωση των δεδομένων.
Το ρήγμα στην εκπροσώπηση της δεξιάς παράταξης του λαού από τα κόμματα είναι
δομικό, δεν θεραπεύεται με καλές προθέσεις και ασυμμάζευτες φιλοδοξίες – αυτές
θα καταλήξουν απλώς στα ίδια συμπτώματα. Για να θεραπευθεί αυτό το ρήγμα
χρειάζεται πρώτα πολλή δουλειά και πολλή
σπουδή: γι’ αυτό πιστεύουμε ότι προέχει η δημιουργία μιας δυναμικής
συντηρητικής «δεξαμενής σκέψης» έξω από τα κόμματα, ενός
σοβαρού ινστιτούτου πραγματικά ανεξάρτητου από τους κομματικούς μηχανισμούς που
θα μελετήσει, θα προτείνει, θα διδάξει και θα διδαχθεί, θα επηρεάσει και θα
εξελιχθεί. Ενός Ινστιτούτου Συντηρητικής Πολιτικής. Η
διατύπωση ιδεών, η κατάθεση προτάσεων, η εκπαίδευση στελεχών και η ειλικρινής
πρόταξη αξιών είναι πράγματα τόσο ξένα και πρωτόγνωρα για την σημερινή Δεξιά,
που και μόνον η εμφάνισή τους δύναται, πιστεύουμε, να επιφέρει τεκτονικές
αλλαγές στον χώρο δεξιότερα του κέντρου και συνακόλουθα σε ολόκληρο το πολιτικό
σκηνικό.
Οι μυλόπετρες των επερχόμενων ευρωεκλογών δεν επιτρέπουν ακόμα την
χωρίς ιδιοτέλεια έκφραση πολιτικού προβληματισμού προσανατολισμένου σε λύσεις:
εν όψει εκλογών, υφίστανται μόνο υποστηρίξεις, αλληλοστηρίξεις και συμμαχίες,
κόμματα και λίστες, σε μια ρητορική τύπου «ή μαζί μας ή εναντίον μας, ή μ’
αυτούς ή μ’ εμάς». Υπό αυτές τις συνθήκες, δεν θα ήταν σώφρον να επιχειρηθεί
κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου ακραίας πόλωσης και εκατέρωθεν στρατεύσεων
η εμφάνιση έλλογης αντιπρότασης: θα την κατάπινε η προεκλογική πολυφωνία και
παραφωνία. Ως εκ τούτων, ο ρεαλισμός επιτάσσει να ξεμυτίσει η ελπίδα ενός
νέου ελληνικού συντηρητισμού μετά τις ευρωεκλογές του
2014.
Αναπόσπαστο κομμάτι των συντηρητικών μας αξιών είναι η αξιοπρέπεια και
η διαφάνεια της επωνυμίας, όχι οι ανώνυμες τοποθετήσεις. Όπως και οι υπογραφές
αυτού του κειμένου, έτσι και κάθε μας παρέμβαση θα φέρει το όνομα και το επώνυμο
των συντελεστών της. Αν κάτι θέλουμε να διαφοροποιήσει την παρέμβασή μας από την
πολιτική οχλαγωγία, αυτό ας είναι πρωτίστως η συνέπεια, η σοβαρότητα και η
αξιοπρέπεια. Οι κάτωθι υπογράφοντες δεν προερχόμαστε από την γενιά των
δεινοσαύρων της μεταπολίτευσης, οι περισσότεροι γεννηθήκαμε αρκετά μετά το 1981.
Σε όσους δια βίου προοδευτικούς από την γενιά που έφερε την Ελλάδα ως εδώ
ξινίσουν και ρωτήσουν «μα, τόσο νέοι και συντηρητικοί;», απαντάμε:
«ναι, ακριβώς έτσι».
Θεωρούμε ότι ο μη-ιδεολογικός, μεταπρατικός και
δήθεν διαχειριστικός χαρακτήρας της σημερινής ελληνικής Δεξιάς (και η
συνακόλουθη ανυπαρξία ενός μη-αριστερού πολιτικού Κέντρου) είναι ο «αδύναμος
κρίκος» ολόκληρου του κομματικού συστήματος και του πολιτικού μας προβλήματος,
που αν σπάσει θα συμπαρασύρει σύνολη την πολιτική γεωγραφία σε μια νέα,
ελπιδοφόρα περίοδο, χαρακτηριζόμενη από την σαφήνεια, αξιοπρέπεια και συνέπεια
του πολιτικού λόγου. Ώρα να μάθουμε αν αυτή η ανάγνωση έχει τον ρεαλισμό των
ιστορικών αλλαγών…
[ Ονοματεπώνυμο - ηλικία -
επάγγελμα/ιδιότητα/σπουδή ]
1. Αθανασόπουλος Ελευθέριος, 30 ετών,
δικηγόρος
2. Αντωνιάδης Γεώργιος, 30 ετών, ιδιωτικός
υπάλληλος/διεθνολόγος
3. Αντωνιάδης Δημήτριος, 31 ετών, υλοτόμος
4.
Βερδελής Δημήτριος, 20 ετών, σπουδαστής Νομικής ΕΚΠΑ
5. Γιοβάνη Δήμητρα, 18
ετών, σπουδάστρια μαθηματικών ΕΚΠΑ
6. Γραμματικού Αρετή, 29 ετών, ιδιωτική
υπάλληλος
7. Δικαίος Δημήτριος, 25 ετών, ασκούμενος δικηγόρος
8. Ζόγκας
Θωμάς, 26 ετών, οικοδομικά
9. Θωμόπουλος Χρήστος, 40 ετών, ιατρός
νευρολόγος
10. Ιωαννίδου Αγγελική, 36 ετών, οικιακά
11. Κανίδης Χρήστος,
36 ετών, ελεύθερος επαγγελματίας
12. Κοκκόλης Γεώργιος, 25 ετών,
δημοσιογράφος-πολιτικός επιστήμων LSE
13. Κοντολαίμου Αγλαΐα, 36 ετών,
εκπαιδευτικός-φιλόλογος MA ΕΚΠΑ
14. Κουρεμμένος Ιπποκράτης, 22 ετών,
σπουδαστής οικονομικών Πανεπιστημίου Πειραιώς
15. Κουρούση Νικολέττα, 25
ετών, μεταπτυχιακή φοιτήτρια διεθνών και ευρωπαϊκών σπουδών Πανεπιστημίου
Πειραιώς
16. Κούτρας Ευάγγελος, 29 ετών, σερβιτόρος
17. Κωνσταντόπουλος
Γεώργιος, 19 ετών, φοιτητής νομικής σχολής Αθηνών.
18. Λιθαδιώτης Πάνος, 28
ετών, μεταπτυχιακός φοιτητής πολ. επικοινωνίας LSE
19. Λούτσης Αιμίλιος, 29
ετών, τεχνικός
20. Μαγκαφάς Παναγιώτης, 34 ετών, ιστορικός
21. Μαντέλλου
Αριστούλα, 32 ετών, φιλόλογος MA, Institute of Education, University of
London
22. Μάντη Μαρίνα, 27 ετών, οικονομολόγος
23. Μητραλέξης Σωτήριος,
25 ετών, υπ. διδάκτωρ της Freie Universität Berlin
24. Μιχαηλίδης
Γεώργιος-Δημήτριος, 26 ετών, δημοσιογράφος/διεθνολόγος
25. Μιχελόγγονας
Αντώνης, 20 ετών, σπουδαστής νομικής
26. Μπαλτά Έλενα, 31 ετών,
γραφίστρια
27. Μπασδέκη Δήμητρα, 32 ετών, ιδιωτική υπάλληλος
28. Μπόκολα
Θεοδοσία, 30 ετών, δασκάλα
29. Μπόκολας Παναγιώτης, 35 ετών, ιδιωτικός
υπάλληλος
30. Μπουρλάς Φειδίας, 43 ετών, ηλ. μηχανικός ΕΜΠ
31. Νάτση
Ιωάννα, 25 ετών, κομμώτρια
32. Νικήτας Ιωάννης, 22 ετών,
δημοσιογράφος/σπουδαστής κοινωνικών επιστημών Πανεπιστημίου Αιγαίου
33. Νίκου
Ευάγγελος, 26 ετών, ηλεκτρολόγος
34. Ξανθοπούλου Μαρία, 29 ετών,
έμπορος
35. Παπαδοπούλου Μαρία-Αγγελική, 29 ετών, διοικητικός υπἀλληλος ΠΓΝ
«Λαϊκού», σπουδάστρια ΦΠΨ ΕΚΠΑ
36. Παπανικόλα Χαρά, 30 ετών, ελεύθερη
επαγγελματίας
37. Παπανικόλας Άρης, 30 ετών, ιδιωτικός υπάλληλος
38.
Παππάς Χρήστος, 25 ετών, ελεύθερος επαγγελματίας
39. Πηλιαφάς Ανέστης, 29
ετών, ηλεκτρολόγος τηλεπικοινωνιών
40. Σαπουνάκη Στέλλα, 25 ετών, ιδιωτική
υπάλληλος/πολιτική επιστήμων
41. Σεμσίρη Ιωάννα, 27 ετών, ιδιωτική
υπάλληλος
42. Σκόκοτα Ειρήνη, 24 ετών, αισθητικός
43. Σταλίδης Ανδρέας, 40
ετών, δημιουργός διαδικτυακού περιοδικού «Αντίβαρο» (2001)
44. Τζιτζής
Παναγιώτης Μιχαήλ, 23 ετών, σπουδαστής Ιατρικής ΑΠΘ
45. Τζούμπας Μιχάλης, 24
ετών, λογιστής
46. Τόλιας Κωνσταντίνος-Τιμολέων, 34 ετών, άνεργος
47.
Τούσε Χριστίνα, 27 ετών, γραφίστρια
48. Τσαμουρλίδης Αλέξανδρος, 19 ετών,
φοιτητής βαλκανικών, σλαβικών και ανατολικών σπουδών Πανεπιστημίου
Μακεδονίας
49. Τσάπαλος Όμηρος, 26 ετών, υπ. Δρ. πολιτιστικής διπλωματίας
Παντείου
50. Τσίρος Ιωάννης, 32 ετών, Msc μηχανολόγος μηχανικός
51. Τσόχλα
Εύα, 33 ετών, ψυχολόγος
52. Φερραίος Αλέξανδρος, 24 ετών,
δημοσιογράφος/σπουδαστής οικονομικών
53. Φουντοπούλου Αγγελική, 27 ετών,
βιολόγος
54. Χατζή Κωνσταντίνα, 19 ετών, σπουδάστρια λογοθεραπείας T.E.I.
Πατρών
55. Χατζημιχαήλ Χρήστος, 33 ετών, PhD, επιστημονικός συνεργάτης
Ακαδημίας Αθηνών
56. Χιόνης Σπυρίδων, 36 ετών, δικηγόρος Πειραιώς
57.
Χλιούρας Πέτρος, 24 ετών, σπουδαστής πολιτικών επιστημών του Πανεπιστημίου του
Marburg
58. Χριστόπουλος Χρήστος, 20 ετών, σπουδαστής διεθνών και ευρωπαϊκών
σπουδών Παντείου
Νέες υπογραφές, με σειρά λήψης τους:
59. Κατσούλας
Παναγιώτης, 27 ετών, ιστορικός/ερευνητής Παντείου
Πανεπιστημίου/επιχειρηματίας
60. Δελησπηλιόπουλος Μιχαήλ, 37 ετών,
οικονομολόγος
61. Ιωάννου Αντώνιος, Σπουδαστής Marketing Μητροπολιτικό
Κολλέγιο
62. Χάλκος Εμμαννουήλ, 28 ετών, θεολόγος/δημοσιογράφος
63.
Αναγνωστόπουλος Άγγελος, 37 ετών, επιχειρηματίας
64. Σταματελόπουλος
Λεωνίδας, 29 ετών, υπάλληλος
65. Κωτσόπουλος Στιλιανός, 31 ετών,
Γεωπόνος/Μετεωρολόγος/υπ.Διδάκτωρ
66. Φάρος Δημήτριος, 35 ετών,
διεθνολόγος
67. Βογιατζής Ευάγγελος, 33 ετών, βιολόγος
68. Χατζηελευθερίου
Κωνσταντίνος, 43 ετών, καθηγητής δευτεροβαθμίου εκπαιδεύσεως – θεολόγος
69.
Χαραλαμπίδης Ιωάννης, 34 ετών, φιλόλογος / ελ. επαγγελματίας
70.
Χατζηνικολάου Σωτήριος, ιστορικός
Καταρχήν, να πω ότι η χρήση του όρου *58*
είναι ιδιαίτερα έξυπνη και *σηκώνει* την προσπάθεια στην οποία υπογράφουν νέα
παιδιά και δεν αποκτά από τις υπογραφές το επιθυμητό ειδικό βάρος. Σερφάροντας
στη σελίδα του Ινστιτούτου Συντηρητικής Πολιτικής παρατήρησα ότι τα άρθρα
προβληματισμού έχουν αναρτηθεί στο γνωστό antinews και υπογράφονται όλα από το
ίδιο πρόσωπο, ονόματι Σωτήρης Μητραλέξης [βιογραφικό, εδώ & ένα βίντεο με θέμα *πρόσληψη τοῦ Ἀχμὲτ Νταβούτογλου
στὸν ἑλλαδικὸ δημόσιο λόγο*]
Αποτελεί το παρόν κείμενο προσπάθεια μποϊκοτάζ;
Γίνεται τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή για να προλάβει πρόσωπα και καταστάσεις;
Υπάρχει στο βάθος το πλαίσιο για μία πραγματική ανασύνταξη της δεξιάς σε δεύτερο
χρόνο; Δεν έχω ακόμη την ενημέρωση να πω κάτι με ακρίβεια. Οπότε θα παραμείνω σε
αυτά που διαβάζω και αντί δικού μου σχολιασμού [το μόνο που θα σχολιάσω είναι
ότι μου κάνει εντύπωση που δεν τους καλύπτει πολιτικά ο Σαμαράς], παραθέτω
πολιτικό σχολιασμό της φίλης Leta
Niko επί του κειμένου της πρωτοβουλίας και του περιεχομένου των
άρθρων:
Μια - δυο παρατηρήσεις:
1. Είναι μία κίνηση από τα κάτω, κι όχι μια κίνηση με πρωτοβουλία γνωστών πολιτικών προσώπων, φορέων και κομμάτων. Δε σημαίνει ότι είναι καλύτερη ή χειρότερη, αλλά φιλοδοξεί να κομίσει την έννοια του «άφθαρτου».
2. Έχουμε, από τη μία, μια πλατφόρμα ριζοσπαστικού συντηρητισμού που εκφράζεται από νέα (σε ηλικία και βαθμό εμπλοκής με την πολιτική) άτομα, κι από την άλλη 50άρηδες και 60άρηδες, με χρόνια ενσήμων πολιτικών αγώνων στην πλάτη τους κι ανάμιξης στην πολιτική, που δε λένε να αποχωρήσουν και να παραδώσουν τα ηνία και που προσπαθούν να «ανασυντάξουν» την Κεντροαριστερά. Δεν είναι τόσο το ηλικιακό κριτήριο, όσο η αίσθηση της ρήξης που δημιουργείται.
3. Ακόμα και το επίπεδο του πολιτικού σχεδιασμού (κινητοποίηση μετά τις ευρωεκλογές), μοιάζει καλύτερα δουλεμένο κι επεξεργασμένο από το αντίστοιχο της πρωτοβουλίας της Ελιάς, για ένα πολύ συγκεκριμένο λόγο: δε βάζουν το κάρο(συμμετοχή στις εκλογές) μπροστά από το άλογο(ιδεολογική πλατφόρμα).
Αυτά. Δεν ξέρω αν θα έχουν μέλλον, η ιδέα ότι από αλλού το περιμέναμε κι από αλλού θα μας προκύψει είναι κάτι που με προβληματίζει ως πολίτη, αλλά με ιντριγκάρει σε θεωρητικό επίπεδο.
1. Είναι μία κίνηση από τα κάτω, κι όχι μια κίνηση με πρωτοβουλία γνωστών πολιτικών προσώπων, φορέων και κομμάτων. Δε σημαίνει ότι είναι καλύτερη ή χειρότερη, αλλά φιλοδοξεί να κομίσει την έννοια του «άφθαρτου».
2. Έχουμε, από τη μία, μια πλατφόρμα ριζοσπαστικού συντηρητισμού που εκφράζεται από νέα (σε ηλικία και βαθμό εμπλοκής με την πολιτική) άτομα, κι από την άλλη 50άρηδες και 60άρηδες, με χρόνια ενσήμων πολιτικών αγώνων στην πλάτη τους κι ανάμιξης στην πολιτική, που δε λένε να αποχωρήσουν και να παραδώσουν τα ηνία και που προσπαθούν να «ανασυντάξουν» την Κεντροαριστερά. Δεν είναι τόσο το ηλικιακό κριτήριο, όσο η αίσθηση της ρήξης που δημιουργείται.
3. Ακόμα και το επίπεδο του πολιτικού σχεδιασμού (κινητοποίηση μετά τις ευρωεκλογές), μοιάζει καλύτερα δουλεμένο κι επεξεργασμένο από το αντίστοιχο της πρωτοβουλίας της Ελιάς, για ένα πολύ συγκεκριμένο λόγο: δε βάζουν το κάρο(συμμετοχή στις εκλογές) μπροστά από το άλογο(ιδεολογική πλατφόρμα).
Αυτά. Δεν ξέρω αν θα έχουν μέλλον, η ιδέα ότι από αλλού το περιμέναμε κι από αλλού θα μας προκύψει είναι κάτι που με προβληματίζει ως πολίτη, αλλά με ιντριγκάρει σε θεωρητικό επίπεδο.
Ακόμη, με μια γρήγορη ματιά στα Άρθρα
Προβληματισμού διακρίνω:
1. Επιρροές από νεο-ορθόδοξες προσεγγίσεις, όπου
συνήθως η χρήση της έννοιας «πρόσωπο» προτιμάται έναντι της θεωρούμενης ως
δυτικής (άρα ξένης προς το ελληνικό βίωμα) έννοιας του «ατόμου». [Γιατί δεν
διατυπώθηκε ποτέ ένας ελληνικός συντηρητισμός;/ «Στην Ελλάδα, κυρίως η Δεξιά
προτάσσει το Σύνολο και την αξία του και κυρίως η Αριστερά τα δικαιώματα του
Ατόμου και την αξία τους... Η Αριστερά εισάγει τον ατομικιστικό μηδενισμό των
πάντων, που συλλογικά μεταφράζεται σε εθνομηδενισμό – και η παραταξιακή βάση της
Δεξιάς προβάλλει αντίσταση (κι ας υπερασπίζεται ως υπουργός η κα. Γιαννάκου τον
ρεπούσιο εισοδισμό στα σχολεία παντί τρόπω). Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η Δεξιά
καθίσταται κολλεκτιβιστική! Εδώ θα ήταν ιδιαιτέρως διαφωτιστικά τα δοκίμια
κοινωνικής οντολογίας του Θεόδωρου Ζιάκα, στα οποία αναλύεται εξαντλητικά το
γιατί ο ελληνικός προσωποκεντρισμός είναι πέρα και από τον κολλεκτιβισμό και από
την ατομοκρατία»],
2. Επιροές από κοινοτιστικές θεωρήσεις [αναφέρεται ρητώς στο Η Big Society του Cameron, ο «φιλελεύθερος κοινοτισμός» και ο νέος ελληνικός συντηρητισμός.../ Σε όσους θεωρούν καλοπροαίρετα ότι ο ελληνικός κοινοτισμός αποτελεί οψιγενές ιδεολόγημα του 20ού αιώνος, αφιερώνουμε την ανάλυση του Ι. Π. Κοκκώνη το... 1828, η οποία συνοψίζεται στην φράση του «είναι αναγκαιότατον να συνταχθώσιν εις όλους τους ελευθερωμένους τόπους τα Κοινά»]
2. Επιροές από κοινοτιστικές θεωρήσεις [αναφέρεται ρητώς στο Η Big Society του Cameron, ο «φιλελεύθερος κοινοτισμός» και ο νέος ελληνικός συντηρητισμός.../ Σε όσους θεωρούν καλοπροαίρετα ότι ο ελληνικός κοινοτισμός αποτελεί οψιγενές ιδεολόγημα του 20ού αιώνος, αφιερώνουμε την ανάλυση του Ι. Π. Κοκκώνη το... 1828, η οποία συνοψίζεται στην φράση του «είναι αναγκαιότατον να συνταχθώσιν εις όλους τους ελευθερωμένους τόπους τα Κοινά»]