Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

Τα Χριστούγεννα γιορτάζουν οι φτωχοί της ΕΕ

Τα Χριστούγεννα γιορτάζουν οι φτωχοί της ΕΕ

Mπορεί ο ευρωπαϊκός Νότος να αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα χρέους και υψηλή ανεργία, ωστόσο οι καταναλωτές των χωρών αυτών αναμένεται να ξοδέψουν τα φετινά Χριστούγεννα περισσότερα χρήματα από τους πολίτες του ισχυρότερου ευρωπαϊκού κράτος, δηλαδή τους Γερμανούς.

Οπως χαρακτηριστικά προκύπτει από τη 16η ετήσια ευρωπαϊκή έρευνα της Deloitte για τις καταναλωτικές τάσεις κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, οι Ισπανοί παρότι στη χώρα τους η ανεργία αγγίζει το 26%, εκτιμάται ότι θα δαπανήσουν κατά μέσον όρο 567 ευρώ στις γιορτές, 168 ευρώ περισσότερα από αυτά που σκοπεύουν να ξοδέψουν οι Γερμανοί.

Ακόμα και στην Ελλάδα, με την οικονομία να βρίσκεται στον έκτο χρόνο ύφεσης, το ΑΕΠ να έχει μειωθεί περίπου κατά 25% του ΑΕΠ προ κρίσης και την ανεργία να οδεύει προς το 30%, τα αναμενόμενα χριστουγεννιάτικα έξοδα θα είναι 13% υψηλότερα από τα αντίστοιχα έξοδα του μέσου Γερμανού πολίτη κατά 12,8% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή κρίνεται απόλυτα φυσιολογική.


Τα Χριστούγεννα γιορτάζουν οι φτωχοί της ΕΕ

Διαφορά κουλτούρας

Οι λόγοι για τους οποίους ορισμένοι Ελληνες θα ξοδέψουν περισσότερα χρήματα από πέρυσι είναι γιατί θέλουν να διασκεδάσουν για να μη σκέφτονται τόσο πολύ την κρίση, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν και οι αυξημένες προσφορές την περίοδο αυτή. Και όλ' αυτά παρότι όπως δηλώνει ένας στους δύο οι φορολογικές επιβαρύνσεις είναι αυξημένες φέτος σε σχέση με το 2012 με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν πολλά περιθώρια για... υπερβολές τις γιορτές. Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα, 21 στους 100 θα ξοδεύουν λιγότερα για τα απαραίτητα όπως είδη σούπερ μάρκετ, 23 και 29 στους 100 έχουν περιορίσει τις δαπάνες για υγεία και εκπαίδευση αντιστοίχως ενώ τον προϋπολογισμό των διακοπών έχουν μειώσει 62 στους 100. Από την άλλη ο μέσος Ευρωπαίος πολίτης έχοντας να αντιμετωπίσει λιγότερα φορολογικά βάρη -μόνο 33 στους 100 επιβαρύνθηκαν- βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση από τον μέσο Ελληνα. Ετσι μόνο 14 και 17 και 22 στους 100 μείωσαν το κονδύλι για σούπερ μάρκετ, υγεία και εκπαίδευση αντίστοιχα,ενώ 16 στους 100 έχουν προϋπολογίσει περισσότερα για τις διακοπές τους (λιγότερα διαθέτουν 38 στους 100). Σύμφωνα με τον Στεφάν Ριμπό, στέλεχος της Deloitte στο Παρίσι, «οι διαφορές μεταξύ των συνηθειών των δαπανών των χωρών συνδέονται με την κουλτούρα τους. Για παράδειγμα, οι χώρες με πλειοψηφία Καθολικών έχουν ισχυρότερη ανταλλαγής δώρων σε σχέση με τις προτεσταντικές χώρες της Βόρειας Ευρώπης».

Σε γενικές γραμμές, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές εξακολουθούν να είναι απαισιόδοξοι στο σύνολό τους καθώς θεωρούν ότι η αγοραστική τους δύναμη περισσότερο μειώνεται παρά αυξάνεται. Αλλωστε, με την ευρωπαϊκή κρίση να συνεχίζεται, σε συνδυασμό με τα μέτρα διαφόρων Ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για τη μείωση των δημοσίων ελλειμμάτων, το ηθικό των καταναλωτών επηρεάζεται αρνητικά. Οι υψηλότερες δαπάνες αναμένεται να γίνουν σε Ιρλανδία (894 ευρώ), Λουξεμβούργο (825 ευρώ), και Φινλανδία (692 ευρώ) ενώ αντίθετα οι μικρότερες σε Πολωνία (268 ευρώ), Ολλανδία (286 ευρώ), Πορτογαλία (393 ευρώ) και... Γερμανία (399 ευρώ). Από τις υπόλοιπες χώρες αξίζει μνεία το γεγονός ότι η Ρωσία και η Ουκρανία αναμένεται να εμφανίσουν διψήφια αύξηση των αναμενόμενων εορταστικών αγορών σε ποσοστό 13,1%-17,4% από πέρυσι.

Τέρμα τα εορτοδάνεια 
Το σύνολο των Ευρωπαίων καταναλωτών έχει απαρνηθεί εδώ και χρόνια τα εορτοδάνεια και προτιμά να χρησιμοποιήσει για τις αγορές του, τις αποταμιεύσεις του, καθώς και τους πόντους ανταμοιβής που έχει αποκτήσει (το 24% σχεδιάζει να ενεργήσει με αυτόν τον τρόπο φέτος). Είναι ανήσυχοι για το μέλλον και δεν αποκλείουν τις ερχόμενες εβδομάδες να μειώσουν ακόμη περισσότερο τον γιορτινό προϋπολογισμό, ιδιαιτέρως αν η οικονομία διατηρήσει τη φθίνουσα πορεία της (το 47% των ερωτηθέντων). Ωστόσο, 45 στους 100 μέχρι την ημέρα της έρευνας δήλωναν πρόθυμοι να δαπανήσουν περισσότερα χρήματα για να αισθανθούν το εορταστικό κλίμα και να ξεχάσουν τα οικονομικά προβλήματα (45%). Σε αυτό θα συμβάλουν οι ελκυστικές προσφορές (35%). Βέβαια, περισσότερο από ποτέ, η ανεύρεση της καλύτερης τιμής παραμένει εξαιρετικά σημαντική.

Χαρακτηριστικά, ο Δημήτρης Κουτσόπουλος, Head of Consumer Business της Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός & Καμπάνης δήλωσε ότι «η ανησυχία των καταναλωτών για το μέλλον φέρνει για μια ακόμα φορά την τιμή στην πρώτη θέση των κριτηρίων που οδηγούν στην αγορά ενός προϊόντος κάνοντας τους καταναλωτές να λαμβάνουν αποφάσεις πιο ορθολογικές. Κατά συνέπεια, προσέχουν περισσότερο τον προϋπολογισμό τους, παρότι θα ήθελαν να απολάμβαναν τις γιορτές των Χριστουγέννων κάνοντας πιο ανέμελα τις αγορές των δώρων τους». Σε ό,τι αφορά τις επιθυμίες τους όπως και το 2012, οι καταναλωτές θα προτιμούσαν να λάβουν μετρητά και βιβλία, ωστόσο θα λάβουν βιβλία, καλλυντικά και σοκολάτες. Παρ' ότι τα ταξίδια, η διασκέδαση, τα smartphones και τα tablets είναι ανάμεσα στις κορυφαίες δέκα επιθυμίες, δεν συγκαταλέγονται στην πρώτη δεκάδα των δώρων που πραγματικά προσφέρονται. Το κενό αυτό διευρύνεται εμφανώς στις περιπτώσεις των smartphones και των tablets, δώρα τα οποία οι καταναλωτές επιθυμούν να λάβουν 5-6 φορές περισσότερο από όσες πραγματικά θα τα λάβουν.

Τα δωροκουπόνια είναι ακόμα πολύ δημοφιλή, μετά από αρκετά χρόνια σταθερής ανόδου και βρίσκονται στην 5η θέση των προτιμώμενων δώρων 3 θέσεις υψηλότερα από το 2012.
Πάνω από το 40% των Ευρωπαίων καταναλωτών αποφασίζει να συνδυάσει το Διαδίκτυο και τα φυσικά καταστήματα για την αναζήτηση και τη σύγκριση των προϊόντων, ενώ 33 στους 100 θα κάνουν τις αγορές τους μόνο μέσω Ιντερνετ, επειδή στο Διαδίκτυο βρίσκουν πληροφορίες που δεν είναι διαθέσιμες στα καταστήματα, όπως οι κριτικές και τα σχόλια των καταναλωτών για τα προϊόντα, τις τιμές και την παράδοση στο σπίτι.
Τα κύρια πλεονεκτήματα των φυσικών καταστημάτων εξακολουθούν να είναι η δυνατότητα αλλαγής, το σέρβις μετά την αγορά, η ασφάλεια των πληρωμών και η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων, ένα κριτήριο στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα φέτος. Τέλος, το 26% των Ευρωπαίων δηλώνει ότι έχει ήδη κάνει αγορές μέσω κινητού (χρησιμοποιώντας smart­phone ή tablet), με την έρευνα να δείχνει ότι αυτό ισχύει για έναν στους τρεις Γερμανούς, Ελβετούς και Λουξεμβούργιους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: