Το
παρόν κείμενο αποτελεί μια υπόθεση εργασίας βασιζόμενη σε πραγματιστική ανάλυση
των διόδων λαθρομετανάστευσης στη χώρα μας.
Πόσο εύκολο είναι για έναν Αφγανό (Λόγου χάρη)
λαθρομετανάστη να βρεθεί μέσα σε μια εβδομάδα από τη Καμπούλ στις Βρυξέλλες μέσω
Ελλάδος;
Η απάντηση είναι απλή: Χρειάζεται μόνο 5-8.000 Ευρώ και
διασυνδέσεις.
Βήμα προς βήμα
Αναχώρηση Δευτέρα
ξημερώματα από τη Καμπούλ προς τα Ιρανικά σύνορα αφού έχει κάνει πρώτα αίτηση
εισόδου για το Ιράν (δίνεται εύκολα).
Εναλλακτικά περνά λάθρα τα σύνορα των
δύο κρατών ξοδεύοντας περί τα 300 Δολάρια σε διακινητές.
Απόγευμα Δευτέρας
περνά τα Ιρανικά σύνορα και παίρνει τη γραμμή υπεραστικού λεωφορείου προς
Τεχεράνη.
Τρίτη πρωί αλλάζει λεωφορείο και κατευθύνεται προς την
Κωνσταντινούπολη (Δεν υπάρχει βίζα μεταξύ αυτών των δύο κρατών).
Το βράδυ της
Τρίτης και όλη την Τετάρτη προβαίνει σε τρεις κινήσεις:
- Ειδοποιεί τους
συνεργάτες του στο Βέλγιο να του εκδώσουν ηλεκτρονικό αεροπορικό εισιτήριο
Αθήνα-Βρυξέλλες σε Ελληνικό όνομα (Κόστος 150 Ευρώ-μία διαδρομή ασφαλώς).
-
Έρχεται σε επαφή στη Κωνσταντινούπολη με διακινητές για να τον μεταφέρουν στον
Έβρο και να του υποδείξουν πότε και ποιο πέρασμα να διασχίσει (Κόστος 500
Ευρώ-ανάλογα και με την εποχή).
- Ειδοποιεί τους συνεργάτες του στην Αθήνα να
του έχουν αυτοκίνητο στην περιοχή του Έβρου για να τον μεταφέρει στην Αθήνα και
παράλληλα να τον εφοδιάσουν με τη άφιξη του με Ελληνική ταυτότητα ή λοιπά
έγγραφα, που να αναγράφονται τα στοιχεία που εκδίδονται στο αεροπορικό εισιτήριο
(Βλέπε παραπάνω).
Το κόστος για τα ανωτέρω κυμαίνεται περί τα 2.000
Ευρώ.
Παρασκευή μεσημέρι περνά τα Ελληνό-Τουρκικά σύνορα (Οι πιθανότητες
σύλληψής του κυμαίνονται στο 10%).
Τηλεφωνεί με το ανώνυμο καρτοκινητό του
που αγόρασε στη Κωνσταντινούπολη να τον πάρουν με το αυτοκίνητο.
Μέχρι τη
κάθοδο του στην Αθήνα οι πιθανότητες να συλληφθεί είναι λιγότερες από 5% μετά
από τυχόν έλεγχο της Αστυνομίας. Οι διακινητές εξ'άλλου έχουν φροντίσει να τον
εφοδιάσουν με δελτίο αίτησης ασύλου που έχουν κλέψει ή αγοράσει από άλλον Αφγανό
που διαμένει στην Ελλάδα.
Το Σάββατο πρωί είναι στην Αθήνα. Επιβεβαιώνει τις
συνεννοήσεις του, κουρεύεται-ξυρίζεται, αγοράζει ρούχα (Παντελόνι, σακάκι,
πουκάμισο, χαρτοφύλακα και λοιπά είδη). Σ.Σ. Ένας Αφγανός (αλλά και Ιρανός)
μπορεί σε αρκετές περιπτώσεις να "περάσει" ανέτως για Νότιο Ευρωπαίος εάν έχει
την κατάλληλη κόμη, αμφίεση και συμπεριφορά.
Κυριακή πρωί πηγαίνει στο
αεροδρόμιο Αθηνών. Παραλαμβάνει τη κάρτα επιβίβασης από την αεροπορική εταιρεία
δίδοντας τους κωδικούς του εισιτηρίου και την "ταυτότητά
του".
Στη συνέχει έμβαίνει στην πύλη αναχώρησης
(περνώντας μόνο από τον έλεγχο χειραποσκευών-συνθήκη Σένγκεν γαρ). Εκεί λόγω
χρόνου και μάζας επιβατών κατά πάσα πιθανότητα δεν θα χρειαστεί καν να δείξει
την ταυτότητα για δεύτερη φορά παρά μόνο την κάρτα επιβίβασης. Ούτως ή άλλως
ακόμα και εάν χρειαστεί, ο έλεγχος είναι τυπικός καθ'όλα. Στη συνέχεια
επιβιβάζεται και κατά την έξοδο του στις Βρυξέλλες δεν υφίσταται έλεγχος λόγω
Σένγκεν και ούτως συναντά τους συνεργάτες του και εξαφανίζεται Κυριακή
βράδυ.
Εναλλακτικά στα ανωτέρω, μπορεί να μεταβεί σε περιφερειακά τουριστικά
αεροδρόμια κατά τη θερινή περίοδο σε πτήση τσάρτερ.
Το παραπάνω υποθετικό
σενάριο βεβαίως αφορά μικρή κατηγορία υποψηφίων λαθρομεταναστών που έχουν την
οικονομική άνεση, ψυχολογικές αντοχές και δίκτυο συνεργατών για να πράξουν τα
ανωτέρω. Σε ότι αφορά εκπαιδευμένα στελέχη τρομοκρατικών και εγκληματικών
δικτύων, τα σχόλια περιττεύουν.
Βεβαίως τα σημεία κλειδιά στην όλη υπόθεση
εργασίας είναι δύο:
- Η πλαστογράφηση ταυτοτήτων και λοιπών
εγγράφων.
- Η συνθήκη Σένγκεν που καταργεί ουσιώδεις
ελέγχους.
Είναι προφανές που πρέπει να δοθεί έμφαση από τις Αρχές
τις χώρες και ήδη το τελευταίο έτος έχουν γίνει σημαντικότατα πλήγματα σε
κυκλώματα αυτού του τύπου στη χώρα τα οποία έχουν μάλιστα και διεθνή
διάσταση.
Προκειμένου να δοθεί ένα ισχυρότατο πλήγμα σε αυτή τη βιομηχανία
παρασκευής πλαστών εγγράφων και παραχαρακτών ορισμένα βήματα με τη βοήθεια της
τεχνολογίας μπορούν να παρθούν.
- Σε όλες τις "πύλες της χώρας" μπορούν να
τοποθετηθούν ενοποιημένα λογισμικά που έχουν στη διάθεση τους τα στοιχεία
(κωδικούς στην ουσία) όλων των ταυτοτήτων και διαβατηρίων Ελλήνων πολιτών.
Παρόμοια συστήματα οφείλουν να έχουν και όλες οι υπόλοιπες χώρες τις Ε.Ε..
Εν
συνεχεία αυτά τα συστήματα θα τροφοδοτούν σε αληθινό χρόνο όλες τις εταιρείες
μεταφορών και τυχόν πλαστά ή κλεμμένα έγγραφα θα εντοπίζονται προτού καν αρχίσει
η μετακίνηση των υποψηφίων λαθρομεταναστών προς επιβίβαση.
- Αλλαγή του όλου
πλαισίου εγγράφων στην Ελλάδα με έμφαση στη ψηφιοποίηση και ανανεούμενη
ταυτοποίηση για ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων που αναφέρθηκαν.
- Ευμεγέθης
αύξηση των ελέγχων στα εθνικά οδικά δίκτυα και ακτοπλοϊκές γραμμές από τα
νησιά.
- Το παραπάνω σε όλες τις μεθόδους εισόδου σε διεθνή αεροδρόμια και
λιμένες της χώρας.
(Τα παραπάνω αποτελούν και ανασταλτικό παράγοντα και για
λοιπές έκνομες δραστηριότητες).
Εν κατακλείδι η Ελλάδα χρησιμοποιείται ως
χώρα τράνσιτ και ως εκ τούτου αποτελεί πρωταρχική στόχευση στο να τεθούν σοβαρά
εμπόδια ώστε να μειωθεί η σημασία της χώρας σε αυτό το ρόλο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου