Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

Μαθητές από το Ηράκλειο Κρήτης κατασκεύασαν αυτοκίνητο με υδρογόνο

Ένα καινοτόμο αυτοκίνητο, το οποίο υιοθετεί όλα τα οφέλη της λεγόμενης «καθαρής ενέργειας», κατασκεύασαν μαθητές του 6ου Επαγγελματικού Λυκείου στο Ηράκλειο Κρήτης, με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και παρουσιάστηκε  την Πέμπτη  20  και την Παρασκευή 21 Νοεμβρίου 2014, στην «Τεχνόπολη» του Δήμου Αθηναίων, στο Γκάζι, στο πλαίσιο του Φόρουμ Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας.


Το «Υβριδικό Ηλεκτρο-Υδρογονο-κίνητο Αυτοκίνητο» είναι ένα όχημα που δεν καταναλώνει ρυπογόνα καύσιμα και είναι απολύτως αθόρυβο στην λειτουργία του. Οι μαθητές του 6ου ΕΠΑ.Λ., υπό την επίβλεψη του καθηγητή Ηλεκτρολογίας και Μηχανολογίας, Μανώλη Καγιαμπάκη, απέδειξαν ότι ακόμη και σε δύσκολες εποχές μπορούν να εφαρμοστούν πρωτοποριακές πρακτικές υγιούς επιχειρηματικότητας, με επίκεντρο τους νέους.

Μιλήσαμε με τον επιβλέποντα καθηγητή του project, Μανώλη Καγιαμπάκη, για το «Υβριδικό Ηλεκτρο-Υδρογονο-κίνητο Αυτοκίνητο» και τα πλεονεκτήματά του.


Τι ακριβώς είναι το «Υβριδικό Ηλεκτρο-Υδρογονο-κίνητο Αυτοκίνητο»;
Μανώλης Καγιαμπάκης: Είναι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, στο οποίο πραγματοποιήσαμε μια σημαντική προσθήκη. Στη θέση του ρεζερβουάρ των συμβατικών αυτοκινήτων έχει υποδοχή για την ηλεκτρική φόρτιση του. Η καινοτομία βρίσκεται στην μονάδα κυψέλης υδρογόνου που κατασκευάστηκε και από την οποία φορτίζεται το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η μονάδα αυτή μπορεί να βρίσκεται μέσα στο αυτοκίνητο, παρέχοντας πλήρη αυτονομία στην κίνηση του, προσεγγίζοντας πολλαπλάσια χιλιομετρική απόσταση από την εργοστασιακή. Διαθέτει ένα πλήρες σύστημα ηλεκτρονικού και ηλεκτρο-μηχανολογικού ελέγχου, με όλα τα συστήματα ασφαλείας, καθώς επίσης και ένα ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης, το οποίο μπορεί να επικοινωνεί με τοπικές και απομακρυσμένες κινητές συσκευές, μεταφέροντας δεδομένα και λειτουργικά στοιχεία μέσω internet.
Το καύσιμο που χρησιμοποιεί είναι το υδρογόνο το οποίο βρίσκεται αποθηκευμένο σε δύο φιάλες υβριδίων μετάλλων. Μέσω της κυψέλης καυσίμου και ενός  τροποποιημένου Inverter DC/AC επιτυγχάνεται η ηλεκτρική φόρτιση του αυτοκινήτου.

Μιλήσατε για πλήρη αυτονομία. Ποια είναι η μέγιστη απόσταση που μπορεί να καλύψει το όχημα και ποια είναι η μέγιστη ταχύτητά του;
Μ.Κ.: Με τη φόρτιση του αυτοκινήτου μέσω της μονάδας κυψέλης υδρογόνου, και με 6 κυβικά υδρογόνου, το όχημα μπορεί να διανύσει μέγιστη απόσταση που φτάνει τα 450 χιλιόμετρα, ενώ η μέγιστη ταχύτητά του είναι 125 χλμ./ώρα. Το συγκεκριμένο όχημα χρειάζεται επτά ώρες, για να φορτιστεί πλήρως. Και το κυριότερο; Το χρησιμοποιούμενο υδρογόνο της μονάδας πρέπει να προέρχεται από Ηλεκτρόλυση του Νερού (Η2Ο) μέσω Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και συγκεκριμένα από φωτοβολταïκά πάνελς. Έτσι, το σύστημα είναι φιλικό προς το περιβάλλον, τόσο κατά τη διαδικασία παραγωγής του υδρογόνου, όσο και κατά την κίνηση του αυτοκινήτου μέσα στην πόλη.

Πώς γεννήθηκε η ιδέα της δημιουργίας του «καθαρού αυτοκινήτου»;
Μ.Κ.: Το συγκεκριμένο project εντάσσεται στο πλαίσιο των Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων της Δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, σκοπός των οποίων είναι οι μαθητές, με την καθοδήγηση των καθηγητών να υλοποιούν καινοτόμες δράσεις και κατασκευές, αξιοποιώντας τις γνώσεις και την τεχνογνωσία που αποκομίζουν από τη φοίτηση τους στο Επαγγελματικό Λύκειο. Ήδη από το 2000 είχαμε ξεκινήσει στο ΕΠΑΛ κατασκευή μονάδων καυσίμων με βάση το υδρογόνο. Το 2003 είχαμε κατασκευάσει ένα μικρό τηλεκατευθυνόμενο υδρογονοκίνητο όχημα, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Δαίδαλος». Αποφασίσαμε, λοιπόν, να προχωρήσουμε ένα βήμα παρακάτω, εντάσσοντας αυτή την καινοτόμο τεχνογνωσία και σε ένα κανονικό αυτοκίνητο. Έτσι, σε ένα όχημα τύπου Smart εγκαταστήσαμε μια κυψέλη υδρογόνου ισχύος 5 KW και μέσω ενός συστήματος inverter μεταφέραμε την ηλεκτρική τάση απευθείας στη μπαταρία του αυτοκινήτου.

Το project υλοποιείται από μαθητές Λυκείου. Πόσο πιστεύετε ότι η καινοτομία προωθείται στη χώρα μας και πόσο ενθαρρύνονται οι νέοι από θεσμικούς φορείς, όπως το κράτος;
Μ.Κ.:  Σίγουρα στη χώρα μας υπάρχουν και οι υποδομές αλλά και η τεχνογνωσία για τέτοιου είδους προγράμματα. Σίγουρα χρειάζονται ακόμη μεγαλύτερες προσπάθειες από την πλευρά της πολιτείας, ώστε να ενθαρρυνθεί η υγιής επιχειρηματικότητα και δη να αναπτυχθούν νέα πρότυπα και μοντέλα νεανικής επιχειρηματικότητας. Θα μπορούσαν, σίγουρα, κάποιες εταιρείες να υιοθετήσουν αυτήν τεχνογνωσία που προέρχεται μέσω της έρευνας.
Σε κάθε περίπτωση, μέσα από τα προγράμματα αυτά οι μαθητές αναδεικνύουν τεχνικές δεξιότητες σε πρωτοποριακά Συστήματα Παραγωγής, Ελέγχου και Αυτοματισμού, με στόχο να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας και των προηγμένων τεχνολογικών επιτευγμάτων. Η νέα γενιά, επομένως, έχει ένα πολύ καλό κίνητρο να μπει σε αυτό το κομμάτι και μάλιστα δυναμικά. Και σίγουρα, οι νέοι άνθρωποι δεν θα πρέπει να το βάζουν κάτω, όσο δύσκολες κι αν είναι οι συνθήκες.


Καινοτομία και κοινωνική επιχειρηματικότητα
Η διοργάνωση του Φόρουμ Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας πραγματοποιείται από τον Κόμβο Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Δήμου Αθηναίων (INNOVATHENS) σε συνεργασία με την Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση «Άνεμος Ανανέωσης» και την υποστήριξη του Ιδρύματος «Χάινριχ Μπελ» Ελλάδας και του Ευρωπαϊκού Δικτύου Νέων για τη Βιώσιμη Ενέργεια (Sustainable Energy Youth Network - SEYN).

Στο πλαίσιο αυτό,  μιλήσαμε με τον πρόεδρο της ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. «Άνεμος Ανανέωσης», Νίκο Χρυσόγελο, για τα νέα ήθη και πρότυπα που φέρνει η κοινωνική επιχειρηματικότητα.


Τι είναι το Φόρουμ Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας;
Νίκος Χρυσόγελος: Είναι ένα διήμερο το οποίο στοχεύει να φέρει κοντά φορείς που ασχολούνται με την κοινωνική οικονομία αλλά και άλλους φορείς, ώστε να συζητηθούν ποικίλλα θέματα, όπως για παράδειγμα η καλλιέργεια μιας διαφανούς σχέσης της υγιούς κοινωνικής επιχειρηματικότητας με την αυτοδιοίκηση, ώστε να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος. Συζητάμε επίσης και για ειδικά θέματα, όπως για παράδειγμα, για τα δίκτυα παραγωγών και καταναλωτών, τους ενεργειακούς συνεταιρισμούς και τις κοινωνικές επιχειρήσεις με θέματα περιβάλλοντος, όπως η ανακύκλωση.
Σημαντικό στοιχείο στη συζήτηση αποτελεί και το ζήτημα, πώς οι νέοι μπορούν να συμμετάσχουν σε προγράμματα κοινωνικής επιχειρηματικότητας. Έχουμε το επίπεδο των ατόμων που συμμετέχουν σε κοινωνικές επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα, έχουμε θεσμικούς εκπροσώπους από την αυτοδιοίκηση, είτε σε επίπεδο στελεχών είτε σε επίπεδο εκλεγμένων της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης. Και, βεβαίως, έχουμε πανεπιστημιακούς, ερευνητές αλλά και ανθρώπους από διαφορετικούς επαγγελματικούς χώρους, που ενδιαφέρονται να βρεθούν και να συζητήσουν από κοντά για τα οφέλη της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
Η εκδήλωση πραγματοποιείται στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Εβδομάδας Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας και γίνονται κι άλλες εκδηλώσεις την ίδια περίοδο και σε άλλες περιοχές της χώρας μας.

Τι είναι η κοινωνική επιχειρηματικότητα και ποια τα οφέλη της;
Ν.Χ.: Είναι ένα μοντέλο οικονομίας και επιχειρηματικότητας, το οποίο συνδυάζει τη δημοκρατία με τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς στόχους. Καταρχάς, μέσα από την κοινωνική επιχειρηματικότητα, προσπαθούμε να πετύχουμε τους στόχους αυτούς. Το μοντέλο της κοινωνικής επιχειρηματικότητας βοηθάει έτσι ώστε να βάλουμε από κοινού η οικονομία, το κοινωνικό συμφέρον και η προστασία του περιβάλλοντος και φυσικά η δημοκρατία.
Η διαφορά με το παρελθόν, με αυτό που ξέραμε ως συνεταιρισμοί, είναι ότι υπάρχουν βασικές αρχές, οι οποίες αποτρέπουν να αναπαραχθούν φαινόμενα του παρελθόντος, όπως επί παραδείγματι οι πελατειακές σχέσεις, η διαφθορά, ο μη έλεγχος και η μη εφαρμογή των δημοκρατικών θεσμών.
Εν κατακλείδι, η κοινωνική επιχειρηματικότητα δεν είναι απλώς ένα εργαλείο, για να δημιουργηθούν φτηνές θέσεις εργασίας. Αντίθετα, σκοπός της είναι να υπάρξουν ποιοτικές, αποτελεσματικές και καινοτόμες θέσεις εργασίας, ήτοι ένα ουσιαστικό μοντέλο οργάνωσης και προώθησης της απασχόλησης.

Χρήστος Θ. Παναγόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου