Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

“Γράμμα στον Ορέστη” Του Ιάκωβου Καμπανέλλη Μια συζήτηση της Σχισμένου Αικατερίνη με την Έλλη Μάνθα.

1. Γιατί επιλέξατε φέτος αυτό το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη;

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης είναι ένας συγγραφέας που κατά την θεατρική του δημιουργία μας εντυπωσιάζει πάντα από την υψηλή ποιότητα των έργων του, τον ποιητικό του οίστρο, τον θεματικό του πλούτο, την μορφολογική του ευλυγισία και την πνευματική του φρεσκάδα.

Το έργο του “Γράμμα στον Ορέστη” ξεκινήσαμε με την ομάδα να το δουλεύουμε πριν την καραντίνα. Αλλά δυστυχώς λόγω των συνθηκών διακόπηκε το ανέβασμα του. Μετά τα εκατό χρόνια από την γέννηση του Καμπανέλλη( 1921-2011) και τιμώντας το έργο του στο νεοελληνικό θέατρο, το Γράμμα του είναι έτοιμο να ανέβει στην σκηνή του Μ/Φ Συλλόγου “Ο Σκουφάς”.

Ο μονόλογος έχει αφηγηματικό και βιωματικό χαρακτήρα και είναι πρόκληση για μας η επιλογή να παρουσιαστεί από τρία πρόσωπα που βρίσκονται ταυτόχρονα στην σκηνή.

Το συγκεκριμένο έργο δίνει την δυνατότητα στους ηθοποιούς να πειραματιστούν με το κείμενο, να ξεφύγουν από το συμβατό και το αναμενόμενο και να εμβαθύνουν μέσω μιας ψυχοσωματικής διαδικασίας.

2.Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο “Γράμμα στον Ορέστη”

Ο μονόλογος “Γράμμα στον Ορέστη” έχει την μαγεία να σε μεταφέρει σε ένα αρχαιοελληνικό τοπίο μέσα από γνωστές μορφές, όπως της Κλυταιμνήστρας, του Ορέστη, του Αγαμέμνομα, της Ηλέκτρας και άλλων τραγικών προσώπων.

Μέσα από μια ποιητική και ανθρώπινη γλώσσα ψυχολογικού άλγους αναδύεται η Κλυταιμνήστρα ,διαφορετική απ´ ότι την παραδίδει ο μύθος.

Η σύγχρονη Κλυταιμνήστρα του Καμπανέλλη βγαίνει στην σκηνή να εξηγήσει τους λόγους που την οδήγησαν στην δολοφονία, να κάνει τον απολογισμό της ζωής της, εξιστορώντας τα γεγονότα από την δική της πλευρά.

Η Κλυταιμνήστρα έρχεται αγέρωχη μέσα στον χρόνο, να μας δείξει τον πραγματικό της εαυτό, να μας μιλήσει για την γυναικεία της φύση, μια φύση καταπιεσμένη και βασανισμένη, σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία. Να μας μιλήσει για τα παιδιά της και τις επιπτώσεις που είχε η τυραννική συμπεριφορά του Αγαμέμνονα σ´αυτά. Τέλος θέλει να αποτρέψει τον γιο της Ορέστη να συνεχίσει αυτόν τον φαύλο κύκλο του αίματος.

3. Πόσο επίκαιρο είναι το έργο “Γράμμα στον Ορέστη;”

Τον μονόλογο του Καμπανέλλη τον αντιμετώπισα σαν ένα έργο σύγχρονο με τραγικά στοιχεία και ταυτόχρονα σαν μια τραγωδία με ζητήματα επίκαιρα που αφορούν κάθε άνθρωπο που τολμά να αντισταθεί σε οτιδήποτε καταπιέζει και υποβαθμίζει την ανθρώπινη ύπαρξη.

Θίγει πολλά ανθρωπιστικά, κοινωνικά, πνευματικά και ιστορικά ζητήματα που πάντα απασχολούσαν και απασχολούν τον άνθρωπο σε κάθε εποχή και κάθε κοινωνία.

Η δημιουργία της συγκεκριμένης παράστασης σκηνοθετικά, σκηνογραφικά, μουσικά και ενδυματολογικά κινήθηκε σε ένα κοινό πλαίσιο ένωσης του παρελθόντος με το παρόν, του αρχαίου με το σύγχρονο.

Εξάλλου η ομάδα μας πάντα αφουγκράζεται τις ανάγκες των καιρών. Ειδικά σε μια εποχή που ερχόμαστε αντιμέτωποι με τόσο σοβαρά θέματα , όπως οι γυναικοκτονίες, η βία, η εχθρότητα, ο πόλεμος ,τα συμφέροντα των ισχυρών, το έργο αποτελεί μια κραυγή γυναικείων μορφών και κατ´ επέκταση ανθρώπων που εναντιώνονται σε όλα αυτά. Επίσης κρύβει μια δύναμη αντίστασης στο άδικο και μια ελπίδα δικαίωσης και λύτρωσης.

4. Πιστεύετε πως το θέατρο μπορεί να μιλήσει σήμερα στις ψυχές των ανθρώπων του 2023;

Το θέατρο είναι μια μορφή τέχνης που μπορεί να ενεργοποιήσει, να αφυπνίσει, να επηρεάσει, να προβληματίσει και να ευαισθητοποιήσει τον άνθρωπο. Αυτός ήταν πάντα ο βασικός ρόλος του θεάτρου. Το ερώτημα είναι επίσης και κατά πόσο ο σημερινός θεατής βλέποντας μια παράσταση θα μπορέσει να μπει σ´αυτήν την διαδικασία προβληματισμού και εάν υπάρχει στις μέρες μας αυτή η διάθεση. Ο άνθρωπος τα τελευταία χρόνια στράφηκε περισσότερο στον εαυτό του, αποξενώθηκε από τους άλλους και η τεχνολογία αντικατέστησε τις αληθινές ανθρώπινες σχέσεις. Η πανδημία και ο φόβος συνύπαρξης έφερε πολλά προβλήματα. Η τέχνη ναι, μπορεί να προσφέρει πολλά, αλλά δεν φτάνει μόνο η τέχνη.

Ας ελπίσουμε ότι η τέχνη του θεάτρου θα βοηθήσει τον σημερινό άνθρωπο να ελευθερωθεί από δεσμά που τον εμποδίζουν να αισθανθεί ξανά δημιουργικός, ελεύθερος και ενεργός σωματικά, ψυχικά και πνευματικά.



Κατερίνα Σχισμένου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου