Επιπρόσθετα
κόστη κατά την παραγωγική διαδικασία
των προϊόντων φυτικής και ζωικής
προέλευσης, ιδιαίτερα δε τις μετακινήσεις
και τις μεταφορές επιφέρει η συνεχιζόμενη
αύξηση της τιμές στο πετρέλαιο (diesel)
κίνησης, τις τελευταίες ημέρες, για
γεωργούς και κτηνοτρόφους. Σχετική
έρευνα τιμών, που πραγματοποίησε ο
ΑγροΤύπος στο παρατηρητήριο του
Yπουργείου Ανάπτυξης, έδειξε πως σε
ορισμένες περιοχές της χώρας η τιμή για
ένα λίτρο diesel κίνησης έφτασε και τα 1,66
ευρώ. Όπως αναφέρει μιλώντας στον
ΑγροΤύπο ο κ. Δημήτρης Παπαδάκης, από
την περιοχή Νέα Σίλατα Χαλκιδικής στο
Δήμο Προποντίδας, που διατηρεί εκτατική
καλλιέργεια σιτηρών 3.000 στρεμμάτων,
αλλά και μονάδα με πρόβατα Λακόν «κάθε
ημέρα το πετρέλαιο κίνησης έχει και
διαφορετική τιμή. Η κατάσταση και τα
κόστη έχουν ξεφύγει».
«Το
πετρέλαιο κίνησης είναι βασικό εργαλείο
του αγρότη. Κι είναι ένα από τα κοστολόγια
που δεν μπορείς σε καμιά περίπτωση να
αποφύγεις. Είναι πολύ λυπηρό να είμαστε
η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση
χωρίς αγροτικό πετρέλαιο. Αυτό και μόνο
δημιουργεί αθέμιτο ανταγωνισμό αναμεσα
στις χώρες-μέλη, με αποτέλεσμα να
επιβαρύνεται και να συρρικνώνεται το
ελάχιστο εισόδημα που ήδη υπάρχει»,
προσθέτει ο κ. Παπαδάκης.
«Εκτιμώ
ότι με τις τρέχουσες τιμές και με το
αλώνισμα σε εξέλιξη, το κόστος ανά
στρέμμα θα αυξηθεί από τα 15-18 ευρώ,
τουλάχιστον στα 20 ευρώ», αναφέρει από
την πλευρά του ο πρώην πρόεδρος του ΑΣ
Λαρισαίων Αγροτών, κ. Χρήστος
Σιδερόπουλος.
Σε
δεινή θέση και οι κτηνοτρόφοι, λόγω των
μεταφορικών στις ζωοτροφές
Σε
ιδιαίτερα δυσάρεστη θέση φέρνει και
τους κτηνοτρόφους η αύξηση των τιμών,
καθώς αναγκάζονται να πληρώνουν παραπάνω
τις ζωοτροφές, αλλά και τις μετακινήσεις
τους.
«Φέτος σε σχέση με πέρσι, εκτιμώ
ότι για ένα δρομολόγιο μεταφοράς
ζωοτροφών από την Καρδίτσα, εδώ σε εμάς
στην Ηγουμενίτσα, το καπέλο στην τιμή
λόγω πετρελαίου και διοδίων φτάνει ήδη
τα 200 ευρώ», σημειώνει μιλώντας στον
ΑγροΤύπο η πρόεδρος των κτηνοτρόφων
Θεσπρωτίας και αντιπρόεδρος της
Πανελλήνιας Ένωσης Κτηνοτρόφων, Μυρτώ
Λύκα, από το Μαργαρίτι Θεσπρωτίας.
Παράλληλα
όπως εξηγεί «δεν είναι μόνο το κόστος
των μεταφορικών που αυξάνει τις τιμές
των ζωοτροφών που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.
Έχουμε και τις καθημερινές μας μετακινήσεις
από και προς τις μονάδες, οι οποίες δεν
είναι και λίγες».
Στα
νησιά και τις ακριτικές περιοχές οι
υψηλότερες τιμές
Από
1,30 έως και 1,66 ευρώ πληρώνουν το λίτρο
στο πετρέλαιο κίνησης αγρότες και
κτηνοτρόφοι στη Λέσβο. Σύμφωνα με
στοιχεία που άντλησε ο ΑγροΤύπος από
το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου
Ανάπτυξης, στον Έβρο οι τιμές κυμαίνονται
από 1,32 έως 1,54 ευρώ το λίτρο, στο Λασήθι,
στην Κρήτη,οι τιμές παίζουν μεταξύ 1,32
και 1,53 ευρώ το λίτρο και στη Μεσσηνία
από 1,29 έως 1,53 ευρώ το λίτρο. Τέλος, στην
Λάρισα οι αγρότες πρέπει να δαπανήσουν
για να αγοράσουν πετρέλαιο από 1,29 έως
1,55 ευρώ το λίτρο.
Παρέμβαση
από τους πρατηριούχους
Τις
τελευταίες ημέρες διαπιστώνουν οι
καταναλωτές από τις αναγραφόμενες τιμές
στα πρατήρια παροχής καυσίμων, σημαντική
αύξηση στις τιμές των καυσίμων, σημειώνει
σε ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία
Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων
(Π.Ο.Π.Ε.Κ.).
Όπως αναφέρει «η τελευταία
αυτή αύξηση οφείλεται στην άνοδο των
διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, από
την γενικότερη πολύχρονη αστάθεια στον
ευρύτερο χώρο της Μέσης Ανατολής, η
οποία επηρεάζει καθοριστικά διεθνώς
την διαμόρφωση των τιμών του πετρελαίου,
στην οποία προστέθηκε και η απόφαση των
Ηνωμένων Πολιτειών να αποχωρήσουν από
την συμφωνία του πυρηνικού προγράμματος
με το Ιράν.
Χαρακτηριστικό
παράδειγμα είναι οι τιμές του αργού
πετρελαίου (BRENT) που διαμορφώθηκαν στα
υψηλότερα επίπεδα 77,47 δολάρια το βαρέλι
στις 10/5/2018, από τα 47,86 στις 8/6/2017, δηλαδή
αύξηση 60% περίπου.
Η αύξηση αυτή
των τιμών του αργού πετρελαίου επηρεάζει
αναλογικά την διαμόρφωση των τιμών
λιανικής σε όλα τα κράτη μέλη της
Ε.Ε.
Στην Ελλάδα όμως ο βασικός
παράγοντας των υψηλών τιμών, έχει
σχέση με την υψηλή φορολόγηση των
καυσίμων(ΕΦΚ & ΦΠΑ), όταν π.χ. σε ένα
λίτρο αμόλυβδης βενζίνης οι φόροι είναι
περίπου 0,94 €.
Η Ελλάδα είναι χώρα
με πολύ υψηλό ΕΦΚ και ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή
προϊόντα, στο σύνολο των χωρών της
Ε.Ε.
Από την 1/1/2017 μετά τις
νομοθετημένες αυξήσεις στα καύσιμα του
ΕΦΚ, η Ελλάδα είναι η 3η χώρα με τον
υψηλότερο ΕΦΚ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με
αποτέλεσμα να έχει την τρίτη ακριβότερη
τιμή από τα 28 κράτη της Ε.Ε και με μεγάλη
διαφορά από τον μ.ο. των τιμών των 28
κρατών μελών της.
Στις 14/5/2018 η
επίσημη μέση τιμή της Αμόλυβδης 95oct. στα
28 κράτη μέλη της Ε.Ε διαμορφώθηκε στο
1,437 και στην Ελλάδα στο 1,601 και στο
Πετρέλαιο κίνησης Ε.Ε στο 1,333 και στην
Ελλάδα στο 1,375.
Η
Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων
Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) έχει
τοποθετηθεί κατ’ επανάληψη και δυστυχώς
δικαιώθηκε από τα οικονομικά στοιχεία,
ότι η αύξηση του ΕΦΚ και του ΦΠΑ δεν
έφερε και δεν θα φέρει την προσδοκώμενη
αύξηση των δημοσίων εσόδων, ούτε θα
συμβάλει στην οικονομική ανάπτυξη, αλλά
αντιθέτως θα επιφέρει, α)πτώση των
πωλήσεων και μείωση των δημοσίων εσόδων,
β) κλείσιμο επιχειρήσεων της Αγοράς
Πετρελαιοειδών (π.χ. πρατήρια) και γ)
αύξηση του λαθρεμπορίου και της παράνομης
διακίνησης καυσίμων και έξαρση του
αθέμιτου ανταγωνισμού, σε βάρος των
υγιών επιχειρήσεων, των καταναλωτών
και της εθνικής οικονομίας.
Σε όσους
προσπαθούν να κατηγορήσουν τους
πρατηριούχους ότι ευθύνονται για τις
αυξήσεις των τιμών, είναι αυτοί που
κρύβουν την αλήθεια και εξυπηρετούν
αλλότρια συμφέροντα.
Η ευθύνη
της εύρυθμης λειτουργίας της Αγοράς
Πετρελαιοειδών και η εφαρμογή των
Κανόνων του υγιούς Ανταγωνισμού, βαρύνει
αποκλειστικά τις εκάστοτε Κυβερνήσεις».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου