Παρασκευή 25 Ιανουαρίου 2013

Το αμέσως επόμενο διάστημα ξεκαθαρίζει το μέλλον του οδικού άξονα. Όλα... παίζονται για την ''Ιόνια''. Η Ήπειρος ελπίζει σε επανεκκίνηση του έργου. Κρίσιμο ταξίδι του Υπ. Ανάπτυξης στις Βρυξέλλες. Μόλις το 30% έχει κατασκευαστεί μέχρι σήμερα.



Το σπουδαιότερο ταξίδι για την Ήπειρο και την αναπτυξιακή της προοπτική πραγ­ματοποιεί από χθες στις Βρυξέλλες ο Υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης, ο οποίος θα συζητήσει με Ευρωπαίους αξιωματούχους τις προοπτικές επανεκκίνησης των μεγάλων, υπό κατασκευή, οδικών αξόνων και κυρίως της Ιόνιας Οδού. 

Του δρόμου, δηλαδή, που πάνω του έχουν στηριχθεί οι περισσότερες ελπίδες ανάπτυξης της Ηπείρου και στον οποίο, όμως, τα τελευταία δυο χρόνια οι εργασίες έχουν σταματήσει, «διαλύοντας» κάθε χρονοδιάγραμμα. 
Ο υπουργός Κ. Χατζηδάκης θα προσπαθήσει στις Βρυξέλλες να πείσει τους Ευρωπαίους εταίρους για την ανάγκη επανεκκίνησης των οδικών αξόνων, στηριζόμενος, τόσο στην αρχική συμφωνία Κυβέρνησης - παραχωρησιούχων, όσο και στην ανάγκη να τελειώσουν τα έργα, για να αξιοποιηθούν και τα χρήματα που έχει δώσει ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση. 

Δύσκολος αγώνας.
Πάντως, να σημειωθεί, ότι η Κυβέρνηση έχει μπροστά της έναν δύσκολο αγώνα με τις Τράπεζες, που θα χρηματοδοτήσουν τα έργα, καθώς πρέπει να τις πείσει, ότι αξίζει να βάλουν και πάλι τα χρήματά τους σε αυτά. 
Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά για τους δυο οδικούς άξονες που θα «δουν» Ήπειρο, την Ιόνια Οδό και τον Ε65; Ότι όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά, ακόμη και το «κούρεμα» των εργασιών, αφού μοναδικός στόχος της Κυβέρνησης είναι η επανεκκίνησή τους, που θα «ανοίξει» παράλληλα και περί τις 25.000 θέσεις εργασίας και θα λειτουργήσει, ως ένα βαθμό, ανασταλτικά στην ύφεση της οικονομίας. 

Διευρωπαϊκό έργο.
Σε ό,τι αφορά την Ιόνια Οδό, η ανάγκη επανεκκίνησής της δεν εκπορεύεται μόνο από το γεγονός, ότι θα ενώσει την Αθήνα με την Ήπειρο, μειώνοντας αισθητά το χρόνο ταξιδιού, αλλά και από το γεγονός, ότι αποτελεί μέρος διευρωπαϊκού δικτύου. 
Όμως, τα πράγματα στον υπό κατασκευή δρόμο, είναι άσχημα. Μέχρι σήμερα έχει εκτελεστεί μόλις το 30,54% του έργου, ενώ θα έπρεπε να είχε κατασκευαστεί το 78,85%! Αυτή η πολύ μεγάλη απόκλιση είναι ικανή να «πάει πίσω» το έργο κατά 3 χρόνια. Έτσι, αν και ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί φέτος, ακόμη και σήμερα να ξεκινήσουν οι εργασίες, δεν θα τελειώσει πριν το 2016. 

Τι έχει κατασκευαστεί.
Μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί μόλις δυο τμήματα, ο Περιφερειακός Αγρινίου και αυτός της Άρτας, που συμπεριλαμβάνει και το τμήμα Σελλάδες- Άγιος Δημήτριος. Υπενθυμίζεται, ότι λίγο πριν τα Χριστούγεννα είχε δημοπρατηθεί ο ανισόπεδος κόμβος της Άρτας, που είχε μείνει ημιτελής, μετά τη διάλυση της πρώτης εργολαβίας. Πρόκειται για το έργο, που θα συνδέσει τον περιφερειακό δρόμο Άρτας με το τμήμα Άγιος Δημήτριος - Σελλάδες.
Συνολικά, έχουν κατασκευαστεί 55 από τα 196 χιλιόμετρα του έργου. Όπως σημειώνουν κύκλοι, το τμήμα της Ηπείρου είναι το δυσκολότερο. Παράλληλα, ερωτηματικό παραμένει το τι θα γίνει με το κομμάτι αμέσως μετά το Αντίρριο, στην περιοχή Κλόκοβα, όπου υπάρχουν προτάσεις για κατασκευή σήραγγας. 
Να σημειωθεί, ότι για τη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας οδού, που περιλαμβάνει και την εθνική οδό Αθηνών - Λαμίας μέχρι τη Σκάρφεια, το Υπουργείο Υποδομών κατέβαλε 354 εκατ. ευρώ από τη συμμετοχή του Δημοσίου και υπολείπονται 220 εκατ., τα οποία, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, θα καταβληθούν μετά την ολοκλήρωση του έργου. Για απαλλοτριώσεις στο τμήμα Αντίρριο - Ιωάννινα το Δημόσιο έχει δώσει 56,1 εκατ. ευρώ περίπου.

Τα διόδια.
Όπως ανέφερε χθες η ιστοσελίδα ypodomes.com, «γερό χαρτί στην περίπτωση της Ιόνιας Οδού δεν είναι ο άξονας Αντίρριο-Ιωάννινα, αλλά το τμήμα Μεταμόρφωση-Σκάρφεια που υπάγεται στην ίδια σύμβαση και αποφέρει «πακτωλό» χρημάτων από τα διόδια». 
Βέβαια, μεγάλο ερωτηματικό παραμένει το κατά πόσο μπορούν να υπολογιστούν με ασφάλεια έσοδα από τα διόδια σε οποιοδήποτε δρόμο της χώρας, από τη στιγμή, που οι μειώσεις στις διελεύσεις αυτοκινήτων από τους εθνικούς δρόμους είναι σχεδόν 40% το τελευταίο διάστημα, στοιχείο που έχει ανησυχήσει σφόδρα τους ιθύνοντες του Υπουργείου Υποδομών, αλλά και την Ε.Ε. 

Ελπίζει η Λευκάδα.
Στο μεταξύ, την ελπίδα ότι δεν θα περάσει οριστικά στις «καλένδες», αλλά τελικά θα βρεθεί επενδυτής για την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας εκφράζουν φορείς της περιοχής, αλλά και της Ηπείρου, που θα ωφεληθεί σημαντικά από το έργο (οι περισσότεροι αλλοδαποί επισκέπτες της Λευκάδας προσγειώνονται στο Άκτιο). 
Υπενθυμίζεται, ότι ο διαγωνισμός για την ζεύξη βρίσκεται σε εξέλιξη και οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να καταθέσουν προσφορές έως τις 26 Μαρτίου. Η δημοπράτηση του έργου πραγματοποιείται με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου αντί της ανάθεσης με την κλειστή ή ανοικτή διαδικασία. 
Η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδας είναι προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ και αφορά τη δημιουργία υποθαλάσσιας σήραγγας, που θα ξεκινά από την εθνική οδό Αμφιλοχίας-Λευκάδας και θα καταλήγει στον περιφερειακό δακτύλιο της Λευκάδας.

Ελπίδα όλων των Ηπειρωτών λοιπόν, είναι ότι μέσα στη χρονιά θα υπάρξει επανεκκίνηση των οδικών αξόνων που έχουν μείνει ημιτελείς, ενώ θα μπουν και οι βάσεις για νέα έργα στην περιοχή. Το 2013, όπου σύμφωνα με την Κυβέρνηση, προβλέπεται να φανούν τα πρώτα σημάδια ανάπτυξης μετά από χρόνια, είναι έτος. ορόσημο για τα μεγάλα έργα της Ηπείρου. Εάν δεν γίνει κάτι φέτος, ίσως και να χαθεί οριστικά το περιβόητο τραίνο της ανάπτυξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου