Σάββατο 9 Μαρτίου 2013

Bόμβα στις αποκρατικοποιήσεις. Στην Δικαιοσύνη προσφεύγουν οι υποψήφιοι αγοραστές του ΟΠΑΠ!


Σκάει βόμβα μεγατόνων για την υπόθεση αποκρατικοποίησης του ΟΠΑΠ.
Σύμφωνα με πληροφορίες η πλειοψηφία των υποψήφιων αγοραστών προσφεύγει στην Δικαιοσύνη κατά του ΟΠΑΠ και του ΤΑΙΠΕΔ.
Ολοι οι υποψήφιοι αγοραστές- πλην της Intralot- ζητούν από τον ΟΠΑΠ και το ΤΑΙΠΕΔ να απόσχουν από κάθε περαιτέρω ενέργεια, είτε μέσω του Δ.Σ της ΟΠΑΠ ΑΕ, είτε μέσω της Γ.Σ της εταιρείας για την ανανέωση της σύμβασης με την Intralot.
Ακόμη ζητείται να εξετασθεί από το ΤΑΙΠΕΔ η νομιμότητα της συμμετοχής των εταιρείων που σχετίζονται με τον τεχνολογικό πάροχο (Intralot) και το πιο σημαντικό να κοινοποιήσει άμεσα ο ΟΠΑΠ στους υποψήφιους αγοραστές και στα ΧΑΑ, το πλήρες κείμενο της νέας σύμβασης με τα παραρτήματά της.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της εξώδικης πρόσκλησης η τυχόν υπογραφή της νέας σύμβασης καταργεί στην πράξη τις οδηγίες ΕΚ-17/04 και ΕΚ-18/04 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες διέπουν πλέον από 1-2-06 και εφεξής τις δημόσιες συμβάσεις (έργων, προμηθειών και υπηρεσιών), εμπεριέχεται άρθρο (με αριθμό 2 στην Οδηγία ΕΚ-18/04 και 10 στην Οδηγία ΕΚ-17/04) με ταυτόσημη διατύπωση, που ορίζει επί λέξει ότι “ Οι αναθέτουσες αρχές αντιμετωπίζουν τους οικονομικούς φορείς ισότιμα και χωρίς διακρίσεις και ενεργούν με διαφάνεια”. Η ιδιαίτερη διατύπωση της αρχής αυτής σε άρθρο των νέων Οδηγιών, αποτελεί καινοτομία και θεσμοποιεί την πλούσια νομολογία του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου (ΔΕΚ) πάνω στα θέματα αυτά.

Στη προκειμένη περίπτωση η ΟΠΑΠ Α.Ε που είναι η εταιρείας στόχος προικοδοτεί "τον τεχνολογικό της πάροχο-Intralot" με μία νέα σύμβαση ενιχύωντας την οικονομική και ταμειακή ρευστότητά της δίνοντας της ένα βασικό πλεονέκτημα στην διαγωνιστική διαδικασία.
Με απλά λόγια ο πόλεμος γύρω από τον ΟΠΑΠ απειλεί να ανατινάξει την κυβέρνηση στον αέρα στη περίπτωση που όλοι οι υποψήφιοι επενδυτές τα βροντήξουν αμφισβητώντας την νομιμότητα της διαδικασίας.
Θα είναι ένα ηχηρό σοκ απο ένα πεδίο, αυτό των αποκρατικοποιήσεων- στο οποίο η κυβέρνηση έχει εναποθέσει πολλές από τις ελπίδες της για αναστροφή του κλίματος.

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΣΤΟ ΘΡΙΛΕΡ ΤΟΥ ΟΠΑΠ

  1. Κατά την πρώτη φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση ποσοστού 33% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΠΑΠ, σε ιδιώτες επενδυτές, που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ, προεπελέγει κατά την πρώτη φάση μεταξύ άλλων η κοινοπραξία INTRALOT HOLDINGS LUX SA και η INTRALOT INVESTMENTS LTD, συμφερόντων του ομίλου της INTRALOT-INTRACOM.
  2. Το ΔΣ της ΟΠΑΠ ΑΕ αποφάσισε κατά την συνεδρίασή του της 2ας Μαρτίου 2013, ομόφωνα, να ολοκληρώσει την διαδικασία του διαγωνισμού σε σχέση με την επιλογή τεχνολογικού παρόχου του κεντρικού συστήματος με την υποψήφια ανάδοχο εταιρεία ΙΝΤΡΑΛΟΤ ΑΝ. ΕΤ. ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΥΧΕΡΩΝ ΠΑΙΓΝΙΔΙΩΝ (ΙΝΤΡΑΛΟΤ) ομίλου ΙΝΤΡΑΛΟΤ. Η σχετική απόφαση θα επικυρωθεί από την ΓΣ της ΟΠΑΠ ΑΕ προ της υπογραφής της σχετικής σύμβασης.
  3. Ο διαγωνισμός για την πώληση του 33% του Μετοχικού Κεφαλαίου ως ΟΠΑΠ ΑΕ, προκηρύχθηκε και διεξάγεται από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο είναι συγχρόνως μέτοχος της ΟΠΑΠ με ποσοστό 34% και κατά συνέπεια στο ΤΑΙΠΕΔ συγκεντρώνονται τόσο η ευθύνη για την νόμιμη διεξαγωγή του διαγωνισμού όσο και η αποφασιστική αρμοδιότητα για την έγκριση της σύμβασης με την ΙΝΤΡΑΛΟΤ.
  4. Σύμφωνα με το Process Letter που εξέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ, η υποβολή των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών των υποψηφίων αγοραστών προβλέπεται να γίνει την 5η Απριλίου 2014, η δε Γενική Συνέλευση για την έγκριση της συμφωνίας ΟΠΑΠ – ΙΝΤΡΑΛΟΤ, θα γίνει την 26/3/2013 και εφόσον αναβληθεί την 6/4/2013, δηλαδή είτε πολύ λίγες ημέρες πριν την υποβολή των οικονομικών προσφορών ή το πιθανότερο μετά την υποβολή τους.
  5. Όπως έχει ήδη διεξοδικά αναλυθεί κατά την διαδικασία του Legal Due Diligence, από την ομάδα νομικών συμβούλων η σύμβαση μεταξύ ΟΠΑΠ και ΙΝΤΡΑΛΟΤ, είναι εξαιρετικά σημαντική για την λειτουργία του ΟΠΑΠ, αφού αφορά την διαχείριση της καρδιάς του Οργανισμού και συνεπάγεται σημαντική οικονομική δαπάνη του ΟΠΑΠ Α.Ε
  6. Εις την ανακοίνωση του ΔΣ της ΟΠΑΠ στο ΧΑΑ για την απόφαση σύναψης της σύμβασης, η τελευταία εμφανίζεται διάρκειας τριών 3 ετών, από πληροφορίες όμως ως προς το περιεχόμενο της σύμβασης αυτής είναι προγραμματικής διάρκειας τουλάχιστον πέντε (5) ετών. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ισχύουσα μέχρι τώρα σύμβαση υπεγράφη το έτος 2007 (ως παράταση- τροποποίηση της από το 1999 ισχύουσας ανάλογης σύμβασης μεταξύ των ιδίων συμβαλλομένων) , για τρία χρόνια δηλαδή μέχρι το 2010, έκτοτε δε και μέχρι σήμερα ισχύει παρατεινόμενη από τα συμβαλλόμενα μέρη. Εκ των ανωτέρω προκύπτει, ότι η σύμβαση αυτή διαρκεί περισσότερο από δεκατέσσερα χρόνια συνεχώς με την υπογραφή δε της νέας σύμβασης θα φθάσει σε διάρκεια τα 20 χρόνια. Από το πραγματικό αυτό γεγονός εξάγονται δύο ουσιαστικά συμπεράσματα:
Α) ότι δεν πρόκειται πράγματι περί νέας συμβάσεως όπως ανακριβώς ανακοίνωσε το ΔΣ του ΟΠΑΠ στο ΧΑΑ, αλλά ουσιαστικά περί νέας παρατάσεως της υφιστάμενης σύμβασης, για διάρκεια πέντε 5 και όχι τριών 3 ετών, δηλαδή η ανακοίνωση είναι στο σύνολό της παραπλανητική και ανακριβής, για το λόγο δε αυτό δεν ανακοινώθηκε το ακριβές περιεχόμενο της σύμβασης ώστε να πληροφορηθεί το επενδυτικό κοινό την ακριβή εικόνα και ιδιαίτερα οι υποψήφιοι αγοραστές.
Β) η συνεχής από το έτος 1999 επέκταση της ίδιας σύμβασης οδηγεί στο αναγκαίο συμπέρασμα ότι, τα συμφέροντα των δύο εταιρειών ταυτίζονται με την έννοια της εξάρτισης της λειτουργίας του ΟΠΑΠ ΑΕ από την ΙΝΤΡΑΛΟΤ.
  1. Ενόψει των ανωτέρω δημιουργούνται τα ακόλουθα προς διευκρίνιση ζητήματα: α)παράβαση της διαγωνιστικής διαδικασίας, β)ιδιαίτερο οικονομικό συμφέρον του υποψήφιου για την αγορά των μετοχών μέλους του ομίλου ΙΝΤΡΑΛΟΤ, γ) παραπλανητική ανακοίνωση στο ΧΑΑ.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
  1. Παρά το γεγονός ότι τόσο στην προκήρυξη του διαγωνισμού της πρώτης φάσης (πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος) και στην πρόσκληση προς τους προεπιλεγέντες να υποβάλλουν δεσμευτική οικονομική προσφορά, το ΤΑΙΠΕΔ δεν παραπέμπει στην ισχύουσα για την συγκεκριμένη διαδικασία, εθνική κι κοινοτική νομοθεσία και ότι η πώληση μετοχών δεν ρυθμίζεται άμεσα από οδηγία ή το εσωτερικό δίκαιο, κατά την κρατούσα νομολογία, οι γενικές αρχές για την σύναψη δημοσίων συμβάσεων, ισχύουν σε κάθε δημόσια σύμβαση και άρα εφαρμόζονται αναλογικά, δεσμευτικά και στην παρούσα διαδικασία. Συνεπώς ισχύουν και εφαρμόζονται στο διαγωνισμό πώλησης 33% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΠΑΠ ΑΕ , ουδεμία δε επιρροή ασκεί η παράλειψη του ΤΑΙΠΕΔ να αναφέρει σχετικά. Ειδικότερα:
Οι αρχές της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας σημαίνουν, ιδίως ότι στους διαγωνιζόμενους πρέπει να επιφυλάσσεται ίση μεταχείριση τόσο κατά τον χρόνο που ετοιμάζουν τις προσφορές, όσο και κατά το χρόνο που οι προσφορές του αξιολογούνται από την αναθετούσα αρχή (πάγια νομολογία ου Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου).
Εν προκειμένω στο βαθμό που η ΟΠΑΠ ΑΕ , μετέχει με την παροχή υποστήριξης στο ΤΑΙΠΕΔ στην αξιολόγηση των προσφορών των υποψηφίων αγοραστών, η υποστήριξη αυτή συνδέει την ΙΝΤΡΑΛΟΤ ΑΕ, με την αξιολόγηση των προσφορών, ενώ εταιρεία των ίδιων συμφερόντων, αξιολογείται κατά την διαδικασία αυτή κατά προφανή παραβίαση των αρχών της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας κατά την αξιολόγηση των προσφορών.
Σοβαρότερη και πλέον άμεση είναι η παραβίαση των άνω Αρχών κατά την προετοιμασία των προσφορών, αφού η ΙΝΤΡΑΛΟΤ ως υποψήφια ανάδοχος βρίσκεται σε προφανώς πλεονεκτική θέση όσον αφορά την εσωτερική πληροφόρηση και την βαθύτερη γνώση την οποία εξασφαλίζει από την θέση της ΙΝΤΡΑΛΟΤ ως τεχνικό πάροχο του ΟΠΑΠ, σε σχέση με τους λοιπούς υποψηφίους αναδόχους, των οποίων τη μοναδική πρόσβαση στην πληροφόρηση αποτελεί το V.D.R. και μια διαδικασία Q&A, με πολύ βασικές ελλείψεις και σκόπιμη μη πληροφόρηση με ευθύνη κυρίως της Διοίκησης του ΟΠΑΠ.

Εξ άλλου η συμμετοχή της κοινοπραξίας των εταιριών INTRALOT HOLDINGS LUXEMBURG SA και INTRALOT INVESTMENTS LTD, στο βαθμό που αυτές έχουν σχέση έστω και σε δεύτερο βαθμό με τον όμιλο ΙΝΤΡΑΛΟΤ και κατά συνέπεια υπόκεινται από άποψη διοίκησης και προσανατολισμού της επιχειρηματικής τους δραστηριοποίησης στον όμιλο εταιρειών ΙΝΤΡΑΛΟΤ και συνδέονται de facto με την συμβαλλόμενη στην ανακοινωθείσα σύμβαση εταιρία ΙΝΤΡΑΛΟΤ ΑΕ , δημιουργεί δεσπόζουσα θέση στο διαγωνισμό και αντίκειται στην Εθνική και Ευρωπαϊκή νομοθεσία (ν703/1077 περί αθέμιτου ανταγωνισμού). Η ενιαία διοίκηση συνιστά αναγκαίο στοιχείο που συνθέτει την έννοια του ομίλου κατά το άρθρο 42ε παρ. 5 ν.2190/1920 και κατά την Κοινοτική Οδηγία 94/45/EC. Επιπλέον υφίσταται σύγκρουση συμφερόντων υπό την έννοια ότι η μητρική εταιρεία είναι συμβαλλόμενη με την ΟΠΑΠ ΑΕ σε μια σύμβαση στρατηγικής σημασίας για τη λειτουργία της τελευταίας και τελεί ήδη εν γνώσει σημαντικών πληροφοριών, παραβιάζοντας την αρχή της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων του διαγωνισμού.
Στις οδηγίες ΕΚ-17/04 και ΕΚ-18/04 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες διέπουν πλέον από 1-2-06 και εφεξής τις δημόσιες συμβάσεις (έργων, προμηθειών και υπηρεσιών), εμπεριέχεται άρθρο (με αριθμό 2 στην Οδηγία ΕΚ-18/04 και 10 στην Οδηγία ΕΚ-17/04) με ταυτόσημη διατύπωση, που ορίζει επί λέξει ότι “ Οι αναθέτουσες αρχές αντιμετωπίζουν τους οικονομικούς φορείς ισότιμα και χωρίς διακρίσεις και ενεργούν με διαφάνεια”. Η ιδιαίτερη διατύπωση της αρχής αυτής σε άρθρο των νέων Οδηγιών, αποτελεί καινοτομία και θεσμοποιεί την πλούσια νομολογία του Ευρωπαϊκού δικαστηρίου (ΔΕΚ) πάνω στα θέματα αυτά.

2. Τα άνω προβλήματα της διαγωνιστικής διαδικασίας, δημιουργούνται από την ήδη υπάρχουσα και λειτουργούσα σύμβαση ΟΠΑΠ-ΙΝΤΡΑΛΟΤ Α.Ε. από την οποία η τελευταία εταιρεία αντλεί τεράστια οικονομικά οφέλη. Εφόσον η Κοινοπραξία των εταιρειών INTRALOT ελέγχεται ουσιαστικά από την μητρική εταιρεία του ομίλου INTRALOT A.E. τελεί σε άμεση σχέση και όφελος από τη συναφθησόμενη επίμαχη σύμβαση, η δε τεχνική/ τεχνολογική υποστήριξη και το περιεχόμενο της σύμβασης είναι καθοριστική για τη λειτουργία του ΟΠΑΠ και κατ’επέκταση για τον καθορισμό της αξίας της εταιρίας. Δύναται συνεπώς να επηρεάσει και την τελική διαμόρφωση της αξίας της εταιρίας υπέρ της ΙΝΤΡΑΛΟΤ.
Τόσο στο VDR όσο και στη διαδικτυακή σελίδα του ΟΠΑΠ και της εταιρίας ΙΝΤΡΑΛΟΤ Α.Ε. μέχρι σήμερα δεν αναφέρεται το περιεχόμενο της συναφθησόμενης σύμβασης. Αντίθετα, παραλείπεται κάθε αναφορά στους όρους και τις συμφωνίες και κυρίως χαρακτηρίζεται εξ αρχής ως «νέα τριετής σύμβαση» και όχι ως κατ’ ουσίαν τροποποίηση/παράταση της ήδη υφιστάμενης, με όρους οι οποίοι εν προκειμένω αποκρύπτονται από το σύνολο των υποψήφιων επενδυτών για την αγορά των μετοχών πλην της Κοινοπραξίας των εταιριών INTRALOT, οι οποίες τεκμαίρεται ότι τελούν εν γνώσει των οικονομικών όρων τόσο των προηγούμενων συμφωνιών όσο και της επικείμενης με αποτέλεσμα αμφότερες οι πλευρές (ΙΝΤΡΑΛΟΤ ως όμιλος και η κοινοπραξία INTRALOT HOLDINGS LUXEMBURG S.A. – INTRALOT INVESTMENTS LTD) να περιορίσουν σημαντικά τον επιχειρηματικό τους κίνδυνο επιχειρώντας να αγοράσουν 33% σε μια εταιρία που ουσιαστικά ήδη ελέγχουν από τεχνολογικής απόψεως.

3. Η ανακοίνωση του ΟΠΑΠ Α.Ε. στο ΧΑΑ σχετικά με την σύναψη της εν λόγω σύμβασης δεν περιλαμβάνει κανένα από τα ανωτέρω ουσιώδη στοιχεία και κυρίως το σχέδιο του κειμένου της σύμβασης που υποβάλλεται προς έγκριση στη Γ.Σ. του ΟΠΑΠ Α.Ε., γεγονός το οποίο θα διασφάλιζε τη διαφάνεια ειδικά στο συγκεκριμένο στάδιο του διαγωνισμού και το δικαίωμα της ενημέρωσης όλων των συμμετεχόντων υποψηφίων. Επίσης, γίνεται απλώς τυπική ανάρτηση της πρόσκλησης για τη σύγκληση έκτακτης Γ.Σ. από τον ΟΠΑΠ Α.Ε. προς το σκοπό αυτό, οι δε μέτοχοι δύνανται να λάβουν πληροφορίες σχετικά με το ως άνω σχέδιο κατόπιν παραγγελίας του σχετικού εγγράφου και όχι από την ιστοσελίδα του ΟΠΑΠ Α.Ε. ή μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Ειδικότερα, κατά την πρόσφατη παρουσίαση του ΟΠΑΠ Α.Ε. επισημάνθηκε ότι για τις μέχρι τώρα συμβάσεις μεταξύ της εταιρίας και της ΙΝΤΡΑΛΟΤ Α.Ε. δεν ήτο δυνατή η δημοσιοποίηση συγκεκριμένου περιεχομένου αυτών, λόγω των υπογεγραμμένων όρων εμπιστευτικότητας. Εν προκειμένω, πρόκειται για σχέδιο μη υπογραφείσας ακόμη σύμβασης, η οποία παρουσιάζεται ως «νέα σύμβαση», καταρτίζεται και ανακοινώνεται μετά το δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού και ήδη μετά την τοποθέτηση του αιτήματος των επενδυτών απ’ευθείας στον ΟΠΑΠ Α.Ε. για εξασφάλιση πλήρους διαφάνειας στις συμβατικές σχέσεις του με την ΙΝΤΡΑΛΟΤ Α.Ε., η οποία εν τέλει κατά παραπλανητικό τρόπο παραβιάζεται.
Συμπέρασμα
Εκ των ανωτέρω προκύπτει ότι υπάρχει έδαφος για την κοινοποίηση δήλωσης του υποψήφιου σχήματος προς το ΤΑΙΠΕΔ ότι υπό τις άνω συνθήκες 1) παραβιάζεται η αρχή του ανταγωνισμού και της ίσης μεταχείρισης, 2) θα πρέπει ν’απόσχει η Γενική Συνέλευση των μετόχων από την έγκριση της σύμβασης από την παρούσα Διοίκηση και Γενική Συνέλευση και θα πρέπει να εξετασθεί από το ΤΑΙΠΕΔ η νομιμότητα της συμμετοχής του ομίλου INTRALOT στη διαγωνιστική διαδικασία, 3) θα πρέπει να υποχρεωθεί ο ΟΠΑΠ Α.Ε. να κοινοποιήσει στους υποψήφιους αγοραστές και στο ΧΑΑ άμεσα το πλήρες κείμενο της σύμβασης και των παραρτημάτων της.

Δεν υπάρχουν σχόλια: