Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2012

Όσο βαθαίνει η οικονομική κρίση. Αγωνία και προβληματισμός για τα μεγάλα έργα στην Ήπειρο. «Στον «αέρα» αεροδρόμιο Ιωαννίνων, λιμάνι Ηγουμενίτσας κ.α. Οι Αλβανοί καθυστερούν τον άξονα Σαγιάδα - Άγιοι Σαράντα.



Πληθαίνουν όλο και περισσότερο τα ερωτηματικά, η αβεβαιότητα και η αγωνία για έργα υποδομών που εκτελούνται στην Ήπειρο. Μπορεί οι διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (όπως της Ιόνιας και της Ολύμπιας Οδού) και για το μέλλον του Ε65 (που θα συνδέσει την Ήπειρο με τη Θεσσαλία) να περνούν τις τελευταίες ημέρες από. σαράντα κύματα, αλλά υπάρχουν και κάποια άλλα έργα που έχουν τεράστια προβλήματα και το μέλλον τους διαγράφεται δυσοίωνο. 
Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται υποδομές, όπως το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων, το Λιμάνι Ηγουμενίτσας, ο δρόμος Άκτιο- Αμβρακία κ.α. Πρόκειται δηλαδή για έργα, που μπορεί να συνεχίζονται μεν, αλλά με πολλές δυσκολίες και η ομαλή τους ολοκλήρωση φαντάζει αμφίβολη, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για την αναπτυξιακή προοπτική της Ηπείρου. 
Την ίδια ώρα, η Ελλάδα φαίνεται ότι έχει κάνει γοργά βήματα στην υλοποίηση του διακρατικού δρόμου Σαγιάδα- Κονίσπολη- Άγιοι Σαράντα, όμως και αυτό το έργο δεν ξεφεύγει από τις δυσκολίες, αφού οι Αλβανοί αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα στο δικό τους έδαφος. 

Πολλά εμπόδια. 
Είναι γεγονός, ότι τα εμπόδια που υπάρχουν τώρα στην υλοποίηση των μεγάλων έργων στην περιοχή μας, είναι ικανά να τα. τινάξουν στον αέρα. Άλλωστε, το παράδειγμα με την εγκατάλειψη -ουσιαστικά- του Ε65, αποδεικνύει, ότι στην Ελλάδα της κρίσης, όλα μπορούν να συμβούν, αφού δεν αρκεί η καλή θέληση και η προσπάθεια των αρμοδίων παραγόντων. 
Χαρακτηριστικό είναι το ότι, τόσο το Αεροδρόμιο Ιωαννίνων, όσο και το λιμάνι Ηγουμενίτσας, αλλά και ο δρόμος Άκτιο - Αμβρακία εντάσσονται σήμερα στα πιο προβληματικά έργα στη χώρα, εκτός των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων. 
* Στο Αεροδρόμιο Ιωαννίνων, τα έργα αναβάθμισης γίνονται με εξαιρετικά μεγάλες δυσκολίες. Τα σενάρια περί «κουρέματος» δίνουν και παίρνουν, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να είναι, ότι χρηματοδοτείται από τους «κουτσουρεμένους» Εθνικούς Πόρους. Για αυτό, όπως σημειώνουν καλά γνωρίζοντες το θέμα, το επόμενο διάστημα θα γίνει μια προσπάθεια από το Υπουργείο Υποδομών (αναπληρωτής υπουργός είναι ο κ. Στ. Καλογιάννης), ώστε να ενταχθεί εκ νέου το έργο στο ΕΣΠΑ (από το οποίο είχε απενταχθεί αρχικά!), αφού έτσι όπως έχει τώρα η κατάσταση, είναι εξαιρετικά αμφίβολο το μέλλον του. 
* Στον δρόμο Άκτιο- Αμβρακία, επίσης δεν λείπουν τα προβλήματα, κυρίως στην πλευρά του αναδόχου. Πρόσφατα οι εργαζόμενοι πληρώθηκαν οφειλόμενα χρήματα από το Υπουργείο, το οποίο κάνει προσπάθειες για την ομαλή συνέχιση του έργου. 
* Στο Λιμάνι Ηγουμενίτσας, πρόσφατα μπορεί να επανεκκίνησαν τα έργα της Β' φάσης, αυτό όμως δεν σημαίνει, ότι με μιας λύθηκαν και εκεί τα προβλήματα. Η ανάδοχος εταιρία δήλωσε, ότι θα συνεχίσει την εκτέλεση του έργου και θα ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της. Πάντως, πρέπει να σημειωθεί, ότι είναι ζωτικής σημασίας η ολοκλήρωση των έργων της Β' φάσης, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την Γ' και τελευταία φάση, που υπομονετικά. περιμένει τη σειρά της.  

Σαγιάδα- Άγιοι Σαράντα
Σε αντίθεση με όλα αυτά, σημαντική είναι η πρόοδος που έχει γίνει στον διακρατικό δρόμο Σαγιάδα- Κονίσπολη- Άγιοι Σαράντα, καθώς έχει εκτελεστεί το 83% του έργου. Η Ελλάδα ήδη έχει εκταμιεύσει όλο το ποσό που προβλέπεται κατά τη φάση κατασκευής (19.116.789,25 ευρώ), όμως -και εδώ ξεκινούν τα προβλήματα- η αλβανική πλευρά οφείλει, με βάση τη διακρατική συμφωνία, να εξασφαλίσει τα απαραίτητα κονδύλια για τη χρηματοδότηση των εργασιών που υπολείπονται. Κάτι που δεν έχει γίνει στον φετινό προϋπολογισμό της γειτονικής χώρας.
Όπως προκύπτει από την απάντηση του αρμόδιου υφυπουργού Εξωτερικών Δημήτρη Κούρκουλα, στην σχετική ερώτηση του βουλευτή Ν.Δ. Θεσπρωτίας Αντώνη Μπέζα, «με δεδομένο ότι η Αλβανία δεν προέβλεψε επαρκείς πιστώσεις στον προϋπολογισμό του 2012 για να καλύψει τις ανάγκες του έργου, βρίσκεται υπό συζήτηση η αναθεώρηση του χρονοδιαγράμματος των υπολειπόμενων εργασιών»!

Τι απομένει να γίνει
Μέχρι στιγμής έχει παραδοθεί στην κυκλοφορία το μέρος του δρόμου από τα ελληνοαλβανικά σύνορα (συνοριακό σταθμό Quafe Bota- Μαυροματίου) έως την Kranje (συνολικού μήκους 33,5 χλμ.) και το νοτιότερο τμήμα, έως τον οικισμό Shkalla, μήκους 12,5 χλμ. Το υπόλοιπο τμήμα βαίνει προς ολοκλήρωση, καθώς απομένουν εργασίες κατασκευής για τον τελευταίο ασφαλτικό τάπητα σε διάφορα τμήματα. Αντιθέτως, στον δρόμο από την Kranje έως τους Άγιους Σαράντα (μήκους 6 χλμ.) έχουν πραγματοποιηθεί μόνο περιορισμένες παρεμβάσεις.
Εκτιμάται ότι οι υπολειπόμενες εργασίες μπορούν να ολοκληρωθούν σε έξι μήνες περίπου, αρκεί βεβαίως και οι Αλβανοί να. τρέξουν γρηγορότερα το έργο και να βρουν τα απαιτούμενα χρήματα.

www.proinoslogos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: